۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۰:۱۰
کد خبر: 83313735
۰ نفر
ركود در بازار خودروهای دست دوم وارداتی

تهران- ایرنا- این روزها بازار خودروهای داخلی و خارجی ركود را تجربه می كند، خرید و فروش در حداقل و قیمت ها غیرواقعی است. عده ای در این میان موضوع واردات خودروهای كاركرده را به عنوان مسكنی برای تعادل بخشی به بازار مطرح می كنند، موضوعی كه موافقان و مخالفان خود را دارد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، همین چند روز پیش بود كه «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر كشورمان در انگلستان در یكی از شبكه های اجتماعی نوشت: «سالهاست بسیاری از كشورها حتی كشورهایی مانند روسیه، چین و هند كه خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، كاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم كمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین كیفیت تسهیل كرده اند.»
وی ادامه داد: «اگر تحریم صنایع خارجی خودرو مانند رنو و پژو و دیگران انجام نشده بود امروز شرایط صنعت خودرو در ایران متفاوت بود، اما در شرایط تحریم و محدودیت های متعدد دیگر، موضوع واردات خودروهای دست دوم با كیفیت كه می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تا حد زیادی كاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است.»
برخی كارشناسان اما مطرح شدن بحث واردات خودرو در شرایط حساس كنونی را حركت در مسیر مدّنظر دشمنان و بدخواهان كشور قلمداد می كنند.
آنان معتقدند افزایش واردات در این شرایط به معنای افزایش نیاز به ارز، فشار بیشتر به دولت و در نتیجه افزایش مجدد نرخ ارز است. یعنی واردات همچون مسكّنی است كه تب بازار را پایین می آورد، اما به اقتصاد ضربه می زند.
به گفته این كارشناسان، باید بپذیریم كه امروز وسط یك جنگ اقتصادی هستیم و مطرح كردن موضوعاتی نظیر واردات خودروهای دست دوم در این شرایط، جز مصرف گرایی نتیجه ای ندارد و مشكلی را حل نمی كند.
حتی اعضای انجمن واردكنندگان خودرو در این زمینه می گویند: هیچ شاخصی برای قیمت گذاری این خودروها وجود ندارد، ضمن اینكه به دلیل سوء استفاده سودجویان به درهم آمیختگی بیشتر بازار می انجامد.

* مشكل خدمات پس از فروش و محاسبه حقوق گمركی
«كوروش طواحن»، كارشناس خودروهای خارجی در این مورد به ایرنا گفت: هر چند اگر چنین گشایشی در كشور ایجاد شود، به نفع فعالان خرید و فروش خودروهای دست دوم خارجی خواهد بود، اما به دلیل مسائل ارزی و نبود خدمات پس از فروش مناسب، تحقق این امر دور از ذهن است.
وی یادآور شد: هیچ وقت در كشور اجازه ورود خودروهای دست دوم خارجی داده نشده، مگر اینكه برخی افراد با ترفندها و ملاحظاتی موفق به ورود این خودروها از بعضی كشورهای همسایه آن هم خودروهای با كاركرد پایین می شدند.
وی اظهار داشت: در صورت اجازه ورود خودروهای دست دوم، یكی از مشكلات اصلی چگونگی محاسبه حقوق گمركی آنها خواهد بود، زیرا ماشین های نو و صفر كیلومتر قیمت شركتی مشخصی دارند، اما قیمت خودروهای دست دوم مشخص نیست.
این فعال اقتصادی اضافه كرد: در صورتی كه ساز و كاری برای تعیین قیمت كارشناسی آنها در گمركات اندیشیده شود تا دولت بتواند حقوق گمركی خود را وصول كند، شاید بتوان به چنین گزینه ای فكر كرد.
طواحن گفت: این روزها طبق قوانین سختگیرانه گمركی، خودروی خارجی باید از كشور مبدا شركت تولیدكننده آورده شود؛ به طور مثال خودروی بی. ام. دابلیو (BMW) باید از آلمان آورده شود و اینكه آن را از كشوری همچون امارات وارد كنند پذیرفته نیست.
وی با اشاره به مسائل مهمی كه در شرایط تحریم های كنونی جزو اولویت های كشور است، مطرح شدن چینن مساله ای را شایعه ای بی اساس برشمرد كه به گفته او هیچ گاه عملیاتی نخواهد شد.

* ناتوانی داخلی ها در رقابت با خارجی ها
یك نمایشگاه دار خودروهای خارجی كه نخواست نامش اعلام شود نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: خودروهای دست دوم و كاركرده در خارج كشور قیمت های بسیار پایینی دارند و اگر دولت برنامه ای برای واردات چنین خودروهایی داشته باشد، بازار خودروهای داخلی به دلیل ناتوانی در رقابت با آنها به شدت كساد خواهد شد.
وی اظهار داشت: در سایر كشورها، به طور تقریبی پس از پنج تا هفت سال خودروها «از رده خارج» محسوب می شوند و با توجه به اینكه هزینه تعمیرات خودرو در اكثر كشورها بسیار بالاست افراد سعی می كنند پس از چند سال خودروی نوی دیگری خریداری كنند.
این فعال خودروهای خارجی ادامه داد: خدمات پس از فروش هم موضوعی است كه به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، زیرا اگر قطعه ای موجود نبوده یا تعمیركاران اشرافی به این خودروها نداشته باشند، در عمل با خواب خودروها مواجه خواهیم شد.

* رشد بی رویه قیمت ها و ركود حاكم بر بازار خودرو
فروشنده دیگری در غرب تهران به ایرنا گفت: حدود 10 روز است كه در عمل خرید و فروشی انجام نمی شود و بازار وارد ركود شده است. تا 10 روز پیش فروشنده اتومبیل نداشتیم، اما اكنون 10 روز است كه خریداری وجود ندارد.
این بنگاهدار خودروهای خارجی، دلیل این مساله را رشد بی رویه قیمت ها در مدت یاد شده و همچنین انجام عمده خرید و فروش ها بین دلالان عنوان كرد.
وی بیان داشت: در شرایط كنونی، بازار با افت شدید معاملات مواجه شده و قیمت ها تا 10 درصد كاهش یافته است.
به گفته این فعال اقتصادی، اغلب افراد به دنبال خودروهای در بازه قیمتی 400 تا 700 میلیون تومانی هستند كه در عمل كمتر خودرویی در این حد قیمت یافت می شود، مگر اینكه به خرید خودروهای مدل پایین قناعت كنند.

* واردات خودرو، مسكّن موقت
«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز درباره مطرح شدن موضوع ورود خودروهای كاركرده خارجی می گوید: اگر خواهان كاهش التهاب بازار هستیم، باید اجازه دهیم چنین مساله ای در كشورمان اتفاق بیفتد، زیرا دیگر كشورها نیز تجربه موفقی در این زمینه داشته اند.
وی به خبرنگار ایرنا گفت: بهتر است خودروهای كاركرده از شركت هایی مانند تویوتا، كیا، هیوندایی، نیسان و غیره كه سالهاست در ایران سابقه دارند، وارد شود تا مشتریان از مزیت خدمات پس از فروش نیز بهره مند شوند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در عین حال یادآور شد: خودروهای خارجی به دلیل كیفیت بالای قطعات كمتر به تعمیر نیاز پیدا می كنند، این در حالی است كه در صورت نیاز، قطعات مورد نظر از طریق مكاتبه الكترونیكی با شركت های مادر طی 24 تا 48 ساعت از طریق پست یا مسافری به دست مشتری می رسد؛ بنابراین مطرح كردن مشكل خدمات پس از فروش بهانه جویی مخالفان واردات است.
وی گفت: در خارج از كشور طول عمر متوسط پنج تا هفت ساله برای خودروها به عنوان یك كالای مصرفی در نظر می گیرند و پس از آن به گورستان خودروها فرستاده می شوند.
موتمنی در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودروهای كاركرده و دست دوم، تصریح كرد: قرار نیست این مساله به رویه ای در كشور تبدیل شود، بلكه مقصود مطرح كنندگان این موضوع فرو نشاندن التهاب بازار است؛ بر این اساس پروژه ای موقتی و به عنوان مسكّن خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین با وجود خودروهای خارجی ارزان قیمت، تلنگری به خودروسازان داخلی وارد می شود تا برای حفظ بازار به بهبود كیفیت تولیدات خود بپردازند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه كرد: كشورهایی نظیر چین، روسیه و هند كه مبادله كالا به كالا با آنها داریم، می توانند مبدا خوبی برای واردات خودروهای كاركرده باشند و علاوه بر آن صادركنندگانی در كشور داریم كه حاضرند در قبال صادرات محصول خود، خودرو وارد كنند.
وی گفت: به این ترتیب، ضمن اینكه جریان صادرات و واردات انواع كالا رونق می گیرد، بازار خودرویی كشور از ركود خارج و قیمت ها به واقعیت نزدیكتر می شود.
موتمنی، تداوم اسقاط خودروهای كاركرده را دیگر مزیت واردات خودروهای كاركرده خارجی برشمرد كه نتیجه آن كمك به رونق كسب و كار است.
به گزارش ایرنا، پیش از این «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با یكی از خبرگزاری ها با بیان اینكه پیشنهاد واردات خودروی دست دوم به دلیل مشكل منابع ارزی، درست نیست، تاكید كرد: باید خودروسازهای داخلی خودروی بیشتری تولید كنند.

* لزوم عرضه بیشتر خودروسازان داخلی
موتمنی تاكید كرد: باید فرمول قیمت گذاری خودرو مشخص باشد تا سوء استفاده كنندگان از تعیین قیمت سلیقه ای و با در نظر گرفتن سود بالا برای خود، خودداری كنند.
وی خاطرنشان كرد: این مهم بر عهده سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان است، اما اكنون كه تكلیف قیمت ها مشخص نیست، سازمان تعزیرات حكومتی نیز نمی تواند بابت گرانفروشی ها ورود كند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره وضعیت بازار خودروهای دست دوم یادآور شد: وقتی قیمت خودرو نو بالا باشد، قیمت كاركرده هم به تبع آن بالا می رود و برعكس، اما حقیقت این است كه این روزها تقاضایی برای خرید وجود ندارد.
در این زمینه، «رضا همامی»، یك فعال نمایشگاهی خودروهای داخلی نیز به ایرنا گفت: این روزها ركود كامل بر بازار خودرو سایه افكنده و در عمل خرید و فروشی در خودروهای صفر یا دست دوم و كاركرده شاهد نیستیم.
وی بیان داشت: این ركود از اوایل امسال آغاز شده و به جز اندك معامله هایی كه خریداران واقعی انجام می دهند، در عمل فقط شاهد تغییر روزانه اتیكت قیمت ها هستیم.
وی، افزایش عرضه خودرو را در تغییر این شرایط موثر دانست و گفت: به طور نمونه در روزهای گذشته و با اعلام ارسال دعوتنامه های پژو 2008 برای مشتریان، شاهد افت قیمت آن به 370 میلیون تومان بودیم، در حالی كه در هفته های گذشته حتی تا مرز 470 میلیون تومان نیز بالا رفته بود.
این فعال بازار خودرو تاكید كرد: وقتی خودرو در بازار به اندازه كافی عرضه شود، افراد از قیمت گذاری سلیقه ای پرهیز خواهند كرد.
به گزارش ایرنا، پایش قیمت های خودرو در هفته های گذشته حكایت از مطرح شدن ارقام عجیب و غریبی داشت؛ ارقامی كه در مقایسه با فروردین نیز تفاوت های اساسی داشت و مشتریان و مصرف كنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی كنند.
مطابق آمارها، سالانه به واردات 70 هزار خودروی خارجی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیاز است، و در زمان حاضر كمبود خودرو در بازار به رشد قیمت ها دامن زده است.
گزارش از محمد ملك دار
اقتصام*3065* 3063