۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۳:۵۰
کد خبر: 83314207
۰ نفر
بطحایی:700 صفحه مصوبه آموزشی، مانع تصمیم گیری در مدارس است

شهرری- ایرنا- سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش سیطره بخش اداری در نظام آموزش و پرورش را سبب ناكارآمدی مدارس دانست و گفت: یك كتاب قطور در 700 صفحه مصوبه در وزارتخانه داریم كه مانع تصمیم گیری های مدارس در بخش های مختلف شده است.

به گزارش ایرنا، «سید محمد بطحایی» روز سه شنبه در مراسم 'احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب' كه در دبیرستان ماندگار شهید مدرس شهرری برگزار شد، اظهار داشت: بالغ بر یكهزار بخشنامه در سال به مدارس ابلاغ می شود كه به معنای باید و نبایدهاست و از مهمترین عوامل ناكارآمدی مدارس امروز به شمار می‌ رود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: اگر مدارس تصمیم گیری‌ مستقلی نداشته باشند، در آینده مدارس ماندگاری از جمله 'سعادت بوشهر'، 'البرز تهران' و 'مدرس شهرری' را نخواهیم داشت.
وی بیان كرد: مدارس باید از نوآوری و خلاقیت در زمینه‌های مختلف استفاده كنند و در تصمیم گیری‌ها و اداره مدرسه به صورت مستقل عمل كنند.
بطحایی با بیان اینكه خلاقیت و نوآوری‌ در مدارس مسكوت مانده است، یادآور شد: مسائل روز به روز پیچیده ‌تر می‌شود و همه برای رفع مشكلات و موضوعات مربوط به مدارسشان در انتظار تصمیم ‌گیری‌های مسئولان بالاتر هستند.
وی ادامه داد: 110 هزار مدرسه در كشور وجود دارد كه همه كاركنان آن دارای ظرفیت، پتانسیل و توانمندی‌های بالایی هستند و قدرت تصمیم‌ گیری مستقل برای اداره مدرسه را دارند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلاح ریل كنونی آموزش و پرورش نیاز به صبوری و حوصله دارد تا بتوان مسیر را به سمت درست و تاثیرگذاری هدایت كرد.
وی افزود: زمانی كه مدارس ماندگاری مانند شهید مدرس مورد واكاوی قرار می‌گیرد به نقطه قابل توجه در خصوص وجه تمایز اینگونه مدارس با سایر مدارس كشور می‌رسیم و آن وجود نیروی انسانی متعهد، علاقه مند و متخصص در این مدارس است.
بطحایی تصریح كرد: تجهیزات، امكانات و بزرگی مدارس عامل پیشرفت و موفقیت محسوب نمی‌شود بلكه حضور نیروهای متعهد و كاردان زمینه توسعه و رشد مدرسه را فراهم می‌كند.

** 100 مدرسه ماندگار شناسایی شد
وزیر آموزش و پرورش در ادامه از شناسایی 100 مدرسه ماندگار خبر داد و اظهار داشت: این مدارس با شرایط و ویژگی‌های خاص شناسایی شده و مجوز مدارس ماندگار را دریافت كرده اند.
وی افزود: مدرسه باید به عنوان كانون تربیتی محله، مرجع و مورد اعتماد منطقه تبدیل شود و این همان نكته مورد تاكید و توجه در سند تحول بنیادین است.
بطحایی عنوان كرد: آموزش و پرورش زمانی، بزرگ، بالنده، باكیفیت و موفق خواهد شد كه آن مدرسه به بلوغ شایسته دست یابد.
وی ادامه داد: یكی از مهمترین سیاست‌هایی كه در دوره جدید مصرانه دنبال می‌شود موضوع قرار گرفتن مدرسه به عنوان هویت مستقل بدون وابستگی به اداره آموزش و پرورش منطقه، استان و وزیر و معاون وزیر است.
بطحایی با اشاره به اینكه هر آنچه كه در بیرون از مدرسه به عنوان پشتیبان به شمار می‌رود، تصریح كرد: مدرسه محور و كانون اصلی تعلیم و تربیت است و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید اختیارات تصمیم ‌گیری به مدارس محول شود.
وی به اجرای سیاست مدرسه محوری در آموزش و پرورش اشاره و عنوان كرد: این سیاست رویكرد جدی آموزش و پرورش به شمار می‌رود.
به گزارش ایرنا، قدمت مدارس ماندگار باید بیش از 50 سال باشد، سبك معماری، فعالیت هایی كه در مدرسه انجام می شود، فارغ التحصیلان برجسته مدارس، اساتید برجسته این مدارس و رتبه های برتر در فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری طی 10 سال اخیر از جمله معیارها برای انتخاب آن به عنوان مدرسه ماندگار است.

** تهران بعد از سیستان و بلوچستان بدترین فضای آموزشی را دارد
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تهران و شهرستان‌های استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان بدترین وضعیت فضای آموزشی را از نظر تراكم دانش آموز، ایمنی و مدارس فرسوده را دارد.
وی با بیان اینكه در سال 97 اقدامات خوبی از سوی مجلس برای حمایت از نظام آموزشی و تخصیص اعتبارات انجام شده است، گفت: امسال هم اعتبارات مطلوبی برای نظام آموزشی در مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.
وی به اهمیت آمایش سرزمینی در نظام آموزشی اشاره كرد و افزود: در كشور به دلیل نبود آمایش سرزمینی مشكلاتی برای نظام آموزشی به وجود آمده است.
بطحایی تصریح كرد: مدارسی در برخی از مناطق ساخته شده، اما به دلیل عدم پایش سرزمینی، آن مدارس خالی از دانش آموزان است، در حالیكه مناطق دیگر با كمبود مدرسه مواجه هستند.
به گزارش ایرنا، مراسم 'احیای مدارس ماندگار در گام دوم انقلاب' امروز سه شنبه با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، جمعی از مدیران و مسئولان محلی در دبیرستان ماندگار شهید مدرس شهرری برگزار شد.
1970/6003