دانش آموختگان علوم پزشكي با مولفه‌هاي اجتماعي موثر بر سلامت آشنا نيستند

تهران- ايرنا- وزير بهداشت گفت: جامعه محور شدن آموزش پزشكي بسيار مهم است و هنوز با توجه به اينكه مولفه‌هاي اجتماعي ‏موثر بر سلامت به مراتب بيشتر از 30 سال قبل است، دانش آموختگان علوم پزشكي كمتر با مولفه‌هاي اجتماعي موثر بر سلامت ‏آشنايي دارند.‏

به گزارش خبرنگار سلامت ايرنا، سعيد نمكي روز چهارشنبه در مراسم افتتاحيه بيستمين همايش كشوري آموزش علوم پزشكي و ‏دوازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري كه در مركز همايش‌هاي رازي تهران برگزار شد، ضمن تبريك روز معلم به اساتيد علوم ‏پزشكي افزود: يكي از علت‌هاي مهم دستاوردهاي كشور در علوم پزشكي، درآميختگي آموزش پزشكي با نظام ارائه خدمات بهداشتي ‏و درماني است و اين دستاورد بزرگ نه فقط در عرصه‌هاي آموزش، بلكه در عرصه‌هاي پژوهش و بهداشت و درمان و شاخص‌هاي ‏كاهش مرگ و مير در كودكان و زنان و گروه‌هاي آسيب پذير مي‌توانيم مشاهده كنيم.‏
وي ادامه داد: نبايد به اين دستاوردها اكتفا كنيم و بايد به چالش‌هاي آينده توجه داشته باشيم. مردم و رويكردهاي نظام سلامت انتظار ‏تحول در آموزش پزشكي را دارد. اولين چالشي كه در علوم پزشكي و آموزش پزشكي وجود دارد، توسعه بي رويه مجموعه‌اي است ‏كه در جاهايي براي ما عامل قدرت محسوب مي‌شود. در خيلي جاها بر اساس نياز و منطق، توسعه ايجاد نكرديم و اين موضوع بايد ‏مورد نظر باشد. زيرا توسعه بايد مبتني بر آمايش سرزميني انجام شود.‏
نمكي بيان كرد: هنوز دندان پزشكي و پرستاري در كشور جامعه محور نيست. پرستاران بايد آموزش‌هاي جامعه محور ببينند.‏

‏* آموزش‌هاي پزشكي با ماهيت اين سرزمين منطبق نيست
وزير بهداشت اظهار داشت: چالش ديگر ما اين است كه تعداد زيادي از رشته‌هايي توسعه يافته كه فارغ التحصيلان بي كاري را به ‏مجموعه نظام ارائه خدمت تحميل مي‌كنند. در آموزش پزشكي كشور با چالش عدم انطباق آموزش‌ها با ماهيت اين سرزمين مواجه ‏هستيم. دانشجوي پزشكي ما شناختي از ابن سينا، رازي، حافظ، سعدي، مولانا و فردوسي ندارد و به همين دليل دانشجو دچار بي ‏خويشتني است و احساس دلتنگي براي وطن ندارد.‏
وي ادامه داد: در دانشگاه‌ها، دانشجويان تك بعدي تربيت مي‌شوند. فارغ التحصيل تك بعدي خيلي نمي‌تواند با بيمار ارتباط برقرار كند ‏و آن رابطه عرفاني و معنوي را ندارد. اين يكي از ضعف‌هاي آموزش عالي ما در اين سرزمين است كه بايد چاره‌اي براي آن ‏انديشيد.‏

‏* دانشجويان رتبه اول با فاكتور تشويقي به دوره تخصص بروند
نمكي گفت: چندي پيش در نشستي در يكي از كميسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي بحث فني انجام شد و يك نفر از قول من ‏مصاحبه‌اي انجام داد. اين يكي از فاكتورهاي تشويقي است كه بتوانيم از دانشجويان رتبه اول براي رفتن به دوره‌هاي تخصصي استفاده ‏كنيم و من قطعا با اين كار موافقم. ولي اگر پزشك تخصص گرفت بايد دوره آشنايي با نظام ارائه خدمت نيز پيدا كند.‏

‏* عدم انطباق آموزش‌هاي علوم پزشكي با نيازها
وي در ادامه بيان كرد: برخي از آموزش‌هاي ما در علوم پزشكي منطبق با نيازهاي ارائه خدمت نيست. از علم بي عمل و بي فايده بايد ‏به خدا پناه برد. بايد بسياري از كريكلوم‌هاي درسي بازنگري شوند. زيرا دانشجو خسته و بيزار مي‌شود. بايد به اين چالش توجه كرد.‏

‏* اجازه انفكاك آموزش پزشكي از ارائه خدمت را نمي‌دهم
وزير بهداشت اظهار داشت: بزرگترين نقطه قوت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، در آميختگي با نظام ارائه خدمت است و تا وقتي وزير ‏هستم اجازه اين انفكاك را نمي‌دهم. از طرفي نبايد بگذاريم رئيس دانشگاه علوم پزشكي در چاه ويل درمان و مشكلات ناشي از پول و ‏بيمه‌ها از آموزش و پژوهش غافل شود. كيفيت آموزش نبايد قرباني كميت و كم وقتي و بي حوصلگي رئيس دانشگاه علوم پزشكي شود. ‏براي اين كار راهكارهايي طراحي مي‌كنيم تا روساي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي به افزايش كيفيت آموزش بپردازند.‏

‏* جزييات دوازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري
عظيم ميرزا زاده، دبير علمي دوازدهمين جشنواره آموزشي شهيد مطهري نيز در اين مراسم گفت: در بيستمين همايش آموزش علوم ‏پزشكي و دوازدهمين جشنواره شهيد مطهري در مجموع بيش از 2000 نفر جهت شركت در همايش ثبت نام كردند و 800 مقاله ‏فارسي و انگليسي به اين جشنواره ارسال شد. از ميان شركت كنندگان حدود 25 درصد دانشجويان بيش از 40 درصد را اساتيد و ‏اعضاي هيات علمي و ساير افراد را كارشناسان حوزه آموزش پزشكي تشكيل مي‌دهند.‏
وي ادامه داد: فرآيندها و انتخاب فرآيندهاي برتر درون دانشگاهي و ارسال فرآيندهاي برتر به جشنواره كشوري شهيد مطهري از 10 ‏ماه قبل آغاز شد و در مراسم اختتاميه اين همايش از 19 فرآيند برتر دانشگاهي تقدير مي‌شود.‏
ميرزا زاده همچنين درباره اولين جشنواره دانشجويي ايده‌هاي نوآورانه آموزشي اظهار داشت: اين ايده‌ها از سوي دانشجويان ارائه شد ‏و با توجه به اينكه پيش از اين كميته‌هاي دانشجويي تنها به صورت مشورتي بودند و بعد از آن به دليل تغيير اساسنامه به كميته‌هاي ‏دانشجويي توسعه آموزش تبديل شدند از آنها خواستيم كه ايده‌هاي خود را عنوان كنند. استقبال دانشجويان از اين ايده‌ها فراتر از انتظار ‏بود و با وجود اينكه 800 مقاله به همايش آموزش پزشكي رسيد، اما 380 ايده نوآورانه به دبيرخانه اولين جشنواره دانشجويي رسيد ‏كه بسيار قابل توجه است. از اين تعداد 3 ايده نهايي داوري و انتخاب مي‌شود.‏
اجتمام*9482‏*1193