۲۸ فروردین ۱۳۹۸،‏ ۱۹:۴۳
کد خبر: 83282760
۰ نفر
پنج كشور نخست بازار گردشگری ایران مشخص شد

تهران - ایران - مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در پایان طرح «بازنگری و بهنگام‌سازی بازارهای هدف جمهوری اسلامی ایران » از مشخص شدن پنج كشور نخست خبر داد.

«محمد ابراهیم لاریجانی» چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از پایان تحقیقات جدید برای بازارهای هدف گردشگری ایران خبر داد و گفت: در این تحقیق از اساتید حوزه های مختلف انجام شد به جز گردشگری، موضوعات گردشگری سلامت، زیارتی و تاریخی مورد بررسی قرار گرفت.

** 30 كشور مورد هدف بازار ایران هستند
وی افزود: در این تحقیقات بررسی شد، تبلیغات در كدام كشورها برای جذب گردشگر بهتر است و كدام كشور ها مزیت بیشتری دارند و گردشگرانشان راحت تر به ایران می آیند.
لاریجانی با بیان این كه برای ارزیابی این كشور ها شاخص های متعددی همچون جمعیت، روابط سیاسی، قرابت فرهنگی و دسترسی استفاده شد، افزود: این شاخص ها نیز الویت بندی و وزن بندی شدند و برخی از شاخص ها از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر شاخص ها برخوردار بودند.
وی افزود: به عنوان مثال داشتن روابط خوب سیاسی میان دو كشور و داشتن سفارت خانه از جمله شاخص های مهم ارزیابی شد همچنین وجود پرواز های مستقیم بین ایران و آن كشور از جمله دیگر موارد است.
لاریجانی افزود: از 84 كشور مورد بررسی در نهایت 30 كشور انتخاب شدند و برای مدیریت منابع بهتر این 30 كشور نیز در 4 سطح تقسیم بندی كردیم.
لاریجانی گفت: در سطح نخست 5 كشور، در سطح دوم نیز پنج كشور و در سطح سوم و چهارم هر كدام 10كشور تقسیم بندی شدند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه پنج كشور كدام است، گفت: الان اعلام نمی كنم ولی بزودی اسامی كشور ها را منتشر می شود.

** لغو روادید با كشور های مورد نظر
لاریجانی گفت: اقدامات اجرایی برای این طرح بزودی آغاز می شود و از آن جمله می توان به لغو روادید بین دوكشور، برگزاری تورهای آشناسازی برای راهنماها كشور مقصد، برگزاری هفته های ایران در آن كشور ها از آن جمله است.

** گردشگری سلامت و زیارت در الویت
مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری یكی از اهداف اصلی این طرح را برنامه ریزی های برای گردشگری زیارتی و سلامت كرد و افزود: سال گذشته بیش از 2 و نیم میلیون عراقی به ایران آمدند كه می تواند در كنار گردشگری زیارتی به سفرهای تفریحی نیز بروند.
وی افزود: در این طرح برنامه ریزی شده شرایط و ظرفیت ها را برای سفرهای تفریحی این مسافران نیز ایجاد كرد و گردشگران عراقی در كنار سفر به مشهد و قم به كیش نیز بروند.
لاریجانی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به ظرفیت ها اقامتی ایران، با كمبود مراكز اقامتی مواجه نخواهند شد، افزود: در این طرح سعی شده به توزیع سفر توجه كنیم.
مدیركل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: در این برنامه هم توزیع جغرافیایی و هم زمانی مد نظر است. در این شرایط با كمبود مراكز اقامتی مواجه نمی شویم.
فراهنگ ** 3377 ** 1355