۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
کد خبر 83317283
۰ نفر
روابط عمومي ها و عنصر جديد شهروند مجازي

قزوين - ايرنا - پيشرفت و توسعه روزافزون فناوري هاي نوين ارتباطي، شكل گيري فضاي مجازي و انفجار اطلاعات در شبكه هاي اجتماعي عملا روابط عمومي ها را با مخاطب جديدي به نام شهروند مجازي رو به رو ساخته است.

به گزارش ايرنا، توسعه روز افزون ابزارها و امكانات ارتباطاتي در عصر حاضر، پديده هاي جديدي از قبيل گفت و گوهاي برخط، ارتباطات اينترنتي، تريبون هاي آزاد مجازي،كنفرانس هاي خبري برخط، نشريات الكترونيكي و حتي شبكه هاي اجتماعي را تعريف كرده كه بيانگر نوسازي و دگرگوني در عرصه ارتباطي هستند.
مديران روابط عمومي ها كه همواره به عنوان حلقه موثر در پيوند بين موسسات و سازمان ها با توده هاي اجتماعي فعاليت داشته اند، اكنون در فضاي نوين ارتباطي بايد با به كارگيري فناوري هاي نوين و ديجيتال براي برقراري ارتباطي ارزان، فوري و فراگير با جامعه تلاش كنند.
امروزه شهروند مجازي به عنوان مخاطب جديد روابط عمومي ها شناخته مي شود كه بايد براي پاسخگويي به هر درخواست و مطالبه خاص آنان در تمام طبقات اجتماعي اقدام نمايند.
در همين راستا به مناسبت 27 ارديبهشت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي چندتن از مديران روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي استان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به تحولات ارتباطي در عصر حاضر و پديده شهروند مجازي پرداخته اند.

**عصر شهروند مجازي،نيازمند ارتباط چندسويه ميان مديران و مردم است
عضو شوراي مركزي هماهنگي روابط عمومي هاي آموزش عالي كشور به خبرنگار ايرنا گفت: اساسا روابط عمومي هر سازمان به لحاظ جايگاهي كه دارد، بيشترين ارتباط را با بخش افكار عمومي جامعه برقرار مي كند و به همين ترتيب اين افراد با تنوع سلايق و تقاضا در اجتماع رو به رو هستند.
حميد ساوه افزود: روابط عمومي نه تنها پيوند دهنده مديريت كلان يك سازمان با عوامل درون و برون سازماني است، بلكه به عنوان حلقه ارتباطي بين نگاه مديريتي و همچنين مطالبات اجتماعي نقش آفريني مي كند.
وي تاكيد كرد: شنيدن صداي مردم و آگاهي از مطالبات مخاطبان يك دستگاه از مهمترين وظايف هر روابط عمومي در جامعه به حساب مي آيد كه لازمه تكميل اين فرآيند، تسهيل و تسريع در پاسخگويي به مطالبات بوده و بايد در راستاي متقاعد كردن مخاطبان گام برداشت.
ساوه با بيان اينكه جايگاه روابط عمومي در چارت سازماني بعد از مديريت قرار دارد، اظهار داشت: روابط عمومي بايد پا به عرصه ميدان گذاشته و با استفاده از يك شيوه اقناعي و با مديريت صحيح اطلاعات به ايجاد احساس اطمينان در بين مردم اقدام كند.
مدير روابط عمومي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) بيان كرد: در عصر حاضر كه توسعه روز افزون رسانه ها در فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي به انفجار اطلاعات منجر شده است، روابط عمومي بايد برنامه اي مستمر و اثرگذار مطابق با شرايط امروزي تعريف كند تا رسالت اطلاع رساني همواره به بهترين نحو ممكن محقق شود.
ساوه به مخاطب مجازي و حقيقي اشاره كرد و گفت: تا يك دهه قبل اساسا مديران روابط عمومي با مخاطبان حقيقي در ارتباط بودند، اما اكنون به واسطه افزايش رسانه هاي مجازي با مخاطبان مجازي مواجه هستند و بايد همواره براي تطبيق بيشتر خود با اين شرايط تلاش كنند.
وي به خوراك دهي مناسب با هر يك از مخاطبان مجازي و حقيقي اشاره كرد و گفت: براي تحقق اين مهم بايد با دسته بندي مطالبات از منظر سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي، شيوه ها و سازوكارهاي متناسبي را تعريف نمود.
ساوه خاطرنشان كرد: در جامعه اي كه شهروندان آن به صورت مجازي فعاليت مي كنند، روابط عمومي ها بايد شيوه سنتي را كنار گذاشته و منتظر مراجعه كننده نباشند بلكه با شناسايي نقاط و مسيرهايي ارتباطي و اطلاع رساني براي انتقال پيام اقدام كنند.
عضو شوراي مركزي هماهنگي روابط عمومي هاي آموزش عالي كشور يادآور شد: در عصر حاضر بايد يك ارتباط چندسويه بين روابط عمومي ها و شهروندان برقرار شود و در كمترين زمان ممكن، نسبت به كنش هاي صورت گرفته، واكنش هاي مناسبي اتخاذ گردد.

** هر شهروند، يك روابط عمومي در دوره جديد
مدير روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: لازمه بحث در مورد مفهوم 'چشم‌انداز روابط عمومي' داشتن شناخت صحيح از روابط عمومي است و هنگامي كه دنياي روابط عمومي و تغييرات تاثيرگذار در اين حيطه را بشناسيم بدون شك به ترسيم چشم‌انداز قابل قبولي دست خواهيم يافت.
عادله مهرابي افزود: اكنون زمان آن فرا رسيده كه تغييرات به وجود آمده در دنياي بزرگ روابط عمومي را درك كرده و از آن به عنوان اهرمي رو به جلو استفاده كنيم.
وي با بيان اينكه عصر امروز، عصر ارتباطات برخط است، اظهار داشت: امروزه برقراري ارتباطات از رايانه هاي اداري يا شخصي به گوشي‌هاي موبايل و مخاطبان عام مهاجرت كرده است و در واقع چشم انداز روابط عمومي همواره دستخوش تحولات نوين است.
مهرابي بهترين چشم‌انداز براي روابط عمومي‌ها را بر پايه تعامل و اشتراك گذاري عمومي دانست و توضيح داد: با اندكي رصد و تمركز در رفتارهاي اجتماعي شهروندان درمي‌يابيم كه روابط عمومي با گسترش راه‌هاي ارتباطي مانند تلفن همراه و... در زندگي شخصي شهروندان نيز رخنه كرده و هر يك از آنها مي‌توانند جزو اركان روابط عمومي محسوب شوند.
مدير روابط عمومي شهرداري قزوين با بيان اينكه اعتقاد و اهتمام مديران هر سازماني در دستيابي به اهداف تعريف شده از شهروندان مجازي اهميت بسزايي دارد،افزود: با توجه به تغيير سبك زندگي‌ها و تبديل هر يك از شهروندان به عناصر روابط عمومي سيار، بايد رويكرد مديران روابط عمومي‌ها با تكيه بر 'روابط عموميِ مردم محور' باشد.
وي بيان كرد: مديران روابط عمومي مي‌توانند به شهروندان احساس عضويت در يك خانواده‌ مشترك و بزرگ را القا كرده و در توسعه فعاليت‌هاي خود، براي تقويت دامنه‌ اطلاع‌رساني، افزايش اثرگذاري و انتقال احساس هم خانواده بودن تلاش كنند.
مهرابي به رعايت اصول بنيادين روابط عمومي پرداخت و گفت: مسلما روابط عمومي بر محور تفكر و مشاركت مداري استوار است تا بتواند اثربخشي خود را در طول و عرض سازمان هويدا كند و ضمن انطباق با تحولات، عهده دار پاسخگويي به افكار عمومي باشد.
اين مسئول روابط عمومي به تقويت جايگاه روابط عمومي در چارت سازماني تاكيد كرد و گفت: تعريف جايگاه روابط عمومي دقت نظر بسيار بالايي مي خواهد چون اصل اول موفقيت روابط عمومي ها اين است كه خاستگاه اين ركن، در ساختار سازماني درست تعريف شود.
وي گفت: بدون تعريف درست و مناسب جايگاه روابط عمومي ها، وظايف مديران سازمان نيز به درستي انجام نخواهد شد.
مهرابي خاطرنشان كرد: اگر در تعيين جايگاه روابط عمومي كم دقتي صورت گيرد و اين ركن در رويه عملكرد خود از اختيارات و آزادي عمل كافي برخوردار نباشد نمي توان به موفقيت آن اميد داشت.

** ضرورت استفاده از فناوري هاي نوين براي پيوند مردم و سازمان ها
مسئول روابط عمومي شركت مخابرات استان قزوين به خبرنگار ايرنا گفت: روابط عمومي ها در هر مقطعي براي پيشبرد اهداف سازماني از امكانات و ابزارهاي موثر و مورد نياز استفاده كرده اند و امروزه فناوري هاي نوين ماهيت فعاليت هاي آنان را دگرگون ساخته است.
فريدالدين ايوبي افزود: روابط عمومي هايي موفق هستند كه بتوانند فناوري هاي روز دنيا را به سرعت در اختيار گرفته و خود را با شرايط زمان تطبيق دهند؛ چون حركت هدفمند اين فناوري ها در توسعه روزافزون جوامع و استفاده اقشار مختلف مردم از آنها امري اجتناب ناپذير است.
وي به ايجاد روابط عمومي الكترونيك در عصر حاضر اشاره كرد و گفت: فناوري هاي نوين به روابط عمومي ها قدرت مي دهد كه ارتباطات روزآمدي داشته باشند و مطابق سلايق مردم جامعه حركت كنند.
اين مسئول، استفاده از فناوري هاي نوين را عامل اصلي موفقيت در حوزه ارتباطات دانست و گفت: مي توان با استفاده از تجهيزات روز دنيا با هزينه كمتر طيف عظيمي از مردم را همراه كرد و بديهي است كه بدون استفاده از اين فناوري ها هرگونه اقدامي براي ارتباط گرفتن منجر به شكست خواهد بود.
ايوبي به ارتباط 2 سويه بين سازمان ها و مردم تاكيد كرد و گفت: امروزه هر فردي با استفاده از فضاي مجازي صاحب رسانه است و مديران روابط عمومي ها بايد بكوشند تا با بهره گيري از متخصصان فن به بهترين نحو از اين ابزار در راستاي اقناع، پاسخگويي و شفافيت سازمان خود گام بردارند.
مسئول روابط عمومي شركت مخابرات استان قزوين خاطرنشان كرد: امروزه فضاي مجازي شرايطي را پيش آورده كه شايعات و مطالب نادرست به سرعت منتشر مي شود و هرگونه درنگ در خصوص انتشار وقايع،حقايق را به شكل وارونه به جامعه تزريق مي كند.
وي گفت: بايد با شناخت و آگاهي و تحرك بيشتر در اين بستر زمينه نشر هرگونه مطالب غير واقعي را از ميان برداشت.
ايوبي اصلي ترين وظيفه هر روابط عمومي را شفافيت، پاسخگويي و صداقت در رفتار و گفتار عنوان كرد و يادآور شد: رسالت روابط عمومي ايجاب مي كند كه با تخصص و كارايي و استفاده از همه ابزارهاي مورد نياز براي تسهيل گري ارتباط بين جامعه و سازمان اقدام كرد تا ضمن رضايتمندي شهروندان از گسست ارتباط مردم و سازمان به نحو شايسته جلوگيري به عمل آيد.

** ارتباط در جهاني مسطح و بدون مرز ، پديده عصر حاضر
رييس روابط عمومي و امور فرهنگي اداره كل تامين اجتماعي استان قزوين نيز در اين باره گفت: امروزه فضاي مجازي در امر ارتباطات بسيار فراتر از امكانات مادي پيش رفته و اين آهنگ رشد و توسعه موجب مي شود تا مديران روابط عمومي همگام با آن تدابيري مناسب اتخاذ كنند.
مهري آشوري افزود: مديران روابط عمومي بايد با تجهيز به كليه وسايل ارتباطي و تعاملي در راستاي ارتباط 2 سويه با مخاطبان خود اقدام كنند و ارتباطاتي سريع و آسان را فراهم سازند.
وي با بيان اينكه در راستاي نوسازي كاركرد روابط عمومي ها بايد گام هاي بلندي برداشته شود، اظهار داشت: مديران روابط عمومي بايد آگاه باشند كه ديگر با دهكده جهاني روبه رو نيستند، بلكه با جهاني مسطح مواجه اند كه ديگر هيچ حد و مرزي براي تبادل اطلاعات سازماني ندارد و همه چيز در كسري از ثانيه سلسله كنش ها و واكنش هاي جديدي را ايجاد مي كند.
آشوري به جلب رضايت مخاطبان و شهروندان تاكيد كرد و گفت: اطلاع رساني گسترده در عصر كنوني از طريق رسانه هاي گروهي، فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي بهترين راهكار در مسير كاهش مراجعات مردمي به دستگاه هاي اجرايي و كسب رضايت مخاطبان است.
رييس روابط عمومي و امور فرهنگي اداره كل تامين اجتماعي استان قزوين يادآور شد: يك روابط عمومي موفق در عصر حاضر بايد حداكثر بهره مندي را از طريق ارتباط با اصحاب رسانه داشته باشد تا بتواند انتقال پيام را از سوي سازمان خويش به شهروندان به بهترين شيوه انجام دهد.
9925* 6101