۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۵
کد خبر: 83287740
T T
۰ نفر
بخشی از مشكل اهالی رسانه خودشان هستند

اهواز - ایرنا - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخشی از مشكل اصلی ما رسانه ها خودمان هستیم چرا كه خودمان را مطرح نمی‌كنیم و تخصص خود را واكاوی نمی‌كنیم و فقط به دستگاه های دیگر سرویس می دهیم.

به گزارش ایرنا محمد خدادی روز دوشنبه در نشست خبری در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در اهواز بیان كرد: گله‌ای از كار خودمان دارم این است كه ما اهالی رسانه به جز خودمان به همه سرویس می‌دهیم ولی خودمان را تخصص نمی‌دانیم برای همین به خودمان نمی پردازیم.
وی افزود: چه كسی در سخت ترین روزهای جنگ، ترور، سیل و ... در صحنه حضور داشته و كار كرده است ؟ به طور قطع خبرنگاران در همه این شرایط حضور داشته اند.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه تكثیر رسانه به معنای تعمیق رسانه نیست بیان كرد: اگر قرار بود پول مشكل رسانه را حل كند عمان، بحرین و كویت باید بزرگترین قدرت‌های رسانه‌ای دنیا باشند اما امروز هند و پاكستان حرف اول حرفه‌ای بودن در رسانه را می زنند.
وی با بیان اینكه موضوع اقتصاد در رسانه جای خودش را دارد گفت:در كشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس رسانه‌ای نمی‌بینید كه صدایش به جایی برسد.
خدادی ادامه داد: قرار نیست كسی از بیرون بیاید و مشكل ما را حل كند بلكه باید خودمان آن را حل كنیم؛ در موضوع اقتصاد رسانه آیا اگر یارانه رسانه افزایش پیدا كند همه مشكلات حل می‌شود؟
وی با بیان اینكه هم اكنون 200 روزنامه در كشور در حال انتشار است گفت: میزان شمارگان این تعداد روزنامه زیر یك میلیون است اما زمانی یك روزنامه داشتیم كه به تنهایی 500 هزار نسخه شمارگان داشت.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در شرایط فعلی پیگیر مسایلی چون كاغذ و تسهیل شرایط برای روزنامه نگاران هستیم و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.
وی یادآور شد: در 2 هفته گذشته بخشی از یارانه‌ مطبوعات واریز شده و بخشی دیگر نیز در حال واریز است در حالی كه كسی فكر نمی‌كرد در فروردین این یارانه واریز شود.
خدادی بیان كرد: باید از این فضا كه كدام یك از رسانه های آنلاین، چاپی، یا فضای مجازی خوب است یا بد بیرون بیاییم چرا كه تقویت هیچ كدام از این رسانه ها موجب تضعیف دیگری نمی شود.
وی با بیان اینكه هر رسانه در كشور جای خودش را دارد و اكنون دوران تغییر كاركرد رسانه است گفت: باید با هوشیاری ساختارهای لازم را ایجاد كنیم و نیز بررسی كنیم چرا مردم دیگر روزنامه نمی‌خرند؛ این بدین معناست كه نقصی در كار وجود دارد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه هویت رسانه نیز مساله‌ای ویژه‌ای است افزود: رسانه باید اطلاع‌رسانی و گردش اطلاعات را در كشور توسعه دهد؛ اساس تشكیل رسانه برای گردش اطلاعات در حوزه‌های مختلف در جامعه است.
وی گفت: رسانه باید زاویه‌های پنهان را پیدا كند و به دنبال همبستگی و پیوستگی باشد تا بتواند زندگی مردم ایران را در ابعاد مختلف رونق دهد.
خدادی، مدل رسانه ای ایران را متعلق به دهه 60 دانست و افزود: باید این شرایط را تغییر دهیم و به سمت رسانه تخصصی برویم.

**كارگاه آموزشی رسانه و مدیریت بحران برگزار شد
كارگاه آموزشی با عنوان 'رسانه دیروز، رسانه امروز و مدیریت بحران' عصر امروز با حضور محمد خدادی، معاون امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداره كل فرهنگ و ارشاد خوزستان برگزار شد.
در این كارگاه یك روزه سرفصل هایی با عناوین 'یك خط خبر بهتر از یك صفحه خبر'،
' استفاده از متن به صورت حداقل و استفاده از تصویر به صورت حداكثر'، 'چگونگی بهره بردن از نماد برای بیان مطلب'، ' واژسازی برای اختصار و دریافت سریع و آسان' آموزش داده شد.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این كارگاه به تشریح شیوه های جنگ روانی با بهره از عنصر اطلاعات پرداخت و گفت: در این روش از تهدید، فریب، تكرار مطالب، شایعه، تحریف ،سانسور خبری، بزرگنمایی مشكلات، تفرقه افكنی، ترورشخصیت، تبلیغات وارونه، اطلاعات ناقص، كوچك نمایی توانمندی ها استفاده می شود.
خدادی بر تاثیر این روزهای فضای مجازی اشاره كرد و افزود: از آنجایی كه هر شهروند از یك تلفن همراه برخوردار است در نتیجه شهروندان نیز در اطلاع رسانی نقش ایفا می كنند.
وی افزود: فضای مجازی با توجه به سرعتی كه در دریافت و انتشار اخبار دارد قوی تر از خبرهای مكتوب شده است.
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، روز دوشنبه در سفری یك روزه برای نشست با اهالی رسانه و برگزاری كارگاه تخصصی 'رسانه دیروز، رسانه امروز و مدیریت بحران' به اهواز سفر كرد.
7164/ 6037