برای یادگیری موثرتر، یادداشت‌برداری دیجیتال را كنار بگذارید

تهران- ایرنا- توصیه پژوهشگران به دانش آموزان این است تا برای یادگیری مؤثر، به‌جای استفاده از ابزارهای دیجیتالی چون گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ، در یادداشت‌برداری از كاغذ و قلم استفاده كنند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا، اگر می‌خواهید مهارت خود در یادداشت‌برداری را تقویت كنید، نخستین گام این است كه لپ‌تاپ خود را كنار بگذارید. درست است كه در عصر فناوری و فناوری‌های پیشرفته به سر می‌بریم اما پژوهش‌های انجام‌شده حاكی از آن است كه اگر به‌جای توسل به فناوری از روش قدیمی كاغذ و قلم استفاده كنید، بیشتر و مؤثرتر یاد می‌گیرید.
دانشمندان با بررسی چندین داوطلب كه از تد تاك‌ها نت‌برداری می‌كردند، دریافتند افرادی كه از كاغذ و قلم برای یادداشت‌برداری استفاده می‌كنند، به‌مراتب درك عمیق و جامع‌تری نسبت به مطالب دارند.
توضیح علمی این امر آن است كه وقتی با دست یادداشت‌برداری می‌كنید، نمی‌توانید تك‌تك كلمات را ثبت كنید بنابراین ناچار خواهید شد تا مهم‌ترین و در اولویت‌ترین مطالب را برای یادداشت انتخاب كنید.
دومین توصیه مهم در یادداشت‌برداری كه به تائید علمی نیز رسیده، این است كه هر چیزی كه می‌شنوید را عیناً یادداشت نكنید و در عوض از نت‌ها برای نظم بخشیدن به اطلاعاتی كه در حال فراگیری آن هستید، استفاده كنید.
به عقیده پژوهشگران، برای یادگیری حداكثری بهتر است در مرحله بعد به‌جای دوباره‌خوانی نت‌ها، از آن‌ها برای محك دوره‌ای اطلاعات استفاده كنید.
به گفته جان دانلسكی رهبر تیم تحقیقاتی كه راهبردهای مختلف یادگیری را از زاویه علمی مورد بازبینی قرار داده است، دوباره‌خوانی و هایلایت كردن‌های دانش آموزان كمكی به یادگیری و عملكرد آن‌ها نمی‌كند. جایگزینی دوباره‌خوانی با محك‌های دوره‌ای اطلاعات ورودی، یادگیری دانش‌آموزان را بهبود می‌بخشد.
به گزارش انجمن روانشناسی انگلستان، تنها 50 درصد از دانش آموزان به‌صورت دوره‌ای اطلاعات خود را محك می‌زنند،40 درصد از آن‌ها نت‌های خود را طبقه‌بندی نمی‌كنند و نیمی از آن‌ها با لپ‌تاپ یادداشت‌برداری می‌كنند. این به معنای آن است كه با رعایت این تكنیك‌های اثبات‌شده‌ یادداشت‌برداری، نیمی از دانش آموزان می‌توانند در كمترین زمان عملكرد خود را تقویت كنند.
علمی**9418** 1055