بیداری اسلامی منتظران؛ زمینه ظهور را محقق می سازد

‌تهران- ایرنا- آیت الله غرویان با بیان اینكه منتظر واقعی باید امام زمان(عج) و منش ایشان را بشناسد، گفت: زمینه های ظهور پیشوای دوازدهم(عج) باید در جامعه مهیا باشد و یكی از عنصرهای این مهم، بیداری اسلامی منتظران است. انسان باید از لحاظ روحی و عینی برای ساختن یك حكومت خیر و مصلح بر پایه عدالت آماده باشد تا اینگونه به انتظاری سازنده دست یابد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، پانزدهم شعبان 255 هجری سالروز میلاد آخرین پیشوای شیعیان و منجی بشریت حضرت مهدی(عج) است. ایشان در شهر سامراء و در خانه امام حسن عسگری(ع) و نرجس خاتون از زنان پرهیزگار چشم به جهان گشود. تمامی اولیاء و فرستادگان خدا نوید میلاد حضرت مهدی(عج) را داده بودند كه ایشان با آمدن و ظهور خویش پرچم عدالت و صلح را در جهان هستی برافراشته خواهد كرد و پایه های ستم و ظلم زمانه را در هم می شكند.

مهدی موعود(عج) در جامعه ای می زیست كه حاكمان آن شرایطی سخت را برای مردم آن روزگار ایجاد كرده بودند، از این رو ولادت و حضور آن حضرت(عج) به جز برای چند تن از اصحاب خاص امام حسن عسگری(ع) از همگان پنهان بود. با به شهادت رسیدن یازدهمین پیشوای شیعیان دوران امامت حضرت قائم(عج) آغاز و در همین زمان غیبت صغرا شروع شد كه 69 سال به طول انجامید و ایشان از راه نواب اربعه خویش به اداره امور می پرداختند. پس از آن مرحله جدیدی از غیبت كه به «غیبت كبری» معروف است، شروع شد، برهه ای بسیار سخت‌ كه دوران امتحان پیروان راستین خاندان نبی(ص) به شمار می رود زیرا ارتباط مستقیم با امام عصر(عج) برای همگان امكان پذیر نیست و در این دوران نایب خاصی نیز وجود ندارد تا مردم به وسیله او بتوانند از ایشان، پاسخ پرسش ها و شبهات خود را دریافت كنند. غیبت كبری كه به انتظار فرج معروف است، تاكنون ادامه دارد و همگان باید در این دوره به پرهیز از گناه، انجام دادم واجبات، دوری از محرمات و داشتن اخلاق نیكو بپردازند و خواست الهی بر این استوار شده است كه رهپویان راه حق با ایجاد آمادگی فكری و معنوی در خود، زمینه تشكیل حكومتی پر از عدل و داد را در گیتی فراهم آورند.

سالروز میلاد منجی موعود(عج) بهانه ای شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا درباره واژه انتظار و منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) به گفت و گو با آیت الله «محسن غرویان» استاد برجسته حوزه علمیه قم بپردازد.

متن كامل این گفت وگو را می خوانیم:
** ایرنا:‌ در روایات اسلامی به ویژه سخنان پیامبراكرم(ص) و دیگر ائمه اطهار(ع) بر انتظار بسیار تاكیده شده به طوری كه این مساله در میان دیگر ادیان دینی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است، منظور از انتظار و فلسفه آن چیست؟
*** آیت الله غرویان: مساله منجی و مُصلح به عنصر امید در انسان باز می گردد زیرا انسان موجودی امیدوار و از طرفی معتقد است كه آینده جهان باید به سمت خیر حركت كند. بنابراین در ادیان و مكاتب دیگر هم به موضوع منجی و انتظار به شكل های خاص خود اشاره شده است. امامان معصوم(ع) نیز همگی از ایشان و حكومت جهانی ‌شان یاد كرده‌اند و در احادیث تاكید بسیار بر شناخت امام (عج) و منش ایشان شده است. باید دانست ظهور زمانی محقق می‌شود كه زمینه آن در جامعه مهیا باشد و یكی از عنصرهای تحقق ظهور بیداری اسلامی منتظران است. انتظار هم معنای مثبت و هم منفی دارد. مثبت آن بدان معناست كه انسان باید از لحاظ روحی و عینی برای ساختن یك حكومت خیر و مصلح بر پایه عدالت آماده باشد و به انتظاری سازنده برسد اما معنای منفی آن كه ماركسیست ها و كمونیست ها به آن اعتقاد دارند، این است كه انسان نباید هیچ عملی از خود نشان دهد و كاری به امور جامعه نداشته باشد و صبر كند تا وقت ظهور برسد و تحول ایجاد شود. مهم ترین فلسفه انتظار، نجات بشریت از جهالت محسوب می شود و اینكه اگر فردی منتظر است، باید با اعمال صالحه و با ترك گناه، انتظار خود را ثابت كند و آمادگی لازم را برای داشتن حكومت عدل جهانی فراهم كند كه این معنای مورد نظر پیامبر اعظم(ص) و علمای اسلام است. در فضای عمومی جامعه جهانی پذیرش برای آمدن آن حضرت(عج) باید به معنای یك تحول جدی در یك فضای معنوی باشد و افرادی كه وجود امام زمان(عج) را می پذیرند و ایشان را یاری می رسانند، باید از لحاظ بلوغ فكری به درجه ای رسیده باشند كه بتوانند یاری دهنده واقعی این امام همام در همه زمینه ها باشند.

** ایرنا:‌ نسبت امام زمان(عج) با اخلاق و رفتاری كه ما در دوره فعلی می توانیم داشته باشیم چیست تا زمینه های ظهور ایشان فراهم شود؟
*** آیت الله غرویان: هدف از ظهور امام زمان(عج) نیز چیزی غیر از بعثت پیامبر اكرم(ص) كه همانا برقراری صلح و اخلاق مداری بود نیست، همانطور كه رسول خدا(ص) می فرمایند كه من برای مكارم اخلاقی مبعوث شدم. بنابراین هدف منجی موعود(عج) همان برقراری اخلاق، عدالت و صلح در جهان هستی است. منتظر واقعی باید مومن باشد و عمل صالح نظیر امر به معروف، جهاد، عدالت گستری و هرچیزی كه خدای متعال در قرآن كریم دستور داده انجام دهد و برای اصلاح خود و جامعه تلاش كند تا حضرت ولی عصر(عج) ظهور پیدا كند و وعده الهی را تحقق بخشد و ریشه ظلم و ظالم را بخشكاند. در جامعه اسلامی سیاست نباید بر اخلاق غلبه پیدا كند بلكه تمامی امور دیگر از جمله سیاست، ثروت و قدرت باید در خدمت اخلاق باشند. جامعه منتظر امام زمان(عج) باید برپایه تكریم انسانی و از عداوت و كینه توزی به دور باشد. علما و سخنرانان مذهبی نیز باید بدانند كه موضوع وحدت جامعه اسلامی، عدالت و اخلاق ورزی را به افراد گوشزد كنند. بنابراین معنای دقیق انتظار یعنی احساس مسوولیت داشتن و در مرحله نخست در پی تهذیب نفس خود بودند و سپس دیگران و اجتماع را آگاه ساختن است.

** ایرنا: برخی معتقدند كه برای ظهور حضرت مهدی(عج) باید جامعه پر از گناه و بی عدالتی شود تا ایشان ظهور كند، این تفكرات از چه اصل و اصولی نشأت گرفته است؟
*** آیت الله غرویان: همانگونه كه در جهان امروز جریان های ظالم و استكباری تمام نهایت تلاش خود را در زمینه گسترش ظلم به كار می گیرند و نگاهی كه ابرقدرت ها به جهان دارند استكبار گونه و برافروختن آتش جنگ و فتنه است، عده ای نیز معتقدند برای ظهور حضرت مهدی(عج) باید جامعه پر از ظلم، گناه و بی عدالتی شود تا ایشان به عنوان منجی بشریت، عدالت واقعی را در جهان محقق گرداند. به همین دلیل ظلم و ستم هایی را كه امروز مردم جهان علیه یكدیگر روا می دارند، طبیعی می دانند و چون آن را نشانه ای بر نزدیكی ظهور حضرت مهدی(عج) تلقی می كنند، از وقوع چنین حوادثی ناخرسند نیستند. روایات دینی بیان كننده و ترسیم كننده اصل ظهور هستند اما در هیچ كدام از آنها به صراحت به این موضوع اشاره نشده است. حضرت(عج) جامعه بشری را به عدالت می رساند و زمین را پر از قسط و عدل می كند اما نباید به این امر نادرست كه برای تعجیل باید به ظلم ها دامن زد، استناد كرد زیرا پایه ای بر مبنای عقل و از هیچ گونه صحتی برخوردار نیست.

** ایرنا: آیا شناخت امام عصر برای در هر دوره ای ضروری است و اینكه می گویند ظهور امام زمان(عج) پایان هستی به شمار می رود، صحیح به شمار می رود؟
*** آیت الله غرویان: برای نشر فرهنگ انتظار باید فرهنگ اسلام و قرآن را ترویج ساخت و هر فرد خود عامل به آن باشد و نسبت به امام عصر آگاهی داشته باشد و برای آینده روشن تلاش كند. بنابراین آینده نگری، توجه و تمهید برای این مساله و آماده كردن زمینه ظهور یكی از ضروریات عقلی و نقلی است و نباید فكر كرد كه ظهور امام زمان(عج) پایان جهان هستی محسوب می شود. شناخت امام عصر یكی از خصوصیات جامعه منتظر است و همگان باید بدانند پیشوایی كه منتظر آن هستند، چه ویژگی هایی دارد و به چه منظوری ظهور می كند. ایشان برای عدالت، رفع ظلم، امنیت و صلح جهانی می آید، انتظار یك عمل فكری، خارجی و واقعی است یعنی باید با توسعه معارف دینی بستری فراهم شود كه نسل آینده درباره منجی عالم و به تمامی مسایل مربوط به آن واقف باشد.

یكی از ویژگی‌های انسان منتظر این است كه به واقعه‌ای كه در آینده اتفاق خواهد افتاد، ایمان داشته باشد. جامعه منتظر باید برپایه اخلاق، عقلانیت و عدالت شكل بگیرد تا به كمال برسد. اگر حقیقت ظهور و منجی برای مردم به خصوص جوانان تبیین شود، بدون شك بر تعداد منتظران واقعی آن حضرت(عج) افزوده و از انحرافات و كجروی ها در جامعه كاسته می شود، تفكر انسان در چنین جامعه ای نزدیك شدن به كمال مطلق پروردگار است. عقلانیت، اخلاق و فطرت انسانی وقتی حاكم می شود كه انحرافاتی كه به نام دین، دینداری و آزادی به وجود آمده اند، تبیین و اصلاح شوند. نهادینه كردن فرهنگ مهدویت بسیاری از ناهنجاری‌ ها را در اجتماع كاهش می دهد تا زمینه سازی برای ظهور امام زمان (عج) صورت پذیرد.

** ایرنا: حكومت ایده آل و مورد نظر مهدی موعود(عج) چه نوع حكومتی است و حاكمان برای آماده سازی جامعه خود در زمینه ظهور چه وظایفی برعهده دارند؟
*** آیت الله غرویان: مسلمانان باید وظایف فردی و دینی خود را كه همانا انجام دادن واجبات و ترك محرمات است، به درستی انجام دهند و مسوولیت خویش را در خصوص آماده سازی زمینه‌ های ظهور به سرانجام برسانند. جامعه جهانی باید آمادگی پذیرش یك حكومت پر از عدل و عدالت را داشته باشد. در این زمینه حكومت و حاكمان جامعه اسلامی وظیفه دارند، ضمن رعایت عدالت، مردم را به طرف صلاح و اصلاح سوق دهند. اگر اهداف حكومت رفاه و آزادی باشد، عدالت در سطح گسترده ای صورت می پذیرد. عمل به آموزه های دینی، قرآنی و خودسازی بستری مناسب برای ظهور امام زمان(عج) خواهد بود كه در این زمینه افراد باید به تهذیب نفس بپردازند و خود را هر لحظه برای ظهور آماده سازند.

پژوهشم**9117**2002**9131