ترسیم مسیر ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی

تهران - ایرنا - رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح عملكرد و دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه های مختلف در فضای مجازی، از ایجاد و تدوین70 برنامه و اقدام جدید در حوزه فضای مجازی با اولویت 29 برنامه برای ارتقای نقش وزارت فرهنگ در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ،«محمدرضا بهمنی» روز یكشنبه در نشست مشترك سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مركز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به آمار و اسناد موجود تهیه شده در خصوص عملكرد بخش ها، معاونت ها، سازمان ها و مراكز و دفاترمختلف زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارداشت: این ارقام ارتقای كمی و كیفی ما در حوزه فضای مجازی را نشان می دهد كه نسبت به سالهای گذشته رشد خوبی را شاهد هستیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اقدامات با هدف ارتقای نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی صورت گرفته كه دو بخش آنچه در حال رخ دادن است و آنچه برای ارتقای این نقش در حال تدارك است را در برمی گیرد.

** شناسایی ٣٢هزار سایت و دریافت كد شامد
بهمنی افزود: مجموعه فعالیت های مركز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فضای مجازی در بخش های صدور مجوز فعالیت ها، ثبت، ساماندهی و ... صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در سال ٩٧ بیش از ٣٢هزار سایت شناسایی و كد شامد گرفته است كه این آمار افزون بر ٢٤هزار سایتی است كه قبلا ثبت شده و مجوز گرفته اند.
رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این بازه زمانی همچنین ١٧٠٠ كانال و ٢هزار دامنه ir ثبت شده است.
بهمنی اظهارداشت: در فضای رسانه های هوشمند و همراه نیز سامانه های پیامكی مانند مسابقه پیامكی، آواهای پیشواز، بازی های موبایل، نرم افزارهای موبایل، تلویزیون هوشمند و ... ثبت شده است.
وی اضافه كرد: در محور مجوزهای ثبت تعداد ١٥٠، در بخش انتشار بالغ بر ٢٣٠٠ و در بخش تكثیر ٥٠٠ مورد به ثبت رسیده است. همچنین در سال ٩٧ در حوزه تكثیر بالغ بر ٣ میلیون هلوگرام صادر شده است.

** حركت به سوی محتوا محوری
وی ادامه داد: در حوزه تولید انبوه نیز اقداماتی از جمله شناسایی ظرفیت های استانی در قالب شبكه ملی فرهنگ، ساماندهی و حمایت از رویدادهای تولد نشر محتوا و حركت به سوی محتوا محوری و دیگر اقدامات داشته ایم.

** توانمندسازی فعالان تولید محتوا
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود توانمندسازی فعالان تولید محتوا و خدمات در فضای مجازی، تولید ١٥٠ بازی در كشور در سال ٩٧ و اعتبار سنجی آن ها در جشنواره بنیاد ملی بازی های رایانه ای، تولید و حضور محتوایی در فضای مجازی خبرگزاری ایرنا، تدوین یك هزار و ٢٠٠ اثر در قالب مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی در حال ترجمه به ٧ زبان از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تشكیل كارگروهی در دبیرخانه صنایع خلاق در معاونت امور فرهنگی، طراحی دانشنامه مجازی ادبیات معاصر ایرانی در بنیاد شعر، طرح های پروانه (عرضه و فروش محصولات فرهنگی و رسانه ای)، پایش (نظارت و رصد فضاهای فرهنگی)، سایه (سامانه اطلاعات هنرمندان) و پردیس (آموزش مجازی فرهنگ و هنر برای مناطق محروم) و ... را دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه فضای مجازی برشمرد.

** 29 برنامه و اقدام اولویت اول در حوزه فضای مجازی
رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به 29 اقدام درنظر گرفته شده با اولویت از 70 برنامه در ارتقای فضای مجازی برای سال 98این وزارتخانه و تمامی زیر مجموعه های تابع، اظهارداشت: در این زمینه با همراهی این مركز پنج كارگروه تعریف شده كه هركدام پیشنهاداتی در راستای تشكیل یك مركز پیش ران در این حوزه دارند.
بهمنی در عین حال تاكید كرد: امروز در همه وزارتخانه ها؛ به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند وزارتخانه 2 در فضای مجازی هستیم تا همگام با تغییرات جدید متناسب با حكمرانی در این فضا حركت كنیم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این راستا پنج كارگروه با زیر كارگروه ها و پیشنهادات هر گروه مجزا شامل كارگروه متناسب سازی تشكیلات و نظام مدیریت و تشكیلات، كارگروه توسعه ساماندهی های فرهنگی، كارگروه ارتقای محتوای فرهنگ و هنر در فضای مجازی، كارگروه كسب و كارهای فرهنگی در فضای مجازی و كارگروه تبلیغات و اطلاع رسانی را شامل می شود.
در ادامه این مراسم شماری از حاضران به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات پرداختند.
فراهنگ ** 1355 ** 9053