۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
کد خبر 83303335
۰ نفر
دولت الكترونیك در تهران، مصوبه ای فراموش شده

تهران- ایرنا- سال گذشته و 16 سال پس از مصوبه شورای عالی اداری كشور مبنی بر لزوم الكترونیكی سازی خدمات دولت، «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران كه این مسئولیت را برعهده گرفت اعلام كرد: تهران در اجرای دولت الكترونیك، آخرین استان كشور است.

به گزارش ایرنا وی اواخر سال 97 در نخستین نشست شورای اداری استان تهران پس از انتصابش در این مسئولیت گلایه كرد: در ارائه خدمات دولت الكترونیك آخرین استان كشور هستیم.
شورای عالی اداری در نود و سومین جلسه خود در 15 تیر سال 1381 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور برای تحقق اهداف قانون برنامه سوم توسعه ضرورت ارایه خدمات دولت الكترونیك را ت صویب كرد كه به تایید شورای عالی اداری كشور نیز رسید.
حال و در شرایطی كه سال گذشته مسئولان استان تهران بر ضرورت اجرایی كردن این مصوبه تاكید فراوان داشتند، استاندار تهران باز بر ضرورت اجرای آن تاكید دارد و می گوید كه سازمان ها اگر این مهم را اجرایی نكنند، خود را در بروكراسی گرفتار می كنند.
شورای عالی اداری به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و به هنگام در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق اتوماسیون فعالیت ها، تسریع در اجرای امور،‎‎‎ بهبود ارائه خدمات به مردم با حداكثر نظم، دقت و افزایش كیفیت تصمیم گیری در سطوح مختلف،ارائه خدمات غیرحضوری، كاهش هزینه ها، ‎‎‎افزایش كارآیی و ایجاد گردش سریع و صحیح اطلاعات بین دستگاه های اجرائی، تحقق دولت الكترنیكی را تصویب كرد.

**تصویب دوباره پس از 16 سال
جدای از گذشت 16 ساله از تصویب این قانون، بار دیگر در تیر سال 1397، شورای اداری استان تهران لزوم الكترونیكی سازی خدمات دولت در این استان را به تصویب رساند.
اما شواهد نشان می دهد این مساله با این وجود همچنان مغفول مانده است.

**تاكید دیگرباره استاندار
استاندار تهران پس از گذشت سه ماه از گلایه ای كه سال گذشته در این زمینه داشت، بار دیگر بر ضرورت گسترش خدمات دولت الكترونیك از سوی دستگاه های اجرایی مختلف تاكید و بیان كرد: هر دستگاه و نظام اداری كه خود را به این خدمات مجهز نكند، خود را در شفاف نشدن و بروكراسی موجود گرفتار كرده است.
محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره نگرفتن از خدمات و مزایای دولت الكترونیك بهره وری كار را به حداقل می رساند و این یك راه علمی و تجربه شده است.
محسنی بندپی اظهارداشت: از همین رو باید از خدمات و مزایای دولت الكترونیك در استان تهران به نحو احسن استفاده كرد.
استاندار تهران گفت: یكی از برنامه های این استان توسعه دولت الكترونیك، افزایش بهره وری و استفاده بهینه و اثربخش از نیروی انسانی شاغل در دستگاه های اداری است.

**880 خدمت باید الكترونیكی شود
«نعمت الله تركی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز تیر ماه سال گذشته اعلام كرد: باید 880 خدمت 25 دستگاه دولتی در این استان به شكل الكترونیكی ارائه شوند موضوعی كه تاكنون در این استان از آن غافل شده ایم.
در حالی كه مصوبه دومین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران در سال گذشته، لزوم توسعه خدمات دولت الكترونیكی و واگذاری این خدمات به دفاتر پیشخوان بود، تركی در پایان همین جلسه اعلام كرد: نزدیك به یك هزار و 400 دفتر پیشخوان خدمت در سطح استان تهران فعال و قانون دستگاه های اجرایی را موظف كرده است سالانه 20 درصد از خدمتشان را در اختیار این دفاتر قرار دهند تا این خدمات از طریق پیشخوان دولت ارزانتر و سریعتر به مردم ارایه شود.
بر اساس این قانون، دستگاه های دولتی باید علاوه بر الكترونیكی سازی مكاتبات، بایگانی و سیستم دسترسی به اطلاعات درون سازمانی خود دولت، خدمات قابل ارائه آنها را نیز طبق مصوبه به بخش خصوصی واگذار تا در قالب دفاتر پیشخوان دولت به شكل الكترونیك یا از طریق وب سایت های رسمی سازمان ها مردم به خدمات دسترسی داشته باشند و بدون مراجعه به ارگان های دولتی خدمات مورد نیاز را دریافت كنند.
حال پرسش اساسی اینجاست كه استان تهران با جمعیت 15 میلیونی خود كه پایتخت را نیز در دل خود جا داده، چرا باید در ارائه خدمات دولت الكترونیك رتبه آخر باشد و برای تسریع در اجرای آن نیز طی این سال ها هیچ اقدامی انجام نشود؟
پرسشی كه به نظر می رسد مسئولان هر بخش باید به آن پاسخ دهند و مسئولیت روزها و ماههای آینده را در اجرای این موضوع بپذیرند.

تهرام/3001/ 1008