كره، بازار تلويزيون ايران را به چيني‌ها واگذار مي‌كند

تهران- ايرنا- همزمان با كاهش معنادار توليد و فروش تلويزيون‌هاي كره‌اي در ايران، شركت‌هاي چيني با راهبرد قيمت‌گذاري همسو با قدرت خريد مصرف‌كننده ايراني در حال تصاحب بازار اين محصول پرمصرف در ايران هستند.

بازار تلويزيون اين روزها با دو چالش گراني و كاهش عرضه مواجه شده است به گونه‌اي كه قيمت هر دستگاه تلويزيون در مقايسه با سال گذشته اختلاف حداقل 4 ميليون توماني دارد. اين اختلاف قيمت محدود به تلويزيون خارجي نيست، بلكه توليدات داخلي هم با فاصله قيمتي زيادي نسبت به ماه‌هاي پيش به فروش مي‌رسد.

** توليدكنندگان ايراني جا ماندند
رشد قيمت تلويزيون داخلي نشان از وابستگي به قطعات خارجي در توليد تلويزيون است. يك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ميزان وابستگي كشور در توليد تلويزيون را 89 درصد مي‌داند و مي‌گويد: در بين محصولات لوازم خانگي اولين كالايي كه با كاهش توليد مواجه شد، تلويزيون بود. هنوز آمار توليد توسط توليدكنندگان داده نشده اما پيش‌بيني ما افت توليد در حدود 63 درصد است. وي كه خواست نامش عنوان نشود، ادامه داد: هر ساله از توليدكنندگان خواستيم در زمينه داخلي‌سازي توليد تلويزيون برنامه‌ريزي كنند، ولي تنها وارد‌كننده بوديم و اكنون تحريم‌ها نشان داد كه توليدكنندگان در توليدات مشترك خود به خودكفايي نرسيدند.

** گشتي در بازار
كاهش توليد تلويزيون در بازار بخوبي نمايان شده است. فروشندگان لوازم صوتي و تصويري در خيابان‌هاي امين حضور، جمهوري و نمايندگي برندهاي مختلف از كمبود تلويزيون در بازار صحبت مي‌كردند و مي‌گفتند: تا دو ماه پيش مردم با توجه به آپشن‌هايي كه وجود دارد تلويزيون مورد نياز خود را خريداري مي‌كردند ولي اين روند با كمبود تلويزيون برعكس شده است و آنها مجبورند نسبت به موجودي مغازه‌ها خريد كنند.

** تلويزيون مورد علاقه‌ام را پيدا نمي‌كنم.
رضا يكي از خريداران تلويزيون است. او مي‌گويد: سال گذشته مي‌توانستم با 5 ميليون تومان يك تلويزيون وارداتي تهيه كنم اما اكنون با 8 ميليون تومان هم نمي‌توانم تلويزيون مورد علاقه‌ام را بخرم، چرا كه قيمت آن به بيش از 11 ميليون تومان رسيده است.

محمد هم از ديگر خريداران تلويزيون است. او يك ماهي است كه دنبال تلويزيون خاصي مي‌گردد ولي هنوز نتوانسته در مراكز فروش لوازم صوتي و تصويري آن را پيدا كند. خودش مي‌گويد: حاضرم دست دوم آن را خريداري كنم.

** رونق دست دوم‌ها
خريد تلويزيون دست دوم كه محمد از آن حرف زد اين روزها زياد شده است. اگر سري به مراكز دست دوم فروشي چون ميدان امام حسين و سايت‌هاي فروش كالا بزنيد متوجه مي‌شويد كه لوازم خانگي كاركرده مشتريان زيادي دارد. افرادي كه بودجه خريد تلويزيون نو را ندارند سراغ دست دوم فروشي‌ها رفتند و با اعتماد به سالم بودن و تعميري نبودن دستگاه، خريد مي‌كنند.

** قيمت تلويزيون چند است؟
در حال حاضر براي خريد يك دستگاه تلويزيون دست‌كم بايد 6 ميليون و 500 هزار تومان كنار گذاشت البته اگر بودجه‌اي كمتر از اين عدد داريد نااميد نشويد، چرا كه تلويزيون 32 اينچ وارداتي چين با قيمت 2 ميليون و 490 هزار تومان در بازار موجود است. اكثر تلويزيون‌هايي كه در بازار به فروش مي‌رسد قيمتي بين 8 تا 11 ميليون تومان دارند. آنها در شرايطي لقب پرفروش را گرفتند كه در خردادماه سال گذشته قيمت‌شان بين 3 تا 5 ميليون تومان بوده است.

** قيمت‌هاي بالا بازار را از ركود خارج كرد
يكي از نمايندگي‌هاي تلويزيون وارداتي (برند كره اي) كه در خيابان جمهوري فعال است درباره وضعيت بازار به «ايران» مي‌گويد: از روزي كه قيمت‌ها بالا رفته فروش تلويزيون افزايش پيدا كرده است. تا قبل از رشد قيمت‌ها بازار لوازم خانگي با ركود مواجه بود ولي هر بار كه تلويزيون گرانترمي شود تقاضا سير صعودي به خود مي‌گيرد.

** تلويزيون ايراني پا به پاي خارجي‌ها گران شد
يكي ديگر از فروشندگان تلويزيون‌هاي ساخت ايران كه در خيابان شريعتي تهران است، مي‌گويد: قيمت تلويزيون‌هاي ايراني پا به پاي تلويزيون‌هاي خارجي افزايش پيدا كرده است و مردم به ناچار سراغ تلويزيون‌هاي ارزان قيمت چيني يا برندهايي كه در ايران با نام‌هايي كه هيچ كس اسم آنها را نشنيده است، مي‌روند. نمايندگي يكي از دو برند كره‌اي كه در ايران مونتاژ مي‌شود نيز به «ايران»، گفت: از سال گذشته توليد تلويزيون كاهش يافته است و اين امر بسرعت در نمايندگي‌ها نمايان شد. در كنار كمبود با گراني هم مواجه شديم. اما هيچ‌كدام اين موارد باعث ركود بازار نشده است.

** كمبود در بازار نمايان است
سيدمرتضي ميري، رئيس اتحاديه لوازم خانگي هم به «ايران» مي‌گويد: توليد و توزيع تلويزيون در بازار كاهش يافته است. اميدواريم قبل از آنكه مشكلي در بازار به وجود بيايد، توليد‌كنندگان و واردكنندگان راهكاري بينديشند. كاهش تلويزيون در بازار مربوط به تمامي برندهاست.

** فروش در بانه بيشتر شد
اتفاق ديگري كه در بازار تلويزيون افتاده، رونق بازار بانه (شهري در استان كردستان واقع در مرز غربي ايران) است. بازاري كه از مدت‌ها پيش طرفدار داشته و خيلي از خانواده‌ها براي آنكه كالايي را ارزان‌تر از پايتخت بخرند به آنجا مي‌روند يا سفارش خريد مي‌دهند. در اين منطقه قيمت تلويزيون ارزان‌تر است. فاصله قيمتي تلويزيون در پايتخت و بانه يك ميليون تومان است. بدين جهت براي برخي‌ها صرف مي‌كند كه براي صرفه‌جويي يك ميليون توماني كالاي خود را از بانه بخرند. هر چند كه تمام خريداران بايد بدانند كالاهايي كه در بانه عرضه مي‌شود فاقد گارانتي اصلي است.

** كمبود نخواهيم داشت
عليرضا موسوي مجد يكي از توليد‌كنندگان تلويزيون هم مي‌گويد: سوابق فروش در 10 سال گذشته نشان مي‌دهد كه 5 ماه ابتداي هر سال از فروردين تا مرداد ماه، بازار لوازم خانگي همواره دچار ركود بوده و هيچ‌گاه تقاضاي خريد طي 10 سال گذشته مانند 5 ماه ابتداي امسال نبوده است كه مردم براي خريد لوازم خانگي هجوم بياورند. شركت‌هاي بزرگ توليد‌كننده لوازم خانگي هم بيشتر توليدات خود را در نيمه دوم سال انجام مي‌دهند و اين يك روند كارشناسي بوده است.

وي افزود: امسال هزينه‌ها گران شده و افزايش حقوق و دستمزد و افزايش قيمت نرخ ارز و هزينه‌هاي حمل و نقل را داشته‌ايم اما هيچگونه جاي نگراني براي تأمين لوازم خانگي مورد نياز وجود ندارد و مردم مطمئن باشند هيچگونه كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.

** آغاز تك تازي چيني‌ها
همزمان با كاهش قدرت خريد مصرف‌كنندگان و افزايش قيمت محصولات كره‌اي و ايراني، محصولات ارزان قيمت چيني با برندهاي ناآشنا در حال سبقت گرفتن از برندهاي كره‌اي هستند. با اين اتفاق به‌نظر مي‌رسد يك جابه جايي بزرگ در تجارت است.

منبع: روزنامه ايران؛ 1398،02،26
گروه اطلاع رساني **1699**1755