۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
کد خبر 83313367
۰ نفر
پهل - لافت و هزینه های گزاف تردد

قشم – ایرنا – مسیر دریایی بندرهای پهل بندرخمیر و لافت قشم تنها مسیری است كه بومیان، مسافران، تاجران و گردشگران با خودرو بین جزیره قشم و سرزمین مادری رفت وآمد می كنند.

به گزارش ایرنا، این مسیر در روزهایی كه گردشگری رونق پیدا می كند و سالانه به خصوص در نوروز ترددهای بسیاری ثبت می كند كه به عنوان یك فرصت شمرده می شود.
هم اكنون برای هر خودرو سواری كه قصد تردد از مسیر پهل- لافت را داشته باشد، 225 هزار ریال بابت هزینه حمل خودرو با لندینگ كرافت اخذ می شود، اما بیشترین هزینه برای استفاده از لندینگ كرافت نیست؛ بلكه عوارض مواصلاتی است كه برای تردد هر خودرو سواری 600 هزار ریال پرداخت می شود.
علاوه بر آن 44 هزار ریال عوارض به دهیاری پهل، 15 هزار ریال به شورای روستای لافت، 20 هزار ریال به تعاونی گمرك و 20 هزار ریال به بیمه تعلق می گیرد.
افزون بر آن، بر اساس مصوبه هیات وزیران هر خودرو با پلاك ملی برای یك بار تردد و اقامت كمتر از 10 روز در قشم باید مبلغ 200 هزار ریال پرداخت كند كه در صورت اقامت بیش از 10 روز این مبلغ افزایش نیز می یابد.
در مجموع فرد برای تردد از مسیر پهل-لافت و اقامت كمتر از 10 روز در جزیره قشم باید مبلغی برابر با یك میلیون و 124 هزار ریال پرداخت كند كه با برخی تخفیف ها برای دارندگان كارت قشموندی 445 هزار ریال و برای متولدین قشم 332 هزار و 500 ریال هزینه در بر دارد.
باید توجه داشت كه این رقم فقط برای خودروهای سواری است و خودروهای دیگر هزینه تردد متفاوت است؛ برای مثال هزینه تردد وانت یك میلیون و 135 هزار ریال، تریلی یك میلیون و 834 هزار و 600 ریال و اتوبوس یك میلیون و 888 هزار و 750 ریال است.
از سوی دیگر تخفیف هایی كه برای بومی ها در نظر گرفته شده دارای محدودیت هایی است كه باعث می شود آنها نیز همه عوارض را پرداخت كنند.

** هزینه رفت وآمد با خودرو به قشم گران است
یك شهروند قشمی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با اینكه متولد قشم هستم اما چند شب قبل بابت تردد مبلغ یك میلیون و 240 هزار ریال پرداخت كردم.
وی افزود: در پاسخ به اعتراض اینجانب مبنی بر بومی بودن بیان شد كه هر كد ملی فقط برای تردد یك خودرو می تواند از معافیت برخوردار شود و برای تردد با سایر خودروها باید همه عوارض را بپردازد.
این شهروند قشمی ادامه داد: این درست نیست كه برای فرد بومی تعیین تكلیف شود كه فقط با خودرو شخصی خود تردد كند، چرا كه ممكن است به دلایل مختلف این امر ممكن نباشد و مجبور به پرداخت عوارض شود.
یك قشموند دیگر به خبرنگار ایرنا گفت: هزینه عوارضی كه برای تردد اخذ می شود از خود هزینه تردد بیشتر است.
حسن عباسپور افزود: هزینه ترددی كه لندینگ كرافت ها اخذ می كنند 225 هزار ریال است و بقیه هزینه بابت عوارض اخذ می شود و این درحالی است كه جزیره قشم جزیی از خاك ایران است و نباید به چشم دیگری به آن نگریسته شود.
وی ادامه داد: برای طی مسافتی كمتر از 2 كیلومتر پرداخت این هزینه بسیار زیاد است و افرادی كه اقوام و خویشاوندانشان در بندرعباس ساكن هستند، برای تردد هزینه گزافی متحمل می شوند.
عباسپور تصریح كرد: همچنین خوایشاوندان و آشنایان ما نیز به دلیل بالا بودن هزینه تردد رغبت زیادی برای آمد و شد به جزیره ندارند كه باید این مساله بررسی شود.
وی افزود: مساله عوارض ها بیشتر جنبه منفی پیدا كرده و مسافرت های درون استانی را مختل كرده است.
یكی دیگر از بومیان قشم گفت: اصل دریافت عوارض توسط هر مرجعی برای انجام خدمات مختلف به مردم قابل توجیه است اما نباید هزینه زیادی به مردم تحمیل شود.
سید محمود پروازی افزود: در حال حاضر هم از خودروها عوارض دریافت می شود و هم از لندینگ كرافت ها و هر ساله نیز مبلغ آن افزایش پیدا می كند.
وی ادامه داد: با توجه به اوضاع اقتصادی و نوع مسافران ورودی به جزیره قشم، این روند باعث می شود در بلند مدت گردشگری قشم دچار آسیب شود.
یك قشمی دیگر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای مداوای دختر بیمارم باید در هفته سه بار به بندرعباس تردد كنم كه عوارض تردد خود مشكل شده است.
وی افزود: پرداخت هزینه های مداوا خود یك مشكل است و تردد به بندرعباس نیز مشكل دیگری است كه بیشتر بیماران قشمی با آن دست و پنجه نرم می كنند.

** درآمد مسیر بندرهای پهل – لافت شفاف است
مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسیر بندرهای پهل- لافت مجهز به سامانه الكترونیكی است كه درآمد آن به صورت شفاف در دسترس همه قرار می گیرد.
مرتضی شیخ زاده افزود: سازمان منطقه آزاد قشم از این مسیر درآمدی ندارد و فقط گیت ها را مدیریت می كند.
وی ادامه داد: منطقه آزاد قشم برای استقرار گیت ها در بندر پهل، زمین اسكله را خریداری كرد و خارج از گیت ها در اختیار این سازمان نیست.
مدیر روابط عمومی منطقه آزاد قشم درباره پرداخت عوارض توسط بومیان اظهار داشت: برای متولدان قشمی و قشموندان معافیت هایی در نظر گرفته شده است كه برای جلوگیری از سوء استفاده ها این معافیت ها دارای محدودیت هایی هستند.
وی افزود: به عنوان مثال 80 بار تردد یك بومی با یك كارت شهروندی از مسیر مذكور توجیه عقلایی و مناسبی ندارد و در گذشته برخی از این منافذ سوء استفاده می كردند.
شیخ زاده ادامه داد: برای جلوگیری از این روند، قانونی وضع شد كه هر شهروند باید با خودرو مشخصی تردد كند و اگر خود فرد نیز خودرو را مشخص نكند سامانه به صورت خودكار در اولین ترددِ فرد، پلاك خودرو را در كارت شهروندی وی ثبت می كند.
وی با اشاره به اینكه عوارض ورودی از قشمی ها 37 هزار و 500 ریال است، تصریح كرد: این هزینه بیشتر یك عدد كنترلی برای تهیه داده های آماری توسط سامانه است.
مدیر روابط عمومی منطقه آزاد قشم افزود: از سوی دیگر طبق مصوبه هیات دولت هر خودرو با پلاك ملی برای یك بار تردد باید مبلغ 200 هزار ریال پرداخت كند كه قشموندان از این عوارض نیز معاف هستند.
وی افزود: با بررسی داده های سامانه مشخص شد گاه بیش از 300 تردد برای یك كارت شهروندی ثبت شده است كه هیچ توجیه ویژه ای برای آن نمی توان در نظر گرفت.
شیخ زاده بیان داشت: از این رو مصوب شد كه برای هر قشمی یك پلاك ملی جهت معافیت از عوارض تردد در نظر گرفته شود تا از بروز تخلف جلوگیری شود.
وی خاطرنشان كرد: عوارض بندرپهل نیز با مصوبه استانداری هرمزگان به دیگر عوارض افزوده شده است.
در مجموع به نظر می رسد اگرچه راهكارهای ارایه شده برای جلوگیری از سوء استفاده ها راهگشا بوده است اما باعث ایجاد برخی مشكلات نیز شده است كه باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.
مصوبات باید به گونه ای در نظر گرفته شود كه شامل استثنائات نیز بشود و در برابر موارد ضروری امكان انعطاف داشته باشد.
با توجه به وضعیت اقتصادی پیش رو بازنگری در ارقام مختلف عوارض و حتی حذف برخی از آنها بیش از پیش ضروری می نماید.
برای پرداخت عوارض تردد قشموندان و بومیان نیز می توان چاره بهتری اندیشید. در نظر گرفتن یك مبلغ خاص برای عوارض سالیانه و پرداخت یكباره آن توسط قشموندان می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
به هر حال فهرستی كه از دریافت كنندگان عوارض ورودی بیان شده است زیبنده نیست و با توجه به اجبار مردم برای تردد از این مسیر بیشتر ضرب المثل «سر گردنه» را تداعی می كند.
جزیره قشم دارای 25 مكان طبیعی و بیش از 200 محوطه تاریخی است، غارهای خوربس، غار نمكی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهكوه و بام قشم از جمله جاذبه های گردشگری قشم است. همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارك، سایت تخم گذاری لاك پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره است.
این جزیره با وسعت یك هزار و 500 كیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول 135 كیلومتر و عرض میانگین 11 كیلومتر در خلیج فارس گسترده شده است و 300 كیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هنگام و لارك با حدود 150 هزار نفر جمعیت در میان آب های خلیج فارس ازتوابع استان هرمزگان است.
7500