طرح كارآفرینی اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش می دهد-1

تهران- ایرنا- مدیر مركز كار آفرینی دانشگاه بهبهان با اشاره به اجرای یك ساله طرح جامع كار آفرینی در دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان گفت: در این طرح با اضافه كردن توانمندی هایی به تخصص دانشجویان، امكان اشتغال پذیری آنها را بالا می بریم.

افزایش دانش آموختگان و همچنین بروز برخی چالش ها در حوزه اقتصادی، منجر به آن شده است كه در سال های اخیر اشتغال این افراد با مشكلات بسیاری روبرو شود؛ به طوری كه آمارهای رسمی سخن از وضعیت نامناسب بیكاری آنان نسبت به كسانی كه مدرك دانشگاهی ندارند و یا مدرك دانشگاهی پایین تری دارند، حكایت می كند.
در این میان صاحبان بازار كار هم مطرح می كنند كه فارغ التحصیلان دانشگاهی با افت كیفیت تحصیلی مواجه هستند و مهارتی ندارند كه بتواند نیازهای آنها را را رفع كند. بنابراین ترجیح می دهند به جای فارغ التحصیلان دانشگاهی كم مهارت، از نیروهای كار تجربی استفاده كنند.
در سال های اخیر مسئولان بخش های مختلف آموزش عالی، وزارت كار و متولیان امور اشتغال در كشور سخن از الزامات و اقدماتی كرده اند كه برای رفع این معضل باید صورت بگیرد.
در این میان مسئولان دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان در استان خوزستان آستین ها را بالا زده و طرح جامع كار آفرینی را در یك سال گذشته اجرا كرده اند؛ طرحی كه مدیر مركز كار آفرینی این دانشگاه می گوید: قرار است احتمال اشتغال پذیری و كار آفرینی دانشجویان را افزایش بدهد.
گفتگوی خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا با محمد صالحی ویسی مدیر مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان را در ادامه می خوانید:

** ایرنا: آقای دكتر، دانشگاه بهبهان از یك سال گذشته شروع به اجرای طرح كارآفرینی كرده است. این طرح با چه دغدغه ها و اهدافی شروع شده است و اكنون از لحاظ اجرایی در چه مرحله ای قرار دارد؟

** صالحی ویسی: این طرح در راستای مسئولیت پذیری و تاثیر گذاری دانشگاه در محیط پیرامونی خود اجرا می شود. نكته مهم این است كه اثر وجودی دانشگاه در جامعه باید قابل لمس باشد. در راستای این موضوع و با توجه به مسائل مختلفی كه در اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تعداد زیاد افراد جویای كار دارای مدرك دانشگاهی وجود دارد از زمان مدیریت جدید دانشگاه در سال 1394دانشگاه بهبهان تلاش كرده از وضع موجود به وضع مطلوب كه همان دانشگاه كار آفرین و ماموریت گرا است، حركت كند. به دلیل ماهیت منطقه ای دانشگاه بهبهان، ماموریت منطقه ای و محلی برای این طرح تعریف شد.
در همین راستا در سال 95 تیمی از اعضای هیات علمی و كارشناسان دانشگاه زیر نظر مدیریت دانشگاه اقدام به برگزاری جلسات متعدد و انجام مطالعاتی این طرح كردند. پیگیری جدی مطالعات این طرح پس از نزدیك به یك سال منتهی به گزارش مكتوبی شد كه بر اساس مطالعات مختلف دانشگاه های داخل كشور مثل دانشگاه شریف و تهران و دانشگاه های خارجی استخراج و نوشته شده بود. همچنین در نوشتن این گزارش به ساختار بوم منطقه ای كه استان خوزستان بود، توجه شد.
در این گزارش گرایش به سمت دانشگاه كارآفرین را برنامه ریزی كرده و تلاش شد زیست بومی به عنوان مدل ارائه شود تا در پایان كار این زیست بوم، دانشگاه به سمت دانشگاه كار آفرین و پاسخگوی نسبی نیاز جامعه حركت كند.
در اجرای طرح جامع كار آفرینی بحث اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد توجه اساسی بود. دانشجویانی كه ما داریم وقتی فارغ التحصیلان می شوند تحت عنوان كارشناس كه تخصصی در زمینه خاصی كسب كرده اند برای اشتغال باید منتظر آگهی های استخدامی بخش خصوصی و دولتی باشند تا بتوانند در جایی جذب شوند.
از طرف دیگر كارفرمایان برخی اوقات گلایه می كنند كه فارغ التحصیلان كیفیت لازم مورد نیاز صنایع و دستگاه ها را ندارند. این موضوع منجر به آن شده است كه در كنار تخصصی كه در دانشگاه ها داده می شود، تلاش كنیم در این طرح مهارت افزایی نیز داشته باشیم تا احتمال اشتغال پذیری فارغ التحصیلان افزایش یابد.
در طرحی كه در دانشگاه اجرا می شود در فاز اول ما افزونه های جدیدی به دانشجو اضافه می كنیم. بررسی های ما نشان داد كه هم اكنون انجمن های علمی، جهاد دانشگاهی و دانشگاه های مختلف مداركی را در حوزه مهارت آموزی برای دانشجویان صادر می كنند. این اتفاق خوبی بود اما اشكالی كه وجود داشت این بود كه ما اگر این كار را همانند مراكز دیگر انجام می دادیم به دلیل اینكه دانشگاه مادر نبودیم مدرك ما از تاثیر گذاری كمتری نسبت به این دانشگاه ها برخوردار می شد و همچنین با این اقدام به مدرك گرایی دامن می زدیم.
یكی دیگر از نكاتی كه مورد توجه قرار دادیم این مسئله بود كه احتمال دارد برخی از نیروهای ما جذب بازاركار بین المللی شوند. با توجه به این مسئله تلاش می كنیم نیروی كار خود را بر اساس الزامات و ویژگی های بین المللی تربیت كنیم. به عنوان مثال كارشناس مهندس عمرانی كه برای طراحی سازه های ورزشی تربیت می كنیم به گونه ای تربیت شود كه بتواند در خارج از كشور هم كار كند. اكنون در بحث اشتغال نگاه ها فقط معطوف به بازار كار داخل است و توجهی در كشور به بازار كار بین المللی وجود ندارد.
توجه به بازارهای بین المللی چند مزیت داشت. مزیت اول این بود كه وقتی فردی جذب شركتی در خارج از كشور می شود با احساس هویت، تعهد و مسئولیت پذیری كه دارد به توسعه فرهنگ ایران كمك می كند. و اگر فرد بتواند از لحاظ كاری خود را اثبات كند تبدیل به برندی می شوند كه باعث می شود آن شركت دوباره از ایران بخواهد جذب نیرو كند.
نكته مهم دیگر ارزآوری برای كشور است. وقتی نیروهای كار ما جذب شركت های خارجی می شوند با جذب بیشتر نیرو از ایران، برای كشور ارزآوری به وجود خواهد آمد.
مزیت دیگر افزایش سرمایه گذاری خارجی در كشور است. به این نحوه كه نیروهای ایرانی كه جذب این شركت ها می شوند به مرور در مدیریت این شركت ها جایگاه پیدا می كنند و می توانند برای حضور این شركت ها در ایران اثر گذار باشند.
بین المللی اندیشیدن نكته بسیار مهمی است كه ما در طرح خود آن را لحاظ كردیم. یعنی ما هر اقدامی كه انجام می دهیم باید به ظرفیت های ملی و بین المللی و منطقه ای آن اقدام توجه كنیم تا بتوانیم از مزیت های این عرصه ها بهره ببریم.
برای اجرای این طرح بررسی انجام دادیم تا ببینیم سازمان بین المللی كار در ایران مدارك چه دستگاه ها و نهادهایی را تایید می كند. سازمان فنی و حرفه ای از سال ها قبل این برند را دریافت كرده بود و آیین نامه هایی با عنوان آموزش مشاغل تعریف كرده كه ما اساس را استفاده از همین آیین نامه ها گذاشتیم. در این طرح تلاش كردیم با حفظ وضع موجود، افزونه ها را به دانشجویان اضافه كنیم.
این طرح در اسفند 96 توسط غلامی وزیر علوم در مراسمی رونمایی و مستندات طرح به هیات امنای دانشگاه ارسال شد و در آنجا به تصویب رسید و بعد از این مرحله الزامات اجرایی كردن طرح هم به تصویب رسید.
ما در خواست كردیم اعتباراتی در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم این طرح را اجرا كنیم كه اتفاق نیفتاد. اما از اعتبارات داخلی خود دانشگاه سال 97 این كار را انجام دادیم. اما اعلام كردیم این برنامه جدید كه می تواند ییامدهای مختلفی داشته باشد تا زمانی كه بازخوردها گرفته نشده، تكثیر نشود.
از نكات مهم این طرح، استقرار مركز شایستگی حرفه ای دانشجویان در دانشگاه بود. آیین نامه (ASD) و (CAD) كه در سازمان فنی و حرفه ای تعریف شده بود را به عنوان اولین دانشگاه های منطقه جنوب غرب كشور عملیاتی كردیم و فضایی اختصاص دادیم تا مركز مهارت دانشجویان در داخل دانشگاه ایجاد شود.
ممكن است برخی از دوستان مطرح كنند كه این كار را قبلا انجام شده است. این حرف درست است اما در طرح های قبلی اشكالی وجود داشت كه ما در این طرح رفع كردیم. قبلا برای مهارت آموزی دانشجویان را به این مراكز می فرستادند اما در این طرح دسترسی دانشجویان راحت تر شده چرا كه مركز در محیط دانشگاه است و دانشجویان می توانند بخش های مختلف مهارتی را در آن پیاده كنند و از اوقات فراغت خود استفاده كنند.
برای شكل دادن به این مركز از ظرفیت های بین بخشی استفاه كردیم. طبق تفاهم نامه ای كه بین دانشگاه و سازمان فنی و حرفه ای استان خوزستان به امضا رسید، بخشی از تجهیزات را از این سازمان تهیه كردیم و بخشی را هم خود دانشگاه بر عهده گرفت و به این صورت مركز مهارت افزایی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیا بهبهان راه اندازی شد.
دانام**9487**1883