۹ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۶:۲۰
کد خبر: 83296498
۰ نفر
5 نقشه دريايي ايراني در سطح بين‌الملل منتشر شد

تهران- ايرنا- مدير آب‌نگاري و امور جزر و مدي سازمان نقشه‌برداري گفت: به مناسبت روز ملي خليج‌فارس، 5 نقشه دريايي ايراني در سطح بين‌الملل منتشر شد.

علي سلطان‌پور روز دوشنبه در حاشيه نشست تخصصي «خليج‌فارس» در گفت‌وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: امروز 5 نقشه دريايي ايران در سطح بين‌المللي منتشر شد كه سه نقشه مربوط به خليج‌فارس در شمال جزيره لاوان، بندر مقام و بندر شيو و دو نقشه هم مربوط به بندر انزلي است.
وي اظهار داشت: شناوري كه قصد دارد وارد بندري شود بايد از نقشه‌هاي بزرگ‌مقياس شروع و به نقشه‌هاي كوچك‌مقياس برسد ازاين‌رو داشتن نقشه براي مسير و حتي پهلو گرفتن الزامي است.
وي ادامه داد: شناورهايي كه مي‌خواهند در بنادر تردد كنند اگر به سيستم «اكتيس» مجهز باشند ملزم هستند كه نقشه‌ها را به‌صورت الكترونيكي دريافت كنند و لحظه‌به‌لحظه از ميزان آب زير آبخور شناور خود مطمئن باشند كه با اين كار ايمني دريانوردي افزايش مي‌يابد.
سلطان‌پور گفت: وقتي كه شناور بزرگي مثلاً وارد بندر شهيد رجايي مي‌شود بازرس تمام گواهي‌نامه‌ها و تجهيزات كشتي را كنترل مي‌كند اگر شناوري كه موظف به استفاده از اكتيس است و آن را نداشته باشد و نقشه هم تهيه نكرده باشد، جريمه خواهد شد.
وي درباره نحوه تهيه نقشه اظهار داشت: شناورها بايد نقشه ما تهيه را كنند اما نه لزوماً اينكه از خود ما تهيه كنند چون ما نقشه‌ها را تهيه كرده و به سازمان بين‌المللي مرتبط مي‌دهيم و آن‌ها به توزيع‌كنندگان مي‌دهند و سپس به متقاضيان مي‌فروشند، مثلاً 100 توزيع‌كننده در دنيا وجود دارد كه نقشه‌ها را مي‌فروشند، سازمان بين‌المللي پول را از توزيع‌كننده مي‌گيرد و به ايران مي‌دهد.
مدير آب‌نگاري و امور جزر و مدي سازمان نقشه‌برداري گفت: تا پيش از سال 94 از نقشه‌هاي انگليس استفاده مي‌شد اما در اين سال به مرحله‌اي از عمل و فناوري در زمينه تهيه اين نقشه‌ها رسيديم كه نقشه‌هاي ما استانداردهاي لازم را كسب كرد ازاين‌رو توانستيم آن را در دنيا منتشر كنيم.
وي افزود: براي انتشار نقشه‌ها در سال 94 تفاهم‌نامه‌اي ميان كميته ملي هيدروگرافي ايران با سازمان بين‌المللي هيدروگرافي امضا شد و از آن زمان تاكنون 234 هزار نقشه دريايي ايران با درآمدي حدود يك ميليون دلار فروخته شد.
سلطان‌پور گفت: تا پيش از اين نقشه‌هاي دريايي انگليس فروخته مي‌شد و اكنون نيز در جايي كه ما نقشه نداريم كماكان همان نقشه انگليس فروخته مي‌شود اما اگر بتوانيم تهيه كنيم انگليس بايد نقشه خود را بردارد حتي در آب‌هاي خارج از آب‌هاي داخلي خود نيز اگر نقشه‌اي تهيه كنيم و به‌روزتر باشد انگليس بايد نقشه خود را بردارد.
مدير آب‌نگاري و امور جزر و مدي سازمان نقشه‌برداري اظهار داشت: با توجه به اهميت موضوع اين نقشه‌ها بايد به‌طور مداوم به‌روز شوند ازاين‌رو به‌طور مرتب به‌صورت هفتگي نقشه‌ها را به‌روز مي‌كنيم تا مشكلي براي شناورها ايجاد نشود.
وي همچنين در نشست تخصصي «خليج‌فارس» كه به ميزباني سازمان نقشه‌برداري كشور و به مناسبت بزرگداشت روز ملي خليج‌فارس (10 ارديبهشت‌ماه) تدارك يافته بود، گفت: بايد تلاش كنيم تا بدنه آبي كشور را بهتر بشناسيم و باور كنيم كه كشوري دريا محور هستيم، علاوه بر اين 72 درصد دنيا را آب فرا گرفته بنابراين اگر كشوري در دنيا سلطه يافته ابتدا آب‌هاي خود را شناخته است پس براي اينكه بتوانيم توسعه پيدا كنيم بايد از اين موهبت الهي در شمال و جنوب كشور بهره ببريم.
سلطان‌پور به اهميت استراتژيك خليج‌فارس اشاره كرد و افزود: شمال خليج‌فارس كه به سمت ايران است عمق بيشتري دارد بنابراين عمده ترافيك و تردد از اين بخش انجام مي‌شود، تنگه هرمز همچنان بااهميت‌ترين تنگه براي حمل‌ونقل نفت است و تلاش ما اين است كه نام خليج‌فارس را زنده نگه داريم. مدير آب‌نگاري و امور جزر و مدي سازمان نقشه‌برداري اظهار داشت: 90 درصد تجارت جهاني از طريق دريا انجام مي‌شود بنابراين بايد اين بخش از كشور را تقويت كنيم و چند سالي است كه اين نگاه با هدف توسعه مكران پررنگ شده است.
وي به اهميت تهيه نقشه‌هاي دريايي اشاره كرد و گفت: امروز در كشور به فناوري تهيه و به‌روزرساني نقشه‌هاي دريايي رسيديم و تقريباً در مدت چهار سال گذشته بيش از 200 نقشه دريايي تهيه كرديم كه 150 تا مربوط به خليج‌فارس است.
سلطان‌پور در ادامه به بارش‌هاي اخير در كشور اشاره كرد و گفت: نقشه‌ها نشان مي‌دهد حجم زيادي آب در تالاب هورالعظيم وارد شده كه اين ميزان در 20 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.
علمي 9014** 1055