۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر 83287217
۰ نفر
باور به دختران دنیای IT

تهران- ایرنا- دختران دانش‌آموز سرزمین ما این روزها در مدارس‌شان به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران و آموزش‌وپرورش یك الگوی آموزش خلاقانه و تازه را تجربه می‌كنند و آن‌ها به‌واسطه برگزاری «رویدادهای كارآفرینی دانش‌آموزی» برای آشنایی با دنیای ICT و ظرفیت‌هایش آماده می‌شوند.

به گزارش ایرنا، سازمان فناوری اطلاعات ایران مدتی است رویدادهایی را با عنوان كارآفرینی دانش‌آموزی برگزار می‌كند، چراكه معتقد است ICT این ظرفیت را دارد كه به كاهش شكاف جنسیتی، ایجاد زمینه توانمندسازی زنان و گروه‌هایی كه توانمندی كمتری دارند كمك كند و به دانش آموزان جوانان و نوجوان فرصتی برای توانمندتر شدن بدهد.
5 اردیبهشت‌ماه روز دختران و ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. این روز جهانی توسط اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) نام‌گذاری شده و تمام كشورهای عضو این اتحادیه، به مناسبت بزرگداشت این روز، برنامه‌های ویژه‌ای در كشورشان برگزار می‌كنند. در گذشته نیز این رویداد در ایران برگزار شده بود اما امسال سازمان فناوری برنامه ویژه‌ای برای این كار دارد.
مشاور جوانان دفتر مشاركت زنان سازمان فناوری اطلاعات ایران روز دوشنبه و در آستانه فرا رسیدن این روز جهانی با ارائه این توضیحات گفت: سازمان فناوری اطلاعات امسال این رویداد را به شكل متفاوت و ویژه‌ای برگزار خواهد كرد؛ تفاوت از این جهت كه ما آن را بر اساس همان دستورالعملی كه اتحادیه جهانی ارتباطات اعلام كرده در رده سنی دختران دبستان، دختران اول و دوم دبیرستان و خانم‌های موفق جوان برگزار خواهیم كرد.
«مشكات اسدی» افزود: این رویداد به‌صورت تركیبی و با ابعاد بین‌المللی برگزار خواهد شد و گزارش آن در سایت اتحادیه جهانی ارتباطات قرار می‌گیرد تا تمام دنیا بتوانند آن را بخوانند. سازمان فناوری، شبكه‌ای از زنان نوآور در حوزه «‌ای سی تی» را تشكیل داده و در برگزاری این رویداد از این افراد با عنوان اعضای كمیته راهبری استفاده خواهد كرد.
یكی از گروه‌هایی كه باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود، دانش‌آموزان هستند. در دفتر مشاركت زنان سازمان فناوری اطلاعات ایران، تمركز ویژه به دو علت روی دختران سرزمین‌مان است.
مشاور جوان دفتر مشاركت زنان سازمان فناوری اطلاعات در این خصوص می‌گوید: در تمام دنیا این نگاه وجود دارد كه رشته‌های فنی و مهندسی و هر آنچه به دنیای IT و ICT مربوط می‌شود خیلی مردانه است. یكی از دلایل تمركز سازمان، این است كه نگاه این‌چنینی را از بین ببرد.
نكته بعدی این است كه فضای آموزش‌وپرورش ما نتوانسته خودش را با تحولات روز دنیا آپدیت كند. حجم زیادی از زمان دانش‌آموزان ما در فضای مجازی می‌گذرد درحالی‌كه آموزش‌های ما كاملاً سنتی و با این فضا بیگانه است. البته الآن كه با آموزش‌وپرورش در حال همكاری هستیم و دغدغه‌هایشان را می‌شنویم به آن‌ها حق می‌دهیم كه گاهی نتوانسته‌اند همگام كشورهای دیگر پیش بروند.
سازمان فناوری اطلاعات، سال گذشته توانست موافقت آموزش‌وپرورش را برای برگزاری رویدادهای كارآفرینی دانش‌آموزی جلب كند. این قدم بزرگی است: اولین رویداد كارآفرینی دانش‌آموزی اسفندماه سال گذشته برگزار شد. این رویدادها از جنس استارتاپ ویكند است به این ترتیب كه یك گروه متشكل از منتورها (مربیان) و تسهیلگران فعال با استاندارد بالا وارد مدارس می‌شوند و به مدت دو تا سه روز دختران را آموزش می‌دهند. روز آخر دختران ایده‌هایی كه در این مدت به ذهنشان رسیده است را معرفی می‌كنند تا برترین‌هایشان انتخاب ‌شوند.
اسدی با این توضیح كه رویدادها تا تیرماه امسال ادامه خواهد داشت، گفت: دخترانی كه طی مدت برگزاری این رویدادها، ایده‌های برتر ارائه دادند در یك مدرسه تابستانی آموزش برنامه‌نویسی می‌بینند و آخر تابستان می‌توانند اپلیكیشن ایده‌ای كه در ذهنشان بوده را بسازند.
او در خصوص استقبال دانش‌آموزان از برگزاری چنین رویدادی گفت: این طرح، تنوع زیادی از مدارس و دانش‌آموزان را در برمی‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود شوق و ذوق شركت در این كمپ تابستانی بیشتر شود. روزهای اول برگزاری رویداد دختران دانش‌آموز معمولاً در نقطه صفر مطلق قرار دارند اما حتی پس از چند ساعت كه از حضور آن‌ها در رویداد می‌گذرد، می‌توان به‌وضوح دید كه چقدر به این ماجرا علاقه‌مند هستند. بسیاری از والدین فردای رویداد با مدارس تماس گرفتند و گفتند كاری كه انجام شده، دنیای نوجوان‌شان را عوض كرده است؛ همین برای ما كافیست.
مسئله‌ای كه جدا از برگزاری رویدادها و این‌كه چه تعداد رویداد برگزار می‌شود باید مورد توجه قرار بگیرد، این است كه سازمان فناوری در قالب این رویدادها موفق شده به درون مدارس راه پیدا كند و رویكرد تازه‌ای از آموزش خلاقانه را به نمایش بگذارد. ضمن این‌كه اگر رویدادها منجر به برنامه‌نویسی دختران شود، موفقیت بزرگی رقم خواهد خورد.
اسدی در ادامه گفت: تعداد دانشجوی دختر ما كه در رشته IT فارغ‌التحصیل می‌شود، كم نیست اما نسبت خروجی از دانشگاه با جذبشان در رشته مرتبط بازار كار، بسیار پایین است. برگزاری چنین رویدادهایی به دختران ما اعتماد به نفس كافی می‌دهد و آن‌ها قبل از ورود به دانشگاه آماده می‌شوند تا با استفاده از ایده‌هایی كه در ذهن دارند آینده شغلی و تحصیلی‌شان را تضمین كنند.
او به یكی از جذابیت‌های برگزاری رویدادها اشاره كرد و گفت: این دختران برای ارائه ایده‌ای كه در ذهن داشتند، ترسی به دل راه نمی‌دهند. حتی رو در روی وزیر و مدیركل آموزش‌وپرورش ایستادند و از ایده‌هایشان صحبت كردند. آن‌ها در ارائه ایده‌هایشان از یكدیگر سبقت می‌گرفتند این در حالی بود كه روزهای اول ممكن بود خودشان را پنهان كنند.
اسدی در پایان خبر خوش دیگری را نیز با ایرنا در میان گذاشت و گفت: تا آخر تابستان برای هزار و 500 دانش‌آموز دختر این رویدادها را برگزار خواهیم كرد.
علمی** 9207** 1055