۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۲:۴۵
کد خبر: 83306046
۰ نفر
كسری قطعات عامل تجاری نشدن خودروهای تولیدی

تهران- ایرنا- با وجود تلاش های وزارت صنعت، معدن و تجارت در تامین نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان، درصد قابل توجهی از تولیدات خودروسازان با ناقصی و كسری قطعه مواجه است و در نتیجه تجاری نمی شوند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه ها و نشست های خبری متعدد از برنامه ریزی برای تولید دست كم یك میلیون و 220 هزار خودروی سبك و سنگین در سال 98 خبر می دهند و حتی دستیابی به شمارگان تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال جاری را مشروط به فراهم شدن شرایط لازم برای قطعه سازان دور از دسترس نمی بینند.
در همین زمینه، چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی» معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی كمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
در این رابطه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانك مركزی، 11هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود كه شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود كه تاكنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است.
همچنین تاكنون تلاش های متعددی برای پرداخت باقیمانده نقدینگی مورد نیاز قطعه سازان انجام شده كه البته هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
با وجود این تلاش ها، تولید خودروسازان در ماه های پایانی پارسال با رشد همراه شد و در مقطعی حتی دو خودروساز بزرگ كشور به روزانه بیش از چهار هزار و 500 دستگاه خودرو نیز رسیدند.
رشد چندباره قیمت خودروها در ماه های گذشته، تیر انتقاد برخی منتقدان را به سمت خودروسازی ها نشانه گرفت كه مدعی بودند خودروسازان با جلوگیری از عرضه خودرو به بازار، به دنبال افزایش قیمت ها هستند.
با این حال، كارشناسان كاهش عرضه از سوی خودروسازان را نه از روی تعمد، بلكه به دلیل تجاری نشدن خودروها عنوان می كنند.
در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور به ایرنا گفت: بخشی از خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا به دلیل كسری قطعات هنوز تجاری نشده و این مساله تا زمان حل شدن كامل مشكل قطعه سازان ادامه خواهد یافت.
«آرش محبی نژاد» افزود: از حدود پنج ماه گذشته تاكنون، با مشكل خودروهای در كف كارخانجات مانده مواجه بوده و هستیم كه سبب خواب سرمایه همه قطعه سازان و خودروسازان شده است.
وی افزود: وقتی 95 درصد یك خودرو آماده باشد، اما به دلیل كسری قطعه، تجاری نشده باشد، به مثابه سرمایه راكدی است كه در دست خودروساز باقی مانده است؛ در این شرایط زیان دوجانبه مشتریان (كه به خودرویشان نرسیده اند) و تولیدكنندگان (كه به پولشان نرسیده اند) را شاهدیم.
محبی نژاد تاكید كرد: تداوم این شرایط ضمن رونق نیافتن تولید، بر شمار خودروهای در كف كارخانجات مانده اضافه خواهد كرد.
وی ادامه داد: تا اواخر بهمن پارسال تعداد خودروهای ناقص دو خودروساز بزرگ به حدود 110 هزار دستگاه رسیده بود و اگر متوسط قیمت خودروها به نرخ امروز را 60 میلیون تومان در نظر بگیریم به رقم بزرگ 6600 میلیارد تومان می رسیم كه حتی بخشی از آن می توانست مشكلات صنعت قطعه سازی را حل كند.
این مقام صنفی خاطرنشان كرد: عمده كسری مربوط به قطعات های تك (High Tech) مثل كیسه هوا، ئی. سی. یو (ECU یا همان كامپیوتر خودرو)، برخی سنسورها و لوازم برقی است.
وی نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه هشدار داد كه تداوم آن شرایط حادی را در صنعت قطعه سازی و خودروسازی ایجاد خواهد كرد.
«مازیار بیگلو»، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز در گفت وگو با ایرنا با تایید تجاری نشدن تعدادی از خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا، علت این موضوع را كسری برخی قطعات خودرویی عنوان كرد.
وی بیان داشت: این كسری شامل برخی قطعات از جمله ئی. سی. یو، سیستم های برقی و مولتی مدیا و حتی برخی قطعات تزئینی خودرو (به دلیل نبود مواد اولیه) می شود.
«رضا رضایی»، عضو انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور به ایرنا گفت: مواجهه با تحریم ها نیازمند برنامه ای مدون است، اما نبود این برنامه سبب شده تا امروز خودروسازان و قطعه سازان نیز تعامل مناسبی با هم نداشته باشند.
وی افزود: اوضاع كنونی صنعت خودروسازی و قطعه سازی چندان بر وفق مراد نیست. این دو صنعت از نبود اهداف مشخص و استراتژی واحد رنج می برند و همین مساله سبب شده تا در مواجهه با مسائلی مانند ركود، تحریم ها و غیره آسیب پذیری این صنایع بیشتر باشد.
یك مقام آگاه در گروه سایپا نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تولیدات روزانه این گروه خودروسازی شامل دو دسته خودروهای با كسری قطعه و خودروهای كامل است.
وی كه خواست نامش فاش نشود، افزود: خودروهای ناقص كه تعدادشان زیاد است، تا زمان تامین قطعه وارد در پاركینگ ها باقی می مانند.
این مقام آگاه، عمده كسری قطعات گروه سایپا را ئی. سی. یو، كیسه هوا، ماژول كیسه هوا و سیستم های مولتی مدیا عنوان كرد كه به طور عمده از خارج كشور تامین می شوند.
وی ادامه داد: حباب قیمتی بازار مشكل بعدی خودروسازان است، به طوری كه در «تنظیم بازار با فروش فوری» یا «عمل به تعهدات معوق شده مشتریان» می مانند.
وی در پاسخ به برخی منتقدان كه عرضه نشدن خودرو از سوی خودروسازان را دلیل افزایش حباب گونه قیمت ها می دانند، به طرح این پرسش پرداخت « در حالی كه این روزها شاهد كسادی بازار هستیم و در عمل خرید و فروشی انجام نمی شود، چرا قیمت ها مدام در حال افزایش است؟»؛ آیا جز تقاضای مجازی دلالان و واسطه هاست؟
به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاكی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است كه در مقایسه با مدت مشابه پارسا ل47.2 درصد كاهش نشان می دهد.
اقتصام *3065* 3063