135، سامانه ای نیمه جان

تهران- ایرنا- 135 سامانه پاسخگویی سازمان تعزیرات حكومتی است. شهروندان می توانند در صورت ثبت گزارش یا شكایت به درگاه اینترنتی سازمان تعزیرات حكومتی tazirat.gov.ir، تارنمای tazirat135.ir یا تارنمای T135 مراجعه و پس از ثبت شكایت كد رهگیری دریافت كنند.

بازار ملتهب است و مشتریان سردرگم، هر روز با نوسانات قیمت ها رو به رو هستند. عده ای با تلخی، تورم و گرانی را می پذیرند و برای كالا یا خدماتی كه دریافت می كنند، بهای گزاف می پردازند. برخی تاب نمی آورند و برای گرفتن حق و حقوق خود شكایت می كنند. گاه نیز شهروندان مسئول، تخلفات را گزارش می دهند تا سودجویانی كه در این معركه از آب گل آلود ماهی می گیرند، درد و رنج ناملایمات را بیشتر نكنند.
در این میان، سازمان تعزیرات حكومتی، مرجع رسیدگی به شكایات است. شهروندان برای رسیدگی به تخلفات صنفی، بهداشتی، خدماتی می توانند از طریق این سازمان اقدام كنند و به بیانی ساده تر، مقابله با گرانفروشی، كم فروشی، تقلب در كسب، برخورد با كالاهای قاچاق از جمله مواردی است كه تعزیرات رسیدگی می كند.
اما گاهی فرایند طرح شكایت و پیگیری برای مردم كه یك سر و هزاران سودا دارند، زمان بر است. از اینرو با تاكیدهایی كه به استقرار دولت الكترونیك می شود، راه اندازی سامانه ها، میان برهایی است كه مسیرهای خدمت رسانی را كوتاه می كند و طبق ماده 56 منشور حقوق شهروندی، حق همه شهروندان است كه به منظور دادخواهی آزادانه با سهولت به مراجع صالح و بی طرف قضایی، انتظامی، اداری و نظارتی دسترسی داشته باشند.
البته برای اعلام تخلفات صنفی و خدماتی، سامانه 124 سازمان صنعت، معدن، تجارت و سامانه 190 برای گزارش تخلفات بهداشتی فعال هستند.

* 135 برای تسهیل دسترسی مردم به تعزیرات راه اندازی شد
یازدهم مرداد ماه 94، علیرضا جمشیدی، رئیس وقت سازمان تعزیرات حكومتی از تشكیل شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعزیرات خبر داد و گفت: سامانه 135 برای تسهیل دسترسی مردم به تعزیرات با هماهنگی وزارت ارتباطات، فناوری و اطلاعات راه اندازی می شود.
پس از آن، سامانه دادرسی الكترونیكی 135 تعزیرات در تاریخ 15 دی ماه 1395 با هدف ارتقای رضایتمندی مردم، تحقق دادرسی الكترونیكی، كارآمدسازی دادرسی، تسهیل طرح شكایت مردمی، شفافیت در پاسخگویی، تسریع در رسیدگی و همچنین اجرای بند (ب) ماده 18 آئین نامه سازمان تعزیرات حكومتی، راه اندازی شد.
بر اساس ماده ۱۸ آیین نامه سازمان تعزیرات حكومتی، شعب بدوی تعزیرات طبق گزارش ماموران سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع كالا و خدمات، گزارش سازمان بازرسی كل كشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی، شكایت اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام اطلاعات، اخبار گزارش های مردمی و اشخاص، شروع به رسیدگی می كنند.
همچنین در تبصره این ماده آمده است كه همزمان با شروع رسیدگی در شعب بدوی یك نسخه از گزارش پرونده به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع می شود تا آن سازمان حداكثر ظرف مدت ۱۵ روز نظرات كار‌شناسی خود را برای ملاحظه در صدور رای به شعبه مربوطه ارائه دهد.

* نحوه ثبت گزارش یا شكایت در سامانه 135
شهروندان در تماس با سامانه 135 پس از ارتباط با اپراتور، می توانند به دو صورت، شكایت یا تخلف اعلام كنند. اگر شاكی خصوصی باشند و بخواهند از یك واحد صنفی شكایت كنند، پس از شرح شكایت به آنها شماره پیگیری داده می شود و برای بررسی موضوع، پرونده نیز تشكیل می شود اما در صورتی كه بخواهند تخلفی را گزارش كنند، پیگیری به سازمان تعزیرات سپرده می شود و شهروند گزارشگر در جریان رسیدگی های بعدی قرار نمی گیرد.

* آخرین آمار ثبت شكایت و گزارش های مردمی
طبق آخرین آمار از یكم فروردین ماه 98 تا 24 اردیبهشت ماه، 2 هزار و 407 شكایت از طریق سامانه 135 ثبت شده است كه از این تعداد، هزار و 981 شكایت به شعب ارجاع شده، 619 شكایت توسط متقاضی پذیرش نهایی شده و هزار و 645 شكایت رد شده و در صلاحیت سازمان تعزیرات نبوده است.
همچنین در این مدت هزار و 466 پرونده شكایت مردمی تشكیل شده است كه از این تعداد 924 گزارش مردمی به شعب ارجاع شده و 657 گزارش مردمی توسط متقاضی پذیرش شده و هزار و 439 پرونده در صلاحیت رسیدگی سازمان تعزیرات نبوده است.

* موازی كاری 135 و 124
سامانه 135 به صورت آزمایشی در تهران فعالیت خود را آغاز كرد و قرار بود مانند سامانه 124 در همه استان ها راه اندازی شود اما پس از مدتی، موازی كاری هایی میان 135 و 124 مشاهده شد هرچند، جمال انصاری، رئیس سازمان تعزیرات حكومتی معتقد است، تعدد در سامانه ها، موازی كاری تلقی نمی شود و مقرر شده است برای دسترسی سریع مردم با یك وب سرویس، ارتباط سامانه های 135 تعزیرات و 124 صنعت، معدن و تجارت برقرار شود تا مردم در كوتاه ترین زمان بتوانند شكایت های خود را ارسال كنند و این شكایت ها نیز در كوتاه ترین زمان رسیدگی شود.

* راه اندازی 135 در همه استان ها هزینه بر است
حدود سه سال از راه اندازی آزمایشی سامانه 135 می گذرد اما اكنون مسئولان تعزیرات می گویند، راه اندازی 135 در همه استان ها به امكانات نرم افزاری، سخت افزاری و نیروی انسانی زیادی نیاز دارد كه هزینه بر است و قرار است این سامانه به طور متمركز در تهران فعال باشد و زیرساخت های فنی مخابراتی برای برقراری ارتباط از سراسر كشور فراهم شود.

* ناكارآمدی یا فعالیت ناقص سامانه ها، چوب لای چرخ فعالیت سازمان ها
ضرورت و اهمیت راه اندازی سامانه ها برای تسهیل امور بر كسی پوشیده نیست اما گاهی ناكارآمدی سامانه ها یا فعالیت ناقص آنها نه تنها تسهیل گر نیست بلكه چوب لای چرخ فعالیت سازمان ها نیز می گذارد.
از سویی دیگر، هماهنگی و هم افزایی میان دستگاه های نظارتی برای پاسخگویی بسیار مهم است و در این خصوص به راه اندازی سامانه ها و ارتباط میان سامانه های دستگاه های نظارتی با هدف تسهیل امور تاكید می شود زیرا ممكن است شكایتی در سامانه 135 ثبت شود اما برای اثبات وقوع تخلف به نظر كارشناسان و بازرسان سازمان صنعت، معدن تجارت نیاز باشد.
اینكه سامانه 135 چرا تاكنون توسعه نیافته است و در این مدت با تعداد بسیار محدود اپراتور در حال خدمت رسانی است؛ جای سوال دارد و به نظر می رسد در شرایط كنونی بازار این سامانه می تواند به عنوان محملی برای بیان نارضایتی های مردم باشد و تعزیرات به عنوان مرجع رسیدگی به شكایت از این ظرفیت بهره مند شود اما شاید موازی كاری با سامانه 124 ایجاب كند كه تعزیرات، كاركرد سامانه 135 را به گونه ای تعریف كند تا تكمیل كننده فعالیت های سامانه وزات صنعت باشد و آنگونه كه انصاری رئیس سازمان تعزیرات می گوید، در آینده نه چندان دور بدون هزینه و حضور فیزیكی درخواست ها و استعلام ها به صورت الكترونیكی انجام شود.
اجتمام*3229*1834