حضرت مهدی(عج) تجلی گر عدالت اجتماعی و حامی مستضعفان جهان

تهران- ایرنا- پانزدهم شعبان سالروز ولادت زیباترین شكوه آفرینش حضرت مهدی موعود(عج) آخرین پیشوای شیعیان است. ایشان با ظهور خویش پرچم عدالت و آزادی خواهی را در سراسر گیتی برافراشته خواهند كرد و پایه های جور و ظلم زمانه را در هم می شكنند و منجی مستضعفان جهان می شوند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، پیامبران و امامان همواره در طول تاریخ با هدایت تشریعی و ارایه طریق، گنجینه ‌های عقل بشر را شكوفا كرده‌ و آنان را به طرف سعادت و كمال رهنمون ساخته‌اند. تشكیل مدینه فاضله یا جامعه آرمانی یكی از اهداف آنان است كه افراد جامعه در آن، فارغ از هرگونه ظلم و بی ‌عدالتی به سوی كمال حقیقی و معرفت الهی پیش روند. در این میان حضرت مهدی(عج) آخرین منجی بشریت افزون بر هدایت تكوینی و باطنی خود دل های مستعد را هدایت می كند تا اینگونه با گسترش عدل و عدالت انسان را به سعادت دنیوی و اخروی برساند. ایشان یگانه فرزند امام عسگری(ع) یازدهمین امام شیعیان است كه در نیمه شعبان 255 هجری در سامرا چشم به جهان گشود و پس از پنج سال زندگی به دنبال شهادت پدر بزرگوارشان در سن كودكی به امامت رسید.

نام بزرگوار ایشان محمد بن الحسن است و ابوالقاسم كنیه و مهدی، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قائم و خلف صالح از القاب حضرت مهدی(عج) به شمار می روند.

** سیمای حضرت مهدی(عج)
پیامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) هر یك در سخنان خود به اوصاف حضرت مهدی(عج) اشاره كرده اند. امام رضا (ع) در توصیف ویژگی های ظاهری و سجایای اخلاقی آن حضرت می فرماید: چهره زیبای قائم آل محمد(عج) را هاله هایی از نور احاطه كرده است، رفتار معتدل و چهره شادابی دارد. از نظر ویژگی های جسمی شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) است. گرچه عمر بسیار طولانی دارد اما از سیمای جوانی برخوردار است.

** دوران حیات مهدی موعود(عج) از تولد تا غیبت
زندگی امام زمان(عج) به سه بخش غیبت صغری، غیبت كبری و دوره حكومت تقسیم می شود. حضرت قائم(عج) پس از تولد حدود پنج سال به صورت نیمه مخفی زندگی كردند كه در این دوران امام حسن عسگری(ع)، بزرگان و علمای شیعه را با ایشان آشنا ساختند تا در آینده در مساله امامت دچار اختلاف نشوند. با به شهادت رسیدن پیشوای یازدهم(ع) در 260 هجری دوران غیبت صغری حضرت مهدی(عج) آغاز شد و تا 329 هجری ادامه پیدا كرد كه در این زمان ایشان از طریق چهار نایب خود به اداره امور مردم می پرداختند. پس از آن از 329 هجری دوران غیبت كبرا شروع شد و این دوره تا زمانی كه پروردگار عالمیان مصلحت بداند، ادامه خواهد داشت و پاسخ به احكام دینی و پرسش های مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت(عج) است. با حكم و مصلحت خدای متعال ایشان ظهور خواهند كرد تا برپایه احكام اسلام حكومت واحد جهانی را تشكیل دهند و در سایه سار آن سراسر عالم را پر از عدل و داد كنند.

** یاران خاص و نواب اربعه
منابع شیعه می گویند كه یاران خاص مهدی موعود(عج) چهارتن بودند. ابو عمرو عثمان بن سعید عَمری مستقیم و به دستور امام حسن عسگری(ع) به نیابت تعیین شده بود تا با امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری ارتباط داشته باشد. او سازماندهی شیعیان سامرا را به عهده داشت. ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید كه وكالت وی را امام یازدهم(ع) تصریح كرده بود و نزد امام زمان(عج) نیز مقامی بزرگ داشت و شیعه بر عدالت، تقوا و امانت وی اتفاق نظر داشتند. ابوجعفر در این مدت وجوهات شیعه را تحویل می‌گرفت و نامه‌ها و نوشته‌هایی از طرف مهدی موعود(عج) به آنان می‌داد. ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی نامه‌ها و نوشته‌هایی منتسب به امام زمان(عج) ارایه می‌كرد و به پرسش‌های علما پاسخ می‌داد. او می كوشید تا غیبت را علاوه بر توجیه بر پایه حدیث با رویكردی عقلی نیز تفهیم كند. همچنین ابوالحسن علی بن محمد سمریاز یار دیگر امام (عج) در آن دوران كنترل شیعیان را در دست داشت.

** انتظار از منظر روایات اسلامی
درباره انتظار، آمادگی و زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود(عج) و برقراری حكومت عدالت گستر ایشان و تحقق یك جامعه و حكومتی آرمانی و مورد خواست امام زمان(عج) روایات زیادی از پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) از طریق منابع و كتب روایی بیان شده است كه آنها را می توان به چندین بخش از جمله اهمیت و ارزش معنوی انتظار، فرهنگ انتظار، صبر و مقاومت در برابر ناملایمات و سختی ها، تلاش همراه با اخلاق پسندیده، پرهیز از گناه، وظایف و رسالت فرد و جامعه منتظران نسبت به امام غایب(عج) و پاداش منتظران ظهور امام عصر(عج) تقسیم بندی كرد.

** احادیث ائمه درباره امام زمان(عج)
درباره حضرت مهدی(ع) روایت ها و احادیث معتبری از ائمه اطهار(ع) برجای مانده است كه به برخی از آنها اشاره می كنیم:
-پیامبر اكرم (ص): دنیا به پایان نمی‌رسد تا اینكه مردی از اهل‌بیت من كه هم نام من است، سلطنت كند.
-امام علی(ع): با مهدیِ ما حجت‌ها گسسته می‌شود؛ او پایان‌بخش سلسله امامان، نجات‌بخش امت و اوج نور است و رازی پیچیده دارد.
-امام محمد باقر(ع): قیام كننده از ما منصور به رعب و مؤید به نصر است. زمین از برای او در نوردیده شود و گنج‏های پنهان را برای او آشكار كند. سلطنت و حكومت او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند منان به دست او دین خود را بر همه دین‏ها غالب گرداند، اگر چه مشركان را خوش نیاید. در روی زمین هیچ خرابی باقی نماند، مگر این كه آبادش كند و روح اللَّه، عیسی بن مریم از آسمان نازل شده و بر او اقتدا كند و پشت سرش نماز بخواند.
-امام صادق (ع):اگر او را در یابم، تمام عمر به او خدمت می‏كنم.

** وظیفه مسلمانان جهان در قبال مستضعفان
همه مسلمانان جهان مكلف هستند تا به یاری مستضعفان و محرومان بشتابند و آنان را در مسیر رسیدن به آرمان های خود یاری رسانند. امام خمینی(ره) كه خود به عنوان پیشوای مظلومان و مستضعفان جهان شناخته می شوند در یاری از مظلومان مسلمان و انقلابی به خصوص مردم فلسطین می فرمایند: «اكنون كه مسلمانان انقلابی و شجاع فلسطین با همتی عالی و با آوای الهی از معراج گاه رسول ختمی مرتبت (ص) خروش برآورده و مسلمانان را به قیام و وحدت دعوت كرده اند و در مقابل كفر جهانی نهضت كرده اند، با كدام عذر در مقابل خدای قادر و وجدان بیدار انسانی می توان در این امر اسلامی بی تفاوت بود؟ اكنون كه خون جوانان عزیز فلسطین دیوارهای مسجدقدس را رنگین كرده است و در مقابل مطالبه حق مشروعشان از مشتی دغل باز با مسلسل جواب شنیده اند، برای مسلمانان غیرتمند عار نیست كه به ندای مظلومانه آنان جواب ندهند و هم دردی خود را با آنان اظهار نكنند.»

همچنین آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از مستضعفان جهان می فرمایند: «سیاست «نه شرقی و نه غربی»، حمایت از مستضعفان و مظلومان، دفاع از وحدت و حركت امت بزرگ اسلامی و فایق آمدن بر عوامل اختلاف و دوگانگی مسلمین در سطح جهان، و مجاهدت برای ایجاد مدینه‌ فاضله‌ی اسلامی و تكیه بر جانبداری از قشرهای محروم و كوخ ‌نشین و به كار گرفتن همه‌ عوامل و امكانات برای بازسازی كشور در سطح داخلی كشور، خطوط اصلی برنامه‌های ما است. هدف اصلی از این همه، زنده كردن دوبارهی اسلام و بازگشت به ارزش های قرآن است و ما یك سر مو از این هدف عقب نخواهیم نشست. در جامعه ما باید عادت كمك به ضعفا كه یك عادت اسلامی است، روز به ‌روز بیشتر شود. صدقاتی كه مردم می‌دهند، اطعام هایی كه می‌كنند و كارهای بزرگی از قبیل وقف و حبس و امثال آن‌ها كه انجام می‌شود، از سنت های حسنه‌ اسلامی است. این سنت‌ها به حیات اجتماعی طیب كمك می‌كند. بنابراین نباید بگذارید در جامعه تعطیل شود. وقتی كه مردم خود را در رفع گرفتاری مستضعفان و ضعفا و مستمندان سهیم بدانند، كار‌ها اصلاح می‌شود.»

** میلاد مهدی موعود(عج)، روز جهانی مستضعفان
از مهم ترین و بارزترین ویژگی های حضرت مهدی(عج) برقراری حكومت عدل جهانی است كه مستضعفان جهان در آن نقش آفرینی می كنند. این خصوصیت همان مطلبی است كه در كلام امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه بود و ایشان با تعابیری همچون، مستضعفان، محرومان و پابرهنه گان و ... از این قشر یاد می كنند و بر ضرورت خدمت به آنها تاكید می كردند. از رو پانزدهم شعبان «روز جهانی مستضعفان» نام گرفت تا همگان با تمام توان، در خدمت مستضعفان و محرومان بوده و مبارزه با ظلم ظالمان و مستكبران را خط مشی اصولی خود قرار دهند.

** سخن پایانی
در آستانه نیمه شعبان مسلمانان جهان به ویژه شیعیان ایران اسلامی كه از روزهای پیش با آذین بندی و چراغانی خیابان ها، مساجد، آماده آیین های روز عید نیمه شعبان بودند، غرق شادی و انتظارند. برپایی ایستگاه های صلواتی، پخش شیرینی و شربت از دیگر كارهایی است كه مردم منتظر انجام می دهند و ارادتمندان و منتظران با اشك حسرت و ذكر یا ابا صالح مهدی(عج) برای ظهور یوسف گم گشته زهرای اطهر(س) دست به دعا برمی دارند.

پژوهشم**9117**2002**9131