۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۰
کد خبر: 83312564
T T
۰ نفر
تشكیل كارگروه مقابله با تحریم های آمریكا در مركز ملی فضای مجازی

تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای مقابله با تهدیدات سایبری آمریكا از یك سال گذشته در مركز ملی فضای مجازی كارگروهی تشكیل، و راهكارهای لازم نیز در این زمینه اتخاذ شده است.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی امروز- دوشنبه- از ارائه گزارش عملكرد 18 ماهه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای دستیابی به سند تدوین الزامات بخش زیرساخت شبكه ملی اطلاعات خبر داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان كرد: در سال 94 مقام معظم رهبری شبكه ملی اطلاعات را در 3 لایه دسته بندی كردند؛ لایه زیرساخت، لایه خدمات و لایه محتوا. تاكنون اسناد مربوط به بخش زیرساخت این شبكه در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده و حكم قانون دارد و دستاوردها و چارچوب هایی كه وزارت ارتباطات باید به آنها دست یابد، مشخص شده است.
آذری جهرمی اضافه كرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ابتدای دوره وزارت، برنامه ای داده بود كه طبق آن ظرف 2 سال سند تدوین الزامات شبكه ملی اطلاعات محقق و اهداف آن اجرایی شود.

** 80 درصد اهداف سند تدوین الزامات شبكه ملی اطلاعات محقق شده است
این عضو كابینه دولت دوازدهم خاطرنشان كرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به 80 درصد اهداف سند تدوین الزامات شبكه ملی اطلاعات دست یافته است، البته برای اجرای شبكه ملی اطلاعات باید اقدامات لازم در هر سه لایه انجام شود.
آذری جهرمی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به رییس جمهوری در سال 94 گفت: در این نامه ایشان مشخص كردند چه دستگاه هایی در لایحه خدمات و محتوا مسئول هستند، بنابراین باید گزارش دستگاه های مسئول در این زمینه هم ارائه شود تا مشخص شود این دستگاه ها در لایه خدمات و محتوا چه اقداماتی انجام داده اند و بتوان برآورد كلی از توسعه شبكه اطلاعات داشت.

**تمام وظایف مربوط به شبكه ملی اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات نیست
وی با بیان اینكه تمام وظایف مربوط به شبكه ملی اطلاعات برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست، تصریح كرد: بخش زیرساخت برعهده ماست و ما براساس سند مدون شورای عالی فضای مجازی به دستاوردهای خوبی رسیده ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این كه با یكجانبه گرایی های اخیر دولت آمریكا فشارهایی بر این كسب و كارهای ایرانی در فضای مجازی تحمیل شده است.
آذری جهرمی اضافه كرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تمهیدات و ابتكار عمل هایی برای مقابله با اقدامات آمریكا مانند حذف اپلیكیشن های ایرانی در گوشی های آیفون اندیشیده است.
وی همچنین گفت: ما برای مقابله با این تهدیدات از یك سال پیش در مركز ملی فضای مجازی كارگروهی تشكیل دادیم و انواع سناریوها، تهدیدات و تحریم ها در این كارگروه مورد بررسی قرار گرفت و راهكارهای لازم اتخاذ شد.

**به زودی ابتكارات وزارت ارتباطات برای مقابله با تحریم ها اطلاع رسانی می شود
این عضو كابینه دولت با بیان این كه سناریوهای لازم برای قطع اینترنت اتخاذ شده است، اظهارداشت: برای موضوعات اخیر پیش آمده نیز وزارت ارتباطات راهكارهای لازم را به دستگاه های قانونی اعلام و از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد، بنابراین به زودی ابتكارات وزارت ارتباطات در برابر تحریم ها اطلاع‌رسانی می شود.
**ترخیص 600 هزار گوشی همراه مانده در گمرك به جلسه سران سه قوه ارجاع شد
آذری جهرمی ادامه داد: موضوع 600 هزار گوشی همراه موجود در گمرك به جلسه سران سه قوه ارجاع شد چرا كه اختلافی میان دستگاه قضا و دولت درباره آزادسازی این گوشی ها ایجاد شده بود.
وی درباره كم فروشی‌ها و گرانفروشی برخی شركت های اینترنتی خاطرنشان كرد: شكایت های متعددی از مردم درباره كم فروشی در اینترنت به ما رسیده است، اگر چه گزارش های رسمی و اپراتورها این ادعا را رد كردند، اما گروهی ویژه مامور شد تا به صورت مخفیانه سرویس‌های اینترنتی را در نقاط مختلف كشور خریداری كرده و حجم اینترنت ارائه شده، را اندازه‌گیری كند.
آذری جهرمی ادامه داد: براساس گزارش تنظیم مقررات در شركت های اینترنتی كم فروشی 5 تا 8 درصدی رخ می دهد، اسامی شركت‌های متخلف معرفی شده و پول های اضافی دریافت شده به مردم باز می‌گردد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به شكایت های مردم درباره كم فروشی در شارژ سیم كارت های اعتباری تلفن همراه، گفت: گروه های مخفی نیز كم فروشی در این نوع شارژها را مشاهده نكردند، اما بررسی نمونه های میدانی نشان داد مردم شارژ می‌خرند اما این شارژ سریع تمام می شود، به همین دلیل احساس می كنند كم فروشی اتفاق افتاده، غافل از اینكه برخی سوءاستفاده گران تحت عنوان سرویس های ارزش افزوده از شارژ آنها سوءاستفاده می‌كنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح كرد: برای شناسایی این سرویس‌ها مردم باید ستاره 800 مربع (#800*) را شماره گیری كنند تا اگر ناخواسته عضو سرویس های خدمات ارزش افزوده شده اند، از آنها خارج شوند تا شارژ آنها بی دلیل استفاده نشود.
سیام*3061*2021**