ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند

تهران-ایرنا-شورای عالی امنیت ملی خطاب به كشورهای برجام در بیانیه ای آورده است: ایران از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.

به گزارش ایرنا، شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه ای خطاب به كشورهای عضو برجام، با اشاره به اینكه 'جمهوری اسلامی ایران در طول یكسال گذشته و پس از خروج غیرقانونی ایالات متحده آمریكا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است'، تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می كند.
در بیانیه شورای عالی امنیت ملی كشورمان كه طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی به سران كشورهای عضو برجام اعلام شده؛ به كشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانكی و نفتی فرصت داده شده، و تاكید شده است: 'در هر زمان كه خواسته های ما تامین شود؛ ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد كرد'

متن كامل بیانیه شورای عالی امنیت ملی كشورمان چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اِعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، امروز 18 اردیبهشت 1398 دستور توقف برخی اقدامات ایران در توافق برجام را صادر نمود. این تصمیم طی نامه مهمی از سوی دكتر روحانی رئیس جمهور و رئیس شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سران كشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شده است.
اكنون یك سال از خروج غیر قانونی ایالات متحده آمریكا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریكا می گذرد و آن كشور با قلدری تمام و برخلاف تمامی اصول شناخته شده بین المللی تحریم های یكجانبه و غیر قانونی خود را مجددا اعمال كرده است. این زورگویی آشكار آمریكا متاسفانه با هیچ اقدام درخور و متناسب از سوی شورای امنیت و یا اعضای باقی مانده در برجام مواجه نشده است.
جمهوری اسلامی ایران در طول یك سال گذشته نهایت خویشتن داری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است تا اثرات و تبعات خروج آمریكا از برجام را جبران نمایند. در این مدت «كمیسیون مشترك برجام» دو بار در سطح معاونین و دو بار در سطح وزرای امور خارجه تشكیل گردید و كشورهای باقی مانده در برجام در این جلسات به صراحت اذعان نمودند كه رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش حیاتی از برجام است. آنها متعهد شدند كه برای تحقق این هدف «راه حل های عملی» به منظور عادی سازی و حتی ارتقای همكاری های اقتصادی با ایران طراحی كنند.
متاسفانه این حسن نیت و خویشتن داری هوشمندانه مردم ایران بی پاسخ مانده و غیراز صدور بیانیه های سیاسی، هنوز هیچ ساز و كار عملیاتی برای جبران تحریم های آمریكا مستقر نشده است. بنابراین، جمهوری اسلامی ایران برای تامین حقوق خود و بازگردندان توازن به مطالبات طرفین در این توافق، گزینه ای غیر از «كاهش تعهدات» ندارد.
از این جهت ، اعلام می نماید كه جمهوری اسلامی ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایتِ محدویت های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخائر آب سنگین نمی داند. به كشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانكی و نفتی را عملیاتی نمایند. چنانچه در این مهلت كشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین كنند، در مرحله بعدی جمهوری جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم، و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآكتور آب سنگین اراك را نیز متوقف خواهد كرد. در هر زمان كه خواسته های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد كرد.
جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مشورت های خود با اعضای باقی مانده برجام در تمامی سطوح ادامه دهد اما نسبت به هر اقدام غیر مسئولانه، از جمله ارجاع موضوع به شورای امنیت ملل متحد یا اِعمال تحریم های بیشتر، عكس العمل قاطع و سریع نشان خواهد داد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه خود به سران كشورهای برجام به صراحت نوع واكنش جمهوری اسلامی ایران را خاطر نشان كرده است.
اكنون جمهوری اسلامی ایران حجت را بر كشورهای عضو برجام و بر جامعه بین الملل تمام كرده است. ما با حسن نیت وارد مذاكرات هسته ای شدیم، با حسن نیت توافق كردیم، با حسن نیت توافق را اجرا كردیم، و پس از خروج آمریكا با حسن نیت زمان كافی در اختیار دیگر اعضای برجام قرار دادیم. حال نوبت كشورهای باقی مانده در برجام است كه حسن نیت خود را ثابت كرده و قدم های جدی و عملی برای حفظ برجام بردارند.
پنجره ای كه اكنون در برابر دیپلماسی قرار دارد مدت زیادی باز نخواهد بود، و مسئولیت شكست برجام و هرگونه تبعات احتمالی آن به طور كامل بر عهده آمریكا و اعضای باقی مانده در برجام قرار خواهد داشت.

شورایعالی امنیت ملی ایران
سیام**9121
۰ نفر