۵ اردیبهشت ۱۳۹۸،‏ ۱۵:۲۵
کد خبر: 83291748
۰ نفر
روایت داوران از رقابت فیلم ها در جشنواره جهانی فجر

تهران- ایرنا- داوران بخش های فیلم‌های اول، جایزه نت پك و حلقه منتقدان بین المللی از روند داوری بین فیلم ها و رقابت فشرده بین آثار در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم‌ فجر گفتند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در حالی كه ساعاتی تا برگزاری اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر (29 فروردین تا 6 اردیبهشت) باقی مانده، داوران بخش های مختلف در برابر خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ و در مورد رقابت بین آثار این بخش ها توضیح دادند.
اعجاز گل از پاكستان، غلامرضا موسوی از ایران و لاتیكا پادگائونكار از هند داوران بخش جایزه نت پك همچنین عمار هادی العرادی از عراق، غسان سلهب متولد سنگال و ساكن لبنان و بهروز شعیبی از ایران داوران بخش فیلم های اول بعد از داوران بخش سینمای سعادت روبروی خبرنگاران قرار گرفتند.
اعجاز گل در این نشست به تجربه آشنایی خود با سینمای ایران در 3 دهه قبل اشاره كرد و گفت: ابتدا تصور می كردم این فیلم ها تبلیغات دولتی هستند ولی فیلمی؛ مانند خانه دوست كجاست از عباس كیارستمی را دیدم كه اصلا ربطی به دولت یا فضای سیاسی نداشت؛ اواخر دهه 80 میلادی توانستم فیلم هایی؛ مانند رنگ خدا، بچه های آسمان و باران از مجید مجیدی را ببینیم كه به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم.

*سینمای ایران در سطحی بین المللی ایستاده است
وی با اشاره به موفقیت های اصغر فرهادی و فیلم جدایی نادر از سیمین ادامه داد: در جشنواره 11 فیلم دیدم و متوجه شدم ایران توانسته به موفقیت های زیادی دست یابد؛ در حوزه فناوری و صدای دیجیتال، بازیگری و تدوین و دیگر بخش های سینما و در نهایت سینمای ایران در سطحی بین المللی ایستاده است.
موسوی نیز گفت: داوری این جشنواره باعث شد بعد از مدت ها دوباره فیلم مستند ببینم و لذت ببرم؛ 5 فیلم مستند در این بخش بود كه از این تعداد 4 فیلم فیلم های خوبی بودند. در جمع كیفیت فیلم هایی كه دیدیم خوب بود.
لاتیكا پادگائونكار نیز در مورد جایزه نت پك یا شبكه ارتقای سینمای آسیا توضیح داد: شماری از فیلمسازان هندی پی بردیم سینمای خوبی كه می خواهیم در آسیا نمی بینیم فقط فیلم های هالیوود و بالیوود می بینیم، تصمیم گرفتیم مجله سینمایی را برای پرداختن به سینمای مد نظرمان راه اندازیم و بعد از مدتی جشنواره فیلمی با محوریت فیلم های آسیایی شروع كردیم؛ بعد از 3 سال فیلمسازان را دعوت و با سازمان ملل رایزنی كردیم. در نهایت اكنون نت پك در جشنواره های زیادی جوایز می دهد كتاب های زیادی منتشر كرده و در این جشنواره هم جایزه می دهد.
وی با اشاره به فیلم های این بخش گفت: از 11 فیلم داوری شده در این بخش، 9 فیلم در مورد مرگ یا زندان خودكشی صدایی از جهان مردگان بود همچنین زندان زنان و فشارهای ناشی از آن در فیلم ها وجود داشت می تواند كاملا اتفاقی باشد.
غسان سلهب نیز با اشاره به اینكه برای اولین بار به ایران آمده گفت: سینمای ایران انواع و كیفیت های مختلفی دارد، تنها یك نوع سینما نیست و فیلم های ایرانی مشهور هستند. در كشورهای مختلف و جشنواره های گوناگون در دهه های گذشته نمایش داده شده اند.
وی ادامه داد: امیدوارم بار دیگر با فیلمی كه می سازم در این جشنواره شركت كنم.

**یك انتخاب از میان 12 فیلم
شعیبی نیز با اشاره به تجربه خوب داوری در بخش فیلم های اول گفت: با مجموعه ای از فیلم های اول خوب شامل 12 فیلم طرف بودیم، تعداد زیادی از آنها قابل بحث بود.
وی ادامه داد: دو داور دیگر این بخش یعنی غسان سلهب و العرادی ضمن اینكه فیلمساز هستند، نگاه تحقیقی در مورد سینما دارند و سینمای ایران را می شناختند.
كارگردان فیلم سیانور ادامه داد: جلسات ما در مورد فیلم ها بیشتر شبیه جلسه درس آموزی بود، در بخش فیلم های اول یك انتخاب داشتیم و باید به بهترین امتیاز می رسیدیم.
در ادامه باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان داوران بخش حلقه منتقدان بین المللی در برابر خبرنگاران نشستند.
باربارا لوری منتقد فیلم فرانسوی گفت: ما از میان 15 فیلم بخش جلوه گاه شرق داوری كردیم.
وی افزود: این تجربه خیلی خوبی بود؛ ما گروه كوچكی بودیم و پیدا كردن برنده دشوار نبود.
لوری تصریح كرد: جشنواره فقط برای فیلم دیدن نیست ملاقات با افراد همكاران، سینماگران و تبادل اطلاعات و گپ و گفت از جمله اهداف همه جشنواره هاست.
جبنویان‌ نیز با اشاره به اینكه برای اولین بار به ایران آمده گفت: هر كس به ایران می آید با خاطرات خوب برمی گردد و من هم به جمع آنها افزوده شده ام.
وی افزود: به طور كلی از این انتخاب خوشحالم.
صافاریان نیز گفت: انتخاب ما از بین فیلم های جلوه گاه شرق بود و یك منتخب از میان آنان انتخاب كردیم، از نظر نگاه به فیلم ها هم سلیقه بودیم. شاید به این دلیل كه با فرانسه رابطه ای دیرین داریم و تركیه هم كه از كشورهای منطفه است و احساس بیگانگی یا آشنایی تازه نداشتیم.
فراهنگ ** 9157 ** 9246 **