۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۰۱
کد خبر: 83293983
T T
۰ نفر
سیل 80هزار میلیاردریال به كشاورزی و نیشكر خوزستان خسارت زد

اهواز - ایرنا - رییس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان گفت: سیل اخیر 44 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش كشاورزی و 36 هزار میلیارد ریال خسارت به بخش نیشكر وارد كرده است.

كیخسرو چنگلوایی روز شنبه در نخستین نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان افزود: تاكنون حدود 170 هزار هكتار از انواع مزارع در خوزستان زیر آب رفته و بیشترین خسارت سیل به بخش كشاورزی این استان وارد شد.
وی با اشاره به تشكیل یك كارگروه برای محاسبه خسارت‌‌ها و پرداخت بدون كمك بیان كرد: تمامی موارد در این كارگروه در حال پیگیری است.
وی با بیان اینكه برای بازسازی روستاها، نیازها به تفكیك شمارش شده گفت: برای پرداخت كمك بدون عوض مستقیم نیاز به حداقل 10 هزار میلیارد ریال است.
رییس سازمان جهاد كشاورزی خوزستان ادامه داد: درسال زراعی جاری نباید محدودیت كشت از نظر سطح و تنوع كشت در خوزستان داشته باشیم.(در سال زراعی گذشته به دلیل خشكسالی محدودیت و ممنوعیت برخی كشت ها از جمله برنج در خوزستان اعمال شد)
وی گفت: می‌توان میزان آبی كه اكنون برای مدیریت سیلاب رهاسازی می‌شود، به كشاورزان برای كشت برنج داد تا به نوعی هم مشكل تخلیه آب از مزارع حل شود و هم كشاورزان بتوانند كشت مجدد داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه كشاورزان خوزستان تولیدات كشت پاییزه را از دست دادند بیان كرد: اگر نتوانیم برنامه‌ریزی لازم را انجام دهیم ممكن است كشت تابستانه و بخشی از كشت پاییزه امسال نیز از دست برود لذا باید در وهله اول آب از زمین های كشاورزی خارج شود.

** بررسی خسارات وارده به اموال مردم در اولویت قرار دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز با تاكید بر محاسبه خسارت ناشی از سیل در همه زمینه‌ها گفت: منازل، مزارع و اموال مستقیم مردم كه به آنها خسارت وارد شده برای ما در اولویت است.
فاضل عبیات بیان كرد: در كنار همه خسارت وارده به مردم، خسارت زیرساخت ها نیز كه جزو ضروریات زندگی مردم محسوب می شوند باید به شكل دقیق محاسبه شود.
وی گفت: الان نمی‌توان به رقم و عدد دقیقی از خسارتی كه سیلاب وارد كرده به شكل كاملا دقیق اشاره كرد بلكه باید در كمیته های قرارگاه نوسازی و بازسازی سیلاب این مساله مورد بررسی قرار بگیرد و دستگاه ها به سمت اجماع در رابطه با حجم خسارت وارده پیش بروند.
وی ادامه داد: با توجه به اراده ای كه برای پرداخت خسارت در كشور شكل گرفته و مسئولان بر ضرورت رسیدگی به جبران خسارت های پیش آمده تاكید دارند باید برآورد درست و جبران خسارتی مناسبی برای خسارات سیلاب داشته باشیم.
عبیات افزود: مدیریتی كه در ارتباط با كنترل سیلاب و تقلیل آلام و مشكلات وارده به مردم صورت گرفت خوب بوده اما تبعات سیلاب مثل زیر ساخت ها وجود دارد و می طلبد مسئولان در همه ادارات میزان این تبعات را رصد و تدبیری برای پیشگیری از خسارت بیشتر بیندیشند.

** سهم خوزستان از كمك نقدی سیل
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز گفت: تاكنون بیش از یك هزار و 400 میلیارد ریال كمك‌ نقدی در حساب جمعیت هلال احمر كشور جمع‌آوری شده است.
علی خدادادی افزود: این كمك‌ها بر اساس خسارت‌ وارد شده میان استان‌های سیل‌زده توزیع می‌شود كه با توجه به خسارت‌ وارد شده به خوزستان سهم خوزستان بیشتر در نظر گرفته می شود.
وی بیان كرد: در حوزه بازسازی مناطق سیل‌زده سرعت عمل و عدالت باید مدنظر قرار گیرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره بازدید تیم حقیقت‌یاب صلیب سرخ جهانی از مناطق سیل‌زده گفت: مقرر شده علاوه بر جایگزینی اقلام از بین رفته به 30 هزار خانوار كمك مالی كنند.
وی افزود: سیل به 22 هزار خانوار در خوزستان خسارت وارد كرد كه در حال برنامه ریزی برای پرداخت كمك غیر نقدی به آنها هستیم و پیش از ماه مبارك رمضان این كمك را دریافت می كنند.
سیلاب كه با طغیان رودخانه های كرخه ، دز و كارون از روزهای آغازین فروردین شروع شد حدود 400 هزار نفر را در مناطق روستایی و شهری 12شهرستان خوزستان درگیر كرد.
در روزهای اخیر با كاهش خروجی آب سدهای كرخه ، دز و گتوند ، سیلاب در حال فروكش كردن است و خطرات ناشی از سیلاب مجدد كاهش یافته است.
7164/ 6037