۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۱
کد خبر: 83300608
T T
۰ نفر
طرح ایجاد بانك مشترك بین ایران، عراق و سوریه

تهران- ایرنا- فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: احداث بانك مشترك بین سه كشور ایران، عراق و سوریه و برقراری روابط مالی در بانك های مركزی این كشورها در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سعید محمد» رئیس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، امروز (پنجشنبه) در نشست خبری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ادامه داد: ما با تحریم مخالفیم اما این تحریم ها نتیجه مباركی خواهد داشت، اگرچه در ابتدا سخت است اما می توان بودجه را از نفت جدا كرد.
وی با بیان اینكه ظرفیت های كشور بالاست، افزود: در ایران معادنی وجود دارد كه نفت دوم ماست.
محمد ادامه داد: در دوره قبلی تحریم، گرفتاری های تكنیكی داشتیم اما امروز آن مسائل وجود ندارد و با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی تلاش می كنیم تا در پایین دست نفت، برای جلوگیری از خام فروشی و تكمیل زنجیره ارزش وارد شویم.
وی تاكید كرد: بخش خصوصی در كنار قرارگاه در حوزه های نفت و گاز حركت كرده تا جای شركت های خارجی را پر كنیم.
فرمانده قرارگاه سارندگی خاتم الانبیا معتقد است در تامین منابع مالی اگر نقدینگی سرگردان درست هدایت شود، مشكلی نخواهیم داشت.
وی آمریكا را اولین كشوری دانست كه سیستم نطامی را درگیر فعالیت های اقتصادی كرده و افزود: در سایر كشورها هم شركت های بزرگی وجود دارند كه با وجود ماهیت نطامی در عرصه اقتصادی فعالیت می كنند. قرارگاه نیز در زمان صلح برای توسعه زیرساخت های كشور ورود كرده و مكمل سیستم های كشور به ویژه بخش خصوصی است.
به گفته محمد، علاوه بر نفت و گاز برنامه های مردم نهاد و توسعه اقتصاد مردمی در دستور كار است كه عمده تمركز در حوزه كشاورزی و معدن خواهد بود.
وی ادامه داد: با رفتن شركت های بزرگ از پارس جنوبی در تحریم های قبل، به قرارگاه اعتماد شد و امروز با پنج هزار پیمانكار بخش خصوصی كار می كنیم.
محمد در خصوص پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: با اعتماد كارفرما، طراحی كاملا ایرانی انجام شد و پروژه به نتیجه رسید. در این راه وندور لیست جدید (فهرست پیمانكاران و سازندگان مورد تایید) تهیه شد و 70 درصد كالاها و 100 درصد اجرا و راه اندازی ایرانی بود.
وی نیاز كشور به محصولات پایین دست پتروشیمی را 20 میلیون تن در سال دانست و تاكید كرد: تولید كشور تنها سه میلیون تن است كه ما به التفاوت این رقم از خارج كشور وارد می شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینكه ما خودمان را بازوی دولت می دانیم، ادامه داد: از سال 68 رابطه بسیار خوبی با دولت ها داشتیم كه متاثر از ویژگی های سیاسی دولت ها نبوده و اكنون نیز رابطه خوبی برقرار است.
وی افزود: تحریم بحث جدیدی برای قرارگاه نیست زیرا قرارگاه وجهه اقتصادی دارد و سال هاست كه تحریم شده اما هر روز فعالیت های خود را گسترده تر می كند.
محمد بازار عراق و سوریه را بازاری با پتانسیل بالا عنوان كرد و گفت: بعد از آرامش باید تمام فعالان اقتصادی رویكرد جدیدی داشته باشند و وارد شوند. البته تحریم ها در كشور سوریه مشكلات و مسائلی دارد اما با توجه به نزدیكی سه كشور ایران، عراق و سوریه، می توان راهكارهای خوبی شناسایی كرد
اقتصام**4018**4037**2022
۰ نفر