بطحایی: برگزاری هر گونه آزمون در مدارس ممنوع است

تهران – ایرنا – وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: یكی از بخشنامه های ابلاغ شده، ممنوعیت برگزاری هر گونه آزمون در مدارس است. مدارس می توانستند با موسسه ها قرارداد ببندند و كلاس هایی برگزار كنند كه از اوایل سال 97 جلوی برگزاری این آزمون ها گرفته شد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایرنا، محمد بطحایی عصر امروز 24 اردیبهشت ماه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوال فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران و عضو كمیسیون فرهنگی شد.
پرسش ذوالقدر به این شرح است: با توجه به رشد بی رویه آموزشگاه های علمی آزاد و كتاب های كمك آموزشی كه حداقل استانداردهای لازم را ندارند و این امر برنامه های درسی آموزش و پرورش را تهدید می كند، چه اقداماتی برای جلوگیری از این تهدید و هدایت آموزش و پرورش در مسیر درست آن و حذف مافیای كنكور صورت گرفته است؟

**پاسخ های وزیر آموزش و پرورش
بطحایی در پاسخ به این سوال ذوالقدر، عنوان كرد : این بخشنامه به منظور كاهش سیطره كتاب های كمك درسی بود و خط آخر آن بر نظارت تكلیف كرده است. اگر تخلفی از سوی همكاران صورت گیرد، حقوقی و اداری است و به هیأت تخلفات اداری معرفی می شود.
وزیر آموزش و پرورش تاكید كرد: در بخشنامه یاد شده، مدارس از برگزاری این آزمون برحذر داشته شدند. حتی وزارت آموزش و پرورش، منابع مالی كه مدارس از این آزمون ها به دست می آوردند، جبران كرد.
بطحایی گفت : امروز، برگزاری این آزمون ها و كتاب های كمك درسی و كلاس هایی كه به موازات كلاس های رسمی آموزش و پرورش تشكیل می شود، سیطره عجیب و غریبی بر آموزش و پرورش عمومی انداخته است؛ به نحوی كه بخش عمده ای از اهداف پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است.
وی افزود: به دلایل مختلفی كه این نماینده مجلس هم در سوال خود به آن اشاره كرد، ما وظیفه داریم این فضای بسیار سنگین را كه بر آموزش و پرورش كشور به ویژه در متوسطه دوم سایه انداخته، بشكنیم.
وزیر آموزش و پرورش در این زمینه خاطرنشان كرد: اواخر سال 96 با درك عمیق از این مسائل، كارگروهی برای آسیب شناسی و بررسی ظرفیت فعلی آموزش و پرورش راه اندازی و از افراد حقوقی استفاده كردیم، همچنین ابتدا مستندات مجوزها مورد بررسی قرار گرفت.
بطحایی اظهار كرد: اقداماتی در این زمینه انجام دادیم كه ابتدا به گفتمان سازی اشاره می كنم. باید در كشور گفتمان سازی صورت گیرد و امیدوار هستم طرح این سوال، به گفتمان سازی دامن بزند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : یكی از مشكلات عدیده ما، جامعه است چرا كه جامعه در برابر این روشِ درست و اصولی كوتاه نمی آید. بنابراین گفتمان سازی و همراه كردن خانواده ها با این كار اساسی، اولین اقدامی بود كه باید انجام می دادیم كه در دست انجام است.
وی افزود: در جلسات با مدیران یكی از اصلی ترین و ثابت ترین موضوعات، همین مسئله است. همچنین در آبان ماه سال 97 بخشنامه ای با عنوان تعارض منافع ابلاغ كردیم. در این بخشنامه اعلام كردیم كه تمام مدیران، معاونان، مشاوران و مدیران كل ستادی تا مدیران واحدهای آموزشی، اجازه تالیف كتاب های كمك درسی ندارند.
وی تاكید كرد: یكی از موضوعاتی كه به شدت این امر را ترویج می كرد، تبلغیات گسترده رسانه ها به ویژه در صدا و سیما بود كه با رئیس سازمان صدا و سیما در مورد كاهش تنوع تبلیغات مذاكره كردم و سه نامه با استدلال های مختلف برای علی عسگری نوشتم.
بطحایی گفت: این تبلیغات بر خلاف مشی تربیتی است و باید كاهش یابد. در نامه ای به سایر مسئولان خواستم آگهی های تبلغیاتی، كتاب های كمك درسی و آموزشگاه هایی كه از جایی غیر از آموزش و پرورش مجوز می گیرند، محدود شود.
بطحایی در ادامه از ارسال نامه هایی به رئیس جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه خبر داد و افزود: در نهایت نامه ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتم و به این استدلال ها اشاره كردم. همچنین خواستم از طریق مبادی ذیربط مثل صدا و سیما و سایر رسانه ها با مجوز آموزش و پرورش این فعالیت ها به صورت محدود انجام شود. با نامه ای كه رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری ارسال كرد، صدا و سیما اعلام كرد 50 درصد تبلیغات خود را در زمینه كلاس ها و كتاب های كمك درسی كاهش داده است.
وی اظهار كرد: به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت كشور مكلف به پیگیری این مسئله هستیم. در سال گذشته به طور مستمر این مسئله را دنبال كردیم و كارگروه مذكور، همچنان برگزار می شود و جلسات مستمر برای مقابله با تخلفات ادامه دارد.
بطحایی تاكید كرد: حجم این فعالیت ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته كاهش یافته است، اما امیدوارم با حذف كنكور یا متعادل شدن آزمون ورودی دانشگاه ها بتوانیم سرعت بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: وزارت آموزش و پرورش مجوز چاپ كتاب های كمك درسی را صادر نمی كند بلكه این مجوزها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود. از هفت سال پیش مصوبه ای در شورای عالی وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی و استانداردسازی این كتاب ها اعلام شد.
به گفته این مسئول، بر این اساس، اسامی كتاب هایی كه با استاندارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انطباق دارد، در فهرست كتاب های معتبر قرار داده می شود.
وی خاطرنشان كرد: بر اساس بخشنامه ای كه صادر كردیم از مولفان و گروه های آموزشی و مدیران مدارس گرفته تا معاونان به صورت مستقیم و غیرمستقیم حق مداخله در این كار را ندارند. این نخستین بخشنامه ای است كه در راستای تعارض منافع صادر شد كه البته به معنای تخلف نیست.
بطحایی افزود: اگر مصادیقی مبنی بر تخلفات وجود دارد، باید به ما ارائه شود. وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به افرادی كه از بخشنامه تخطی كردند، اخطار داد و آنها را توبیخ كرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، آموزش و پرورش ما از سال های گذشته تاكنون به خاطر سیطره ای كه كنكور كتاب های كمك درسی بر آن انداخته از مسیر خود منحرف شده است و امروز در مدرسه مجال فعالیت پرورشی به مربی پرورشی داده نمی شود. خانواده ها می گویند بچه های ما را فقط برای كنكور آماده كنید، به آموزش مهارت های زندگی كاری نداشته باشید.
بطحایی اظهار كرد: وزارت آموزش و پرورش با تمام قوا در حال حركت است؛ در مدارس ابتدایی هر گونه آزمون و كتاب های كمك درسی را ممنوع كردیم.

*پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوال دوم
هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی هم سوالی از بطحایی پرسید كه در ادامه به آن اشاره می شود: برای ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به عنوان نهاد تربیتی نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی، چه اقداماتی انجام شده است؟
بطحایی در این زمینه، گفت: همان طور كه گفته شد، مهمترین برنامه این وزارتخانه در اجرا و استقرار، سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش است. در سال 97 با فراهم كردن زیرساخت لازم برای اجرای سند تحول تلاش كردیم كه برنامه های عملیاتی این امر به راحتی فراهم شود.
وی افزود: اولین اقدام تصویب و ابلاغ شش زیرنظام زیرمجموعه این سند بود. در هر زیر نظام، برنامه های لازم تعریف شده است. در حوزه برنامه درسی، نیروی انسانی و سایر مواردی كه شش زیرنظام را تشكیل می دهد، برنامه سال 97 تنظیم شد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، بخشی از این برنامه ها در سال 97 اجرا شد و بخشی دیگر امسال به اجرا در می آید. با قاطعیت می گویم تمام برنامه های وزارت آموزش و پرورش در تماس با سازمان ها، واحدهای تابعه و استان ها در سال 98 مبتنی بر سند تحول تنظیم شده است.
این مسئول، اظهار كرد: با محدودیت های ایجاد شده در اعتبارات، امیدوارم در سال 98 یك گام جدی در اجرا و استقرار سند تحول بنیادین كه همان ارتقاء آموزش و پرورش است، برداریم.

**وضعیت مدرك فرهنگیان
بطحایی در مورد مدرك فرهنگیان، تاكید كرد: در سوالی به اعمال نشدن مدرك فرهنگیان اشاره شده است. باید بگویم شورای عالی اداری در مصوبه ای كه قبل از وزارت بنده به تصویب رساند، اعلام كرد كه هر كارمندی فقط یك بار می تواند مدرك تحصیلی خود را اعمال كند. بنابراین، این مسئله از اختیار وزارت آموزش و پرورش خارج بوده و محدود به آموزش و پرورش هم نیست.
وی تاكید كرد: در این باره، چندین مورد مكاتبه و مذاكره كردیم كه برای وزارت آموزش و پرورش به دلایل مختلفی كه می دانید، این امر مستثنی شود، اما هنوز اقدامی رخ نداده است و امیدوارم در شورای عالی اداری این مصوبه را برای وزارت آموزش و پرورش تغییر دهیم.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه، گفت: به عنوان یك عضو در شورای عالی اداری تمام تلاشم را برای تحقق این امر به كار گرفتم؛ چرا كه كار یك معلم با كارمند دستگاه، متفاوت است. یكی از راه های تشویق برای اعمال مدارك در سنوات این است كه انگیزه مقدماتی برای ارتقاء شغل وجود داشته باشد.
بطحایی در این زمینه پیشنهادی داد و اظهار كرد: كمیسیون اجتماعی و آموزش مجلس اگر اجازه دهد جلسه ای با رئیس شورای عالی اداری تشكیل شود و من هم به عنوان یك معلم، مدافع این حرف ها خواهم بود و همه این حرف ها مورد تایید من به عنوان یك معلم است.
وی تاكید كرد: این استدلال ها در مكاتباتی كه داشتم، وجود دارد. همانطور كه فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس گناه صدا و سیما را در امر تبلیغات مسموم به پای من می نویسد، باید بگویم تلاش برای عملی كردن این موضوع انجام شده است و آن را رها نمی كنم.

**پاسخ وزیر آموزش و پرورش به سوال سوم
علی وقفچی نماینده زنجان و طارم هم سوالی از محمد بطحایی پرسید كه در ادامه به آن اشاره می شود: دلایل عزل و نصب های مدیران بدون توجه به حداقل ملزومات عزل و نصب مسئولان وزارت آموزش و پرورش از جمله مدیركل آموزش و پرورش زنجان چیست؟
بطحایی در پاسخ به این سوال، گفت: به دلیل اینكه بتوانیم انتصابات را مبتنی بر یك روال معین و مشخص جلو ببریم، ضوابط و شرایط احراز برای انتصابات مدیران تعیین كردیم و بر اساس آن عمل می كنیم. ضوابط تعیین شده، چارچوب حركت ما را در مسیر انتصابات روشن می كند. مدرك تحصیلی و سنوات خدمات را ملاك قرار دادیم. اینكه در رزومه فرد، معاونت اداره كل باشد، یكی از ضوابط است.
وی گفت: بر اساس این شرایط، نامزدها در فرایند بررسی، انتخاب و انتصاب مورد بررسی قرار می گیرند. ابتدا رزومه افراد را بررسی می كنیم و امتیازبندی بر اساس سیر مراحل شغلی فردِ پیشنهادی، بررسی می شود. سپس مقبولیت منطقه ای و محلی مورد برسی قرار می گیرد، از مراجع ذیربط، استعلامات لازم به عمل می آید و هماهنگی با استاندار صورت می گیرد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، طبق هماهنگی با مجمع نمایندگان، در نهایت فرد منصوب می شود. بعد از انتصاب فرد به پست مدیریتی، یك گروه وظیفه نظارت بر عملكرد فرد را برعهده دارد، این علاوه بر مسیر اداری است كه در دفتر ارزیابی و و رسیدگی به شكایات داریم.
وی خاطرنشان كرد: این گروه افراد معتمد من و از مسائل سیاسی جدا بوده و بی غرض و بی نظر عمل می كنند. آنها عملكرد مدیران را مورد رسیدگی و ارزیابی قرار می دهند و نتایج ارزیابی ها را مرتب منتقل می كنند. گاهی به جایی می رسیم كه همكار ما بنا به دلایل و شرایط مختلف باید جا به جا و فرد جدید منصوب شود.
بطحایی گفت: جلسات مختلفی با همكارمان در استان زنجان گذاشته بودیم. این جا به جایی، یك شبه و یك روزه رخ نداد. در این زمینه وقت صرف كرده بودیم و اشكالات را در میان گذاشتیم. در چندین جلسه با همكار خود موضوعات را در میان گذاشتم، اما كار به جایی رسید كه این تغییر باید رخ می داد.
وی افزود: همكار من در استان زنجان كه قابل احترام است، به جای دیگری رفت. امیدوارم این توضیحات برای نماینده زنجان قانع كننده باشد. آیا غیر از تعیین مسیر می توان كار دیگری انجام داد؟ ضوابط و مقرراتی دارم و بعد فرایندی باید طی كنیم، اگر نخواهم از این فرایند عبور كنم آموزش و پرورش را كه هر روز یك مسئله جدید دارد، نمی توان اداره كرد و جلو برد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: از یك طرف، مسائل اقتصادی، مشكلات فرهنگی و از سوی دیگر هجمه های سنگینی كه بچه های ما را در معرض خطر قرار می دهد، وجود دارد. اگر نتوانم با وجود 600 هزار كلاس درس و 110 هزار مدرسه در آموزش و پرورش، از این فرایند عبور كنم، شیرازه كار از دست خارج می شود.
وی تصریح كرد: صرف نظر از اینكه نظر این نماینده مجلس در پایان توضیحات من چه باشد، در محضر نمایندگان از حضور او عذرخواهی می كنم؛ اگر گاهی بلند صحبت كردم و گاهی صدایم بلند شد، عذرخواهی می كنم، اما یقین دارم اگر این نماینده مجلس هم وزیر آموزش و پرورش باشد حتما مقید به عبور از این فرایند و چارچوب برای این مكانیزم نیست.
بطحایی اظهار كرد: مسائلی كه نماینده استان زنجان مطرح كرد با وجود اینكه می خواست سربسته صحبت كند، اما این سربسته صحبت كردن در ماه رمضان، اتهامات زیادی به افرادی می زند كه امكان دفاع از خود ندارند. این نماینده مجلس اشاره كرد با وجود اینكه فردی محكومیت قضایی دارد، در یك پست هیأت مدیره منصوب شده است.
وی تاكید كرد: هیچ فردی بدون استعلام از مراجع ذیربط امكان انتصاب ندارد، حتی اگر وزیر بخواهد این كار را انجام دهد. به این نكته اشاره كردید كه چند نفر از خارج از وزارت آموزش و پرورش به سمت های این وزارتخانه منصوب شده اند. به عنوان كسی كه آبرویم در گرو این كار است، آیا حاضر هستم آخرت خود را برای اینكه كسی دو لقمه سر سفره خود بگذارد، بسوزانم؟ این مسئله، زیر سوال بردن همكاران است. شما به عنوان نماینده مجلس، شرح وظایف وزرا را تعیین كردید، نهایت احترام را برای همكارم در استان زنجان قائل هستم، این سوال، سخت است و توضیح دادن به این سوال ممكن است همكارم را تحت الشعاع قرار دهد.
بطحایی گفت: همكاری كه او را از مدیركل آموزش و پرورش استان زنجان كنار گذاشتم، فردی متعهد، اما در یك زمینه دیگر است. اما یك وزیر اختیار جا به جایی یك مدیر را دارد. استاندار سابق زنجان به كرات تاكید كرد كه الان وقت تغییر مدیركل آموزش و پرورش استان زنجان است. بنا به همین دلایل، جلساتی برگزار می كردم كه این نیروی جدید منصوب شده، جا به جا نشود.
بطحایی خاطرنشان كرد: استاندار جدید زنجان تاكید كرد كه چون تازه به این سمت منصوب شده است، برای این جا به جایی صبر كنم. اما به اعتراف همكاران شما در استان زنجان و مجمع نماینگان استان زنجان و همكاران بنده در استان، آنقدر شرایط تزلزل در استان تاثیر داشته كه اگر این جا به جایی امروز صورت بگیرد، بهتر از فردا است.
وی اظهار كرد: من كه دلم برای آموزش و پرورشی كه مسئولیت آن را دارم بیشتر می سوزد و آبروی من است. چندین بار به شما توضیح دادم و با لحن بلند داد و بیداد كردید، فضای دفتر من را به هم ریختید، اما آیا به جز احترام و ادب كار دیگری كردم؟ البته وظیفه خود را انجام می دهم. شما این اختیار را به وزیر دادید كه هر زمان تشخیص دادید و مصلحت دانستید، این كار را انجام دهیم. مجمع نمایندگان استان زنجان می گفتند استان در حال از هم پاشیدگی است و كسی به حرف گوش نمی كند.
بطحایی خطاب به وقفچی، تاكید كرد: با زبان روزه به من اتهام دروغ نزنید. برای چه در آموزش و پرورشی كه یك لحظه آب خوش از گلویم فرو نمی رود به خاطر یك پست وزارت، حق و ناحق كرده و همكار خودم را خراب كنم؟ اگر یك وزارتخانه و سازمان دیگری بود و سفر خارج از كشور و درآمد داشت، یك چیزی، مسئولیت و عاقبت این دانش آموزان بر دوش من است.
وی گفت: ممكن است خطا و اشتباه كنم، اما به این تشخیص رسیدم كه این جابه جایی را انجام دهم، هرچند شما ناراحت و ناراضی باشید. اما من با مجمع نمایندگان و عقلای استان زنجان مشورت كردم و به این نتیجه رسیدم. با این زبان روزه اتهام دروغ به من نزنید. مسئول جدید استان زنجان از هفت صبح تا 12 شب كار می كند، دارای سابقه است و قبل از اینكه او را به سمت مدیركل آموزش و پرورش استان زنجان منصوب كنم، در رده معاون وزیر بود و این طور نیست كه از پشت میز دانشگاه او را به سمت فعلی در استان زنجان منصوب كرده باشم. نمی گویم خودمختار هستم و با استاندار زنجام در مورد این جابه جایی هماهنگ كردم.
دانام**9492**1601**