داستان گویی مهم‌ترین خصوصیت سینمای ایران است

تهران- ایرنا- سینماگر و منتقد فیلم ایتالیایی معتقد است داستان گویی با عناصر متفاوت و بودجه كم، مهم‌ترین خصوصیت سینمای ایران است.

والریو كروسو (Valerio Caruso) كه برای شركت در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به تهران آمده است، در مورد دلیل حضورش در این جشنواره به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: من یك وب سایت سینمایی به نام سین‌یوروپا (Cineuropa) را ادره می‌كنم.
وی ادامه داد: این وب سایت به چهار زبان، 60 جشنواره مختلف از جمله جشنواره های اروپایی مانند ونیز و كن یا جشنواره های دیگر مانند تورنتو را پوشش می دهد، در مورد فیلم های اروپایی نقد منتشر می كند، با كارگردانان مصاحبه و عكس و تیزر فیلم های ساخته شده یا در حال ساخت را منتشر می كند.
كروسو ادامه داد: وب سایت در بلژیك مستقر است و امسال جشنواره جهانی فیلم فجر را نیز پوشش می دهیم.
وی در توضیح دلیل این امر اظهار داشت: هر چند تمركز ما بیشتر بر سینمای اروپاست؛ از آنجایی كه كارگردانان مطرح نیز خواننده ما هستند، با پوشش جشنواره جهانی فیلم فجر می خواهیم فرصتی برای تولیدات مشترك سینمایی یا اطلاع از سینمای ایران و آسیا برای آنان فراهم كنیم.

** برنامه‌ریزی خوب، میزبانان همراه
وی كه برای دومین بار در این جشنواره شركت كرده است درمورد برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های جشنواره می گوید: خیلی خوب برنامه ریزی شده و افراد خیلی كمك می كنند و كیفیت فیلم ها نیز خوب است، من سال گذشته 5 روز اینجا بودم و 10 فیلم دیدم، از آنجا كه فرصت دیدن فیلم های ایرانی در اروپا زیاد نیست این جشنواره فرصت خوبی را فراهم می‌كند.
این سینماگر ایتالیایی كه در ایران متولد شده و تا 6 سالگی در این كشور زندگی كرده در مورد دیگر بخش‌های جشنواره نیز گفت: بازارِ فیلم نیز ابتكار عمل خوبی است كه می تواند افراد زیادی را به اینجا بكشاند تا از وضعیت صنعت سینما بیشتر مطلع شوند؛ زیرا جشنواره های دیگری در منطقه بودند كه امروز برگزار نمی شوند؛ مانند جشنواره فیلم دبی یا دوحه. از این جهت برگزاری بازار فیلم در ایران به انجام تولیدات مشترك یا دادوستد فیلم ها كمك بیشتری خواهد كرد.
وی در پاسخ به این سوال كه چقدر سینمای ایران را می شناسد گفت: اصغر فرهادی و جعفر پناهی را به خوبی می شناسم و فیلم های آنها را دیده ام.
كروسو در مورد مختصات سینمای ایران نیز اظهار داشت: با توجه به محدودیت های موجود در سینمای ایران این سینما بسیار قصه گوست و كاگردانان ایرانی به شیوه های خوب داستان گویی دست یافته‌اند، آنها با عناصر متنوع و بودجه كم، احساسات و درونیات خود را بیان می كنند.

** انتخاب فیلم برای جشنواره‌های متعدد
كروسو یكی دیگر از دلایل شركت در این جشنواره را انتخاب فیلم های ایرانی برای نمایش در جشنواره های دیگر برشمرد و گفت: اتحادیه اروپا در كشورهای مختلف دفتر دارد و جشنواره ها یا هفته های فیلم برگزار می كند، بنابراین من به عنوان نماینده ای اینجا هستم تا برای این 80 جشنواره و هفته های فیلم در سراسر دنیا، از میان آثاری كه می بینم فیلم انتخاب كنم.
وی ادامه داد: همچنین باید فرصت تولید مشترك فیلم میان ایران و اروپا را بررسی كنم، برای شناخت بیشتر بازار ایران با كارگردانان و تهیه كنندگان ایرانی نیز مصاحبه می كنم.
جشنواره فیلم فجر كه از سال 1361 در ایام دهه فجر برگزار می شود، از سال 1374 به جشنواره بین المللی فیلم فجر تبدیل شد و از سال 1393 تصمیم گرفته شد دو بخش ملی و بین المللی این جشنواره در دو زمان متفاوت یعنی اولی در موعد همیشگی و دومی در اردیبهشت سال بعد میزبان علاقمندان باشد.
این رویداد هنری از سی و سومین دوره برای اولین بار به صورت مستقل، در اردیبهشت سال 94 و به دبیری علیرضا رضاداد در پردیس ملت و پس از آن طی 4 سال متوالی به دبیری رضا میركریمی در پردیس چارسو برگزار می شود.
جشنواره امسال شامل بخش های متنوعی؛ از جمله بخش های اصلی سینمای سعادت، جلوه گاه شرق و جام جهان نما، بخش های جنبی نمایش فیلم‌های كلاسیك مرمت شده، مستند زیر ذره‌بین، شاخه‌های زیتون (پنجره‌ای به دنیای اسلام)، مروری بر آثار سینمای چین، مروری بر آثار سینمای آلمان، نمایش فیلم‌­های كمدی معاصر، نمایش‌های ویژه – بهترین كشورها و بازار فیلم است.
افزون بر این، برنامه های مختلفی، چون دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم‌سازان جوان ایران، منطقه و جهان)، نشست‌های دانشگاهی، كارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و بزرگداشت بزرگان سینمای ایران نیز همزمان با 9 روز جشنواره برگزار می شود.
سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 29 فروردین تا 6 اردیبهشت در پردیس سینمایی چارسو میزبان بیش از 250 مهمان از 58 كشور جهان؛ شامل مدیران جشنواره‌ های جهانی، برنامه‌ ریزان یا نمایندگان انتخاب فیلم از طرف جشنواره ها، سینماگران و علاقمندان به سینمای ایران است. همچنین 28 مهمان از 21 كشور در بخش دارالفنون شركت دارند.
در این دوره 163 فیلم از 64 كشور جهان در بخش های مختلف؛ شامل 9 فیلم كوتاه، 14فیلم بلند پریمییر (اولین نمایش)، 41 فیلم بلند و 7 فیلم كوتاه برای اولین بار در آسیا نمایش داده خواهند شد.
بازار فیلم از 29 فروردین تا سه اردیبهشت برگزار می شود، 80 نفر از مهمانان جشنواره مربوط به بخش بازار هستند و در میان این افراد 46 خریدار از 22 كشور حضور دارند.
نماینده فیاپف (فدراسیون بین المللی انجمن های تهیه كنندگان فیلم) نیز مانند دو سال قبل، امسال در جشنواره حضور دارد.
فراهنگ**9157** 9053