بازار داغ این روزهای سینما در چارسو

تهران - ایرنا – بخش بازار سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، جایی برای تبادل آثار سینمایی، فیلم كوتاه، مستند و سریال است.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بازارهای فیلم بخش مهمی از جشنواره های بین المللی را تشكیل می دهند و فرصت خوبی برای خریداران، نمایندگان جشنواره های مختلف، تهیه كنندگان و سینماگران برای آشنایی از آخرین محصولات كشور میزبان و دیگر كشورهای شركت كننده همچنین عرضه این آثار در اختیار آنان قرار می دهند. جشنواره فیلم فجر كه از سال 1361 در ایام دهه فجر (12 تا 22 بهمن) برگزار می شود، از سال 1374 به جشنواره بین المللی فیلم فجر تبدیل شد و از سال 1393 تصمیم گرفته شد دو بخش ملی و بین المللی این جشنواره در دو زمان متفاوت یعنی اولی در موعد همیشگی و دومی در اردیبهشت سال بعد میزبان علاقمندان باشد، بخش بازار نیز همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می شود.
بیست و دومین بازار فیلم همزمان با سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 تا 3 اردیبهشت به مدیریت فاطمه جواهرساز در پردیس چارسو برپاست.
وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: بخش بازار فیلم امسال 40 غرفه دارد، از این تعداد 11 غرفه نماینده شبكه ها یا شركت های فیلمسازی خارجی و 29 غرفه نماینده شركت ها و نهادهای سینمایی ایرانی هستند.
جواهرساز در مورد غرفه های خارجی حاضر در بخش بازار توضیح داد: به طور مثال شركت قزاق فیلم، مدیا لینك لبنان، الرسالات عراق، نور پیكچرز از آلمان، امریكن برایت لایت آمریكا، شركت تولیدات ساوو، دویچه وله آلمان، شركت آكادمی هنر و سینمای افغانستان، انجمن فیلمسازان عراق از جمله نمایندگان خارجی حاضر در بازار هستند.
به گفته جواهرساز بخش ویدیو لایبرری (video library) مانند سال های قبل به عنوان بخش جنبی تدارك دیده شده است. در این بخش خریداران می توانند 400 فیلم در دسته بندی فیلم های مستند، فیلم های داستانی، كوتاه و انیمیشن ساخته های سال های 2011 تا 2019 را بدون محدودیت روی یك سیستم رایانه ای به تنهایی تماشا كنند.
وی با اشاره به حضور شركت های وی او دی (VOD یا ویدیوی درخواستی) یا آی پی تی ( IPtv یا تلویزیون های تحت پروتكل اینترنت) گفت: غرفه هایی در بازار به این شركت ها اختصاص یافته كه فرصت خوبی برای ارتباط با خریداران خارجی فراهم می‌كند.

** حضور 60 خریدار از 21 كشور
مدیر تامین شبكه امید صداوسیما گفت: حدود 60 خریدار از 21 كشور؛ مانند رادیو تلویزیون بوسنی، چك و اسلواكی، كره جنوبی، تلویزیون «آرته» فرانسه نیز در بازار حضور دارند، قبل از شروع بازار برای خریدارانی كه اعلام حضور كردند؛ اطلاع فیلم ها و پخش كنندگان را در اختیار خریداران گذاشتیم تا ذهنیت خوب و اشراف به فیلم ها داشته باشند تا بدانند با چه كسی قرار بگذارند.
وی در مورد اینكه چرا بازار تنها در 5 روز از روزهای جشنواره (29 فروردین تا 3 اردییهشت) برپا خواهد بود گفت: امسال برای اولین بار نمایشگاه تجهیزات فیلمبرداری یا تك شو را در همین مكان برگزار می كنیم؛ یعنی سوم اردیبهشت بازار به كار خود پایان می دهد و از روز بعد تا آخرین روز جشنواره یعنی ششم، نمایشگاه تك شو با حضور شركت های ایرانی و در 20 غرفه برپا خواهد بود.
مدیر و موسس شركت «ای فیلم پرو» (Aifilmpro)در مورد فعالیت این شركت پخش كننده گفت: تمركز ما روی پخش فیلم های كوتاه است كه از نظر جشنواره ای و فروش تا حدی موفق بوده است‌
محمدعلی غیاثوند در مورد بخش بازار جشنواره ادامه داد: غرفه های حاضر در بازار نسبت به سال قبل كمتر شده است، البته ممكن است دلایل متفاوتی مانند بودجه داشته باشد.

** بازارهای فیلم: زمینه آشنایی
وی در مورد بازار جشنواره در مقایسه با بازارهای جشنواره های دیگر نیز گفت: معمولا بازارها برای آشنایی هستند و به ندرت پیش می آید كه دو نفر بتوانند در بازار با هم آشنا شده و به توافق نهایی برسند، بنابراین بازار محل خوبی برای آشنایی طرف‌های مختلف است.
در مقایسه با بازار فیلم های جشنواره های مختلف هم، تنوع و تعداد شركت كننده ها خیلی بیشتر است ولی از نظر نظم بازار جشنواره فیلم فجر كاملا قابل مقایسه و خوب است.
نماینده شركت آكادمی هنر و سینما از افغانستان نیز گفت: ما در ساخت فیلم كوتاه فعال هستیم و یك جشنواره هم در افغانستان برگزار می كنیم.
حبیب الله محمدی ادامه داد: ما ابتدا به نام شركت كابل فیلم در غرفه ای در بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر شركت می كردیم و آثار فیلمسازان افغان را در این غرفه ارائه می دادیم كه بیشتر هم فیلم كوتاه و برای عرضه به جشنواره ها بود. این حركت موفقیت آمیز بود و توانست فیلمسازان و صنعت سینمای افغان را به جشنواره های مختلفی معرفی كند.
وی در مورد بازار فیلم امسال گفت: بازار فیلم جشنواره جهانی هنوز برای ما فرصت خوبی است كه بتوانیم آثار كارگردانان افغانی را عرضه كنیم، این جشنواره سابقه زیادی با رویكرد هنری و معیارهای اخلاقی و انسانی دارد.
نماینده شركت آمریكایی امریكن برایت لایت نیز در مورد بازار فیلم می گوید: ما برای اولین بار در بازار امسال شركت كرده ایم تا اولین تولید مشترك ایران و هالیوود را ارائه دهیم. این شركت با همكاری شركت فیلم ایرانی فیلم «اولین تولد» را تولید كرده است.

** كاهش تعداد پخش كنندگان فیلم
محمدحسین سلطانی افزود: بازار فیلم امسال شرایط خوبی دارد و حرفه‌ای و بانظم برگزار می شود.
«مانفرد كریچ» (Manfred Kritch) نماینده شبكه دویچه وله آلمان نیز كه سال های زیادی است در این جشنواره شركت می كند گفت: من برای عرضه مستندهای ساخت شبكه در زمینه علم، طبیعت و تاریخ شركت كرده ام.
از نظر وی توزیع كنندگان فیلم در بازار امسال زیاد نیستند كه می تواند به علت تحریم ها یا دلایل دیگر باشد.
كریچ در مورد ارتباطاتی كه در بازار فیلم برقرار كرده گفت: من با دیگر شركت های مستندسازی و همچنین تلویزیون ایران گفت و گوهای خوبی داشته ام. نظم برقرار در بازار نیز خوب است و استانداردهای بالایی دارد.
فراهنگ**9157 ** 9053