معلم كارآفرین مدیركل امور زنان وزارت آموزش و پرورش شد

تهران-ایرنا-حدود ده سال قبل هنوز كارش معلمی بود. در یك مقطعی كارآفرینی را آغاز كرد. كاری كه اگر فعالیتش را در آن ادامه می‌داد الان صاحب برند بود، اما از یك جایی به بعد تصمیم گرفت دوباره در آموزش و پرورش مشغول به كار شود، این‌بار در سمتی تاثیرگذارتر و بهتر. این برشی كوتاه از زندگی زنی است كه این روزها مدیر كلی امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش را برعهده دارد.

تخصص اصلی‌اش كارآفرینی است و رساله دكتری‌اش را هم در زمینه ارائه الگوی كارآفرینی به دانش آموزان دبیرستانی نوشته است. سال‌ها در حوزه آموزش این مهارت فعال بوده و به گفته خودش كاملا اشراف دارد كه چقدر حوزه كارآفرینی و آموزش آن به نوجوانان اهمیت دارد.
مدیركل امور زنان و خانواده آموزش و پرورش روز پنجشنبه در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در باره اهمیت كارآفرینی و شناساندن آن به دانش‌آموزان گفت: اگر من چند سال قبل، كار خود را در موسسه كارآفرینی و آموزش كار به نوجوانان ادامه می‌دادم، قطعا به موفقیت می‌رسیدم و در حال حاضر یكی از برندهای مطرح و موفق كشور بودم.
اما از آن‌جایی كه من معلم بودم و پیشنهادهای شغلی در این حوزه زیاد بود، یك روز تصمیم گرفتم آن كار را رها كنم و در وزارت آموزش و پرورش مشغول به كار شوم. دلیل هم داشتم. عشق و امید من این بود كه بتوانم زمینه آموزش كارآفرینی و تغییر نگرش دانش‌آموزان را در وسعتی بیشتر از موسسه كارآفرینی خودم فراهم كنم.
فرحناز مینایی‌پور پس از این كه موسسه كارآفرینی‌اش را به حالت نیمه تعطیل درآورد، فعالیتش را در وزارت آموزش و پرورش به عنوان «مدیر كل زنان و خانواده» آغاز كرد.
او در ادامه گفت: ما باید به دانش‌آموزان یاد بدهیم كه چطور از علومی كه در مدرسه یاد می‌گیرند، در راستای كسب و كار استفاده كنند و پول دربیاورند.
مینایی پور معتقد است، استفاده از كلمه پولدار و پول درآوردن اصلا چیزی بدی نیست: همه درس می‌خوانند و نیت‌شان این است كه در رشته‌هایی مانند پزشكی، وكالت و مهندسی ادامه تحصیل بدهند چون نگاه‌شان این است كه فعالیت در چنین مشاغلی برای‌شان ثروت كسب می‌كند.
وی افزود: افراد اگر به واسطه شغل‌شان پولدار شوند، محله‌شان پولدار می‌شود، شهرشان پولدار می‌شود، كشورشان پولدار می‌شود و در نهایت می‌توان قدم‌های باصلابتی را در عرصه توسعه برداشت. ما باید به بچه ها یاد بدهیم كه چطور از دانشی كه در سال‌های مدرسه به دست می‌آورند در جهت كسب درآمد و ثروت استفاده كنند. در كل 12سالی كه بچه‎‌ها درس می‌خوانند، هیچ‌كس این كلمه را برای‌شان تكرار نمی‌كند.
مینایی‌پور در حالی این حرف را می‌زند كه خودش پولدار شدن را رها كرد و در آموزش و پرورش مشغول به كار شد.
او می‌گوید: هدف من این بود كه نوجوانان راه و رسم كسب درآمد را یاد بگیرند. احساس كردم می‌توانم در آموزش و پرورش اثرگذارتر باشم. در دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش، ما به این امید فعالیت می‌كنیم كه بتوانیم فرهنگ كارآفرینی را در بین دانش‌آموزان رواج بدهیم.
او با تاكید بر این مسئله گفت: زمانی كه زمینه شكل‌گیری همكاری با سازمان فناوری اطلاعات ایران فراهم شد، ما نیز همراه شدیم به این امید كه نگرش كارآفرینی را بین بچه‌ها رواج دهیم. همكاری كه با این سازمان داریم در حال حاضر پایان هفته های كارآفرینی در مدارس است. دانش‌آموزان علاقمند در این رویدادهای دو روزه شركت می‌كنند تا بیاموزند كه چطور خلق ایده كنند، آن را به مرحله اجرا برسانند و حتی كسب درآمد كنند.
وی افزود: با توجه به تخصصی كه در زمینه كارآفرینی دارم و موانع آن را كاملا می‌شناسم، معتقد هستم آموزش و پرورش در قبال بچه‌ها دو وظیفه مهم دارد. اول ایجاد تغییر نگرش دانش‌آموزان به دنیای كار باشد و این‌كه كاری كنیم تا باور كنند دانشگاه نباید آمال و آروز همه آدم‌ها باشد. گاهی می‌توان با دیپلم هم مسیر پول درآوردن را پیدا كرد.
او در ادامه گفت: گاهی اوقات تحصیلات دانشگاهی باعث می‌شود شروع كردن از صفر برای افراد سخت شود. همه بیشتر به دنبال یك میز و صندلی هستند كه پشت آن بنشینند. اگر بچه‌ها را به سمتی هدایت كنیم كه پس از دریافت دیپلم دنبال كار بروند، موفق‌تر خواهند شد. در كنار كار می‌توانند تحصیل كنند، این دو مانع یكدیگر نمی‌شوند.
وی در ادامه گفت: ما امروز زنان و مردان كارآفرین موفق بیشماری داریم كه در تعریف مسیر موفقیت‌شان می‌گوید كارشان را با تی كشیدن، جارو كردن، چای ریختن، جواب تلفن دادن و كارهایی از این دست آغاز كردند اما الان تبدیل شده‌اند به برندهای موفق مانند تخفیفان و شركت‌های برتر. ما باید همین را به بچه‌ها انتقال بدهیم تا دانش‌آموزان در این مسیر قدم بردارند.
وی اظهار داشت: اگر در دانش‌آموزان مقطع دهم و یازدهم تغییر نگرشی كه از آن صحبت كردیم نهادینه شود، آن‌ها برای كنكور آگاهانه درس می‌خوانند و رشته‌ تحصیلی‌شان را هم آگاهانه انتخاب می‌كنند. نگرش آموزش و پرورش عموما بر مبنای تعلیم و تربیت است، خیلی كارآفرینی اقتصادی مدنظرشان است. اگر بتوانیم دانش‌آموزان را متوجه مسیر اقتصادی كارآفرینی كنیم قطعا در هدفی كه آن را مدنظر داریم، به موفقیت خواهیم رسید.
مدیر كل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش معتقد است صندلی‌های دولتی پر شده‌اند، صندلی وجود ندارد كه نسل جدید روی آن بنشیند. قرار هم نیست صندلی دیگری به این صندلی‌ها اضافه شود.
وی تصریح كرد كه ما اگر این طرز تفكر را به بچه‌ها آموزش دهیم شاید بتوانند راحت‌تر به آینده شغلی‌شان فكر كنند. در غیر این صورت بچه‌ها در آینده درگیر معضل بیكاری می‌شوند. ما از الان باید به آن ها آموزش بدهیم كه كار دولتی برای‌تان وجود ندارد. باید برای خودتان صندلی بسازید.
علمی **9207** 1200