5 هزار و 700 اسير فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي بسرمي برند

تهران-ايرنا- هيات اسراي و آزادگان فلسطيني همزمان با 17 آوريل روز اسير فلسطيني گزارشي از شمار اسراي فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي و وضعيت آنها در اسارت داد و اعلام كرد كه هم اكنون 5 هزار و 700 نفر فلسطني در اسارت بسر مي برند.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري فلسطين اليوم، مردم فلسطين امروز 17 آوريل (28 فروردين ماه) را در داخل و خارج از آن به مناسبت روز اسير فلسطيني گرامي داشته و با اسراي فلسطني در زندان هاي رژيم اشغالگر اعلام همبستگي كرده و تلاش كردند تا نگاه جهان را به سمت درد و رنج هاي روزانه آنها معطوف كنند.
17 آوريل از سال 1974 با تصويب شوراي ملي فلسطين بعنوان روز اسير فلسطيني نامگذاري شده و اين روزي است كه در آن «محمود بكر حجازي» بعنوان نخستين اسير فلسطيني پس از اشغال سال 1967 از زندان رژيم صهيونيستي آزاد شد.
با افزايش سركوب گري ها در زندان هاي رژيم صهيونيستي، اسراي فلسطيني همزمان با روز اسير فلسطيني اعتصاب غذاي موسوم به كرامت 2 را از هشت روز پيش آغاز كرده اند تا اين رژيم را مجبور به پذيرش خواسته هاي خود كنند كه يكي از دستاوردهاي آنها قبول نصب تلفن هاي عمومي در زندان هاي اين رژيم براي اولين بار پس از 20 سال است.
هيات امور اسراي و آزادگان فلسطين در استان هاي جنوني همزمان با روز اسير فلسطيني گزارشي كلي از شمار اسراي فلسطيني و وضعيت آنها در زندان هاي اين رژيم ارايه كرده است:
براساس اين گزارش يك ميليون نفر از سال 1967 تاكنون تجربه بازداشت از سوي رژيم صهيونيستي را داشته اند.
5 هزار و 700 نفر هم اكنون در زندان هاي اسرائيل اسير هستند كه از اين آمار 250 نفر كودك، 47 نفر زن، 6 نماينده فلسطيني،500 نفر بازداشت اداري، 700 نفر بيمار از جمله 30 نفر مبتلا به سرطان هستند.
همچنين 56 اسير بيش از 20 سال بطور پيوسته اسير هستند.
26 اسير از زمان پيش از توافق اسلو در زندان به سر مي برند كه قديمي ترين آنها «كريم يونس» و «ماهر يونس» هستند كه 37 سال است كه در زندان اين رژيم به سر مي برند.
570 اسير محكوم به حبس ابد هستند.
همچنين طبق اين گزارش 218 اسير فلسطيني از سال 1967 در جريان 'جنبش هاي اسراي' شهيد شده اند كه 73 نفر در اثر شكنجه، 63 نفر در اثر اهمال پزشكي ، 7 اسير فلسطيني در اثر شليك مستقيم گلوله در جريان سركوب گري هاي اين رژيم و 78 اسير در اثر قتل عمد و اعدام هاي ميداني پس از بازداشت مستقيم به شهادت رسيده اند.
**زندان هاي رژيم صهيونيستي
طبق گزارش هيات اسراي و آزادگان فلسطيني اسراي فلسطيني هم اكنون اسراي فلسطيني در زندان هاي رژيم صهيونيستي از جمله در زندان هاي النقب، مجدو، اوهليكيدار، ايشل، الرمله، هداريم، شطه، جلبوع، الشارون، نفي ترستيا،الدامون بسر مي برند.

**سركوبگري رژيم صهيونيستي در زندان ها
هيات اسراي و آزادگان فلسطيني گزارش داد كه اسراي مرد و زن با انواع نقض حقوق ، ضرب و شتم و پراكنده كردن حشرات در سلول ها ، نصب دستگاه هاي جاسوسي و پارازيت ، نصب دوربين در كل زواياي بخش ها ، نبود دستگاه تهويه در سلول ها و مجازات هاي دسته جمعي و فردي، كمبود غذا و نامطلوب بودن كيفيت آن، سرما و رطوبت در زمان سرما و گرماي شديد در تابستان، ممنوعيت ديدار با اعضاي خانواده و نزديكان و عدم دريافت نامه ها و پيام ها از نزديكان خود و بي احترامي به شعائر ديني آنها و نبود اماكني براي عبادت و ممنوعيت ورود برخي كتاب ها به سلول ها روبرو هستند.
همچنين طبق اين گزارش اسراي فلسطيني با نبود امكانات پزشكي بخصوص دارو براي بيماري هاي مزمن مواجه بوده و از ورود سريع نيازهاي اسراي از جمله لباس ها و كفش ها و ساير نيازهاي آنها جلوگيري مي شود و زماني كه به انها براي حضور در فضاي آزاد و زير خورشيد داده مي شود بسيار محدود است.
همچنين مسئولان زندان ها در جريان يورش به سلول ها و تفتيش ها اسرا را مورد ضرب و شتم با باتوم قرار داده و به سلول ها گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي و ساچمه اي شليك مي كنند. آنها همچنين در تفتيش ها از سگ هاي آموزش ديده استفاده كرده و در جريان آن اموال و وسايل اسرا را تخريب مي كنند.
اين هيات از همه فلسطينيان خواست تا در كنار اسراي فلسطيني ايستاده و مشاركت فعالي در روز اسير فلسطيني داشته و از همه كشورهاي عربي نيز خواست تا اسراي فلسطيني را در زندان هاي اسرائيل ياري كرده و براي مواجهه با اقدامات ظالمانه و سركوب گرانه اسرائيل در كنار آنها بايستند و حمايت هاي بين المللي را از آنها بعمل آوردند تا رژيم اشغالگر را ملزم به احترام به قوانين بين المللي و حقوق بشري كنند.
خاورم**9366**1211