دسترسی توان‌یابان به اپلیكیشن تپ‌سی آسان شد

تهران- ایرنا- شركت تاكسی تپ‌سی با توجه به اهمیت قابل‌دسترس بودن خدمات خود به تمام كاربران از جمله توان‌یابانی كه دچار نابینایی، ناشنوایی یا كم شنوایی هستند یا به دلیل معلولیت حركتی از عصا و ویلچر استفاده می‌كنند، قابلیت‌های جدیدی در اپلیكیشن خود ایجاد كرده است.

با استفاده از این قابلیت‌های جدید، از این پس اپلیكیشن تپ‌سی برای نابینایان دسترس‌پذیر است و افراد نابینا می‌توانند با استفاده از اپ‌های واسط مخصوص خود، بدون نیاز به كمك دیگران از تپ‌سی استفاده كنند. همچنین افراد ناشنوا، كم‌شنوا و دارای ویلچر نیز می‌توانند با امكان جدید تپ‌سی، راحت‌تر از خدمات این تاكسی اینترنتی برخوردار می‌شوند.
یكی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید تپ‌سی، دسترس‌پذیر شدن آن برای نابینایان است. معمولاً دستگاه‌های عامل موبایل‌ها می‌توانند برای این افراد از طریق اپلیكیشن‌های واسط، دسترس‌پذیر شوند و فرد نابینا با حركت انگشت روی صفحه گوشی موبایل خود، به‌صورت صوتی از نام اپلیكیشن‌ها و گزینه‌های آن‌ها مطلع شود و از آن‌ها استفاده كند.
از جمله این اپ‌ها می‌توان به Talk back برای گوشی‌های اندرویدی و Voice over برای گوشی‌های iOS اشاره كرد. متأسفانه بسیاری از اپلیكیشن‌های ایرانی، امكان خوانده شدن توسط این اپ‌های واسط را ندارند و نابینایان نمی‌توانند از آن‌ها استفاده كنند. تیم فنی تپ‌سی برای حل این مشكل، ساعت‌ها با بررسی رفتار نابینایان در استفاده از اپلیكیشن‌ها، همه مراحل استفاده یك نابینا از اپ تپ‌سی را شناسایی و سعی كردند تا تجربه كاربری خوبی برای آن‌ها طراحی كنند. به این منظور گزینه‌های مختلف اپلیكیشن تپ‌سی لیبل‌گذاری شده است تا اپ‌های واسط مورد استفاده نابینایان بتوانند گزینه‌های موجود در اپ تپ‌سی را برایشان بخوانند و استفاده از آن برایشان دسترس‌پذیر شود.
تپ‌سی برای ناشنوایان و كم‌شنوایان هم علاوه بر نابینایان قابلیت جدیدی در خود اضافه كرده است. بر این اساس درصورتی‌كه كاربری ناشنوا یا كم‌شنواست یا از ویلچر و عصا استفاده می‌كند می‌تواند در تنظیمات كاربری خود، این موارد را تیك بزند و به‌این‌ترتیب هنگام درخواست خودرو، سفیر تپ‌سی متوجه می‌شود كه مسافرش چه نیازی دارد. مثلاً برای برقراری ارتباط با فرد ناشنوا، به‌جای تماس تلفنی از طریق پیامك ارتباط برقرار می‌كند یا درصورتی‌كه مسافری ویلچر داشته باشد، به این موضوع توجه خواهد كرد كه هم امكان جایگذاری ویلچر در صندوق‌عقب خودرو را داشته باشد و هم‌زمان انتظار بیشتری را برای مسافر در نظر بگیرد.
با توجه به اینكه بخش بزرگی از جامعه ممكن است دچار یكی از معلولیت‌های جسمی باشند، ایجاد راه‌هایی برای سهولت دسترسی این افراد از امكاناتی كه افراد دیگر از آن‌ها استفاده می‌كنند، موضوع مهمی است كه همه شركت‌ها باید به آن توجه و راهی پیدا كنند تا خدمات و كالاهایشان برای این افراد جامعه نیز قابل‌استفاده باشد.
علمی **9207** 1055