بستر از كافه بازار، تولید محتوا و حمایت از آموزش و پرورش

تهران-ایرنا- «كافه بازار» اوایل امسال هشت‌سالگی‌اش را جشن گرفت و چند روز پس‌ازآن تعداد نصب اپلیكیشن در این پلتفرم به عدد 40 میلیون رسید-عددی كه حدود نیمی از جمعیت ایران به‌حساب می‌آید؛ وزیر آموزش‌وپرورش اعلام كرد كه می‌توان از بستر پلتفرمی مانند كافه بازار برای فعالیت‌های آموزش مجازی دانش‌آموزان استفاده كرد.

به گزارش ایرنا، «سید محمد بطحایی» مدتی قبل در یكی از گفت‌وگوهای خبری خود به آموزش كودكان با استفاده از پلتفرم‌ها اشاره كرد و گفت: «ما به دنبال آن نیستیم كه خودمان كافه بازاری مشابه راه‌اندازی كنیم؛ اما می‌توانیم با پلتفرم‌های داخلی مانند همین مجموعه بزرگ وارد مذاكره شویم و ملاحظات تربیتی خود را به‌علاوه خدماتی كه خودمان نیاز داریم، در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار دهیم. آموزش‌وپرورش می‌تواند این كار را از طریق كافه‌بازار یا پلتفرم‌هایی شبیه به آن ارائه كند و آینده‌ روشنی برای فعالیت‌های مجازی خود بیافریند.»
پس از اعلام این صحبت‌ها از سوی وزیر آموزش‌وپرورش، مدیرعامل پلتفرم موبایلی «كافه بازار» روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا برای همكاری با آموزش‌وپرورش اعلام آمادگی كرد.
«امین امیرشریفی» ابتدا به صحبت‌های وزیر آموزش‌وپرورش اشاره كرد و گفت: رویكرد وزیر برای ما جالب و قابل‌توجه بود. چراكه طرح موضوعات این‌چنینی نشان می‌دهد نگاه مسئولان ما به بحث آموزش در دنیای امروز، تغییر كرده و به سمت‌وسوی خوبی در حال حركت است. با توجه به این‌كه تعداد زیادی از كاربران كافه بازار را قشر دانش‌آموز تشكیل می‌دهند، می‌توان از همین ابزار برای آموزش استفاده كرد.
وی در ادامه گفت: تا این لحظه حدود 27 هزار اپلیكیشن آموزشی در بازار ارائه‌شده اما نیاز است در حوزه كودكان فعالیت بیشتری صورت بگیرد چراكه این حوزه بسیار گسترده است.
البته فقط برنامه‌های دسته آموزش نیست كه جنبه آموزشی دارد، حتی بازی‌ها هم اثرات جدی در آموزش دارند كه می‌توان روی آن‌ها هم كار كرد.
وی افزود: كافه بازار آمادگی خود را برای همكاری با وزارت آموزش‌وپرورش اعلام می‌كند، از آنجا كه ما ارتباط خوبی با تولیدكنندگان محتوای كشور داریم، می‌توانیم آن‌ها را پای كار بیاوریم تا محتوای باكیفیت و خوبی تولید شود.
در مقابل، آموزش‌وپرورش هم می‌تواند از تولیدكنندگان محتوا حمایت‌های مالی و معنوی به عمل بیاورد. كم كردن هزینه‌های تولید محتوا، سرعت بخشیدن به روند دریافت مجوزهای این حوزه و در اختیار دادن منابع و دانشی كه در آموزش‌وپرورش قرار دارد، جزو كارهایی است كه به‌خوبی از عهده وزارت آموزش‌وپرورش برمی‌آید.

** بازار كودك؛ قدمی برای ارائه محتوای مناسب كودكان
مدیرعامل كافه بازار از ارائه نسخه جدید این پلتفرم در اردیبهشت امسال خبر داد و گفت: در بازار تا الآن قدم‌هایی در راستای ارائه محتوای مناسب به كودك برداشته است اما ازآنجاكه تعداد اپلیكیشن‌ها در بازار بالاست و گاهی اوقات دسترسی كاربران با پیچیدگی‌هایی همراه می‌شود، بهتر دیدیم یك نسخه جدید از بازار ارائه بدهیم كه محتوای مناسب كودك در آن دارای اولویت باشد.
او افزود: مشغول كار كردن روی نسخه جدیدی از كافه بازار هستیم كه تا ماه آینده ارائه می‌شود، این نسخه سعی دارد محتوای مناسب و خاص برای كودكان را ارائه دهد و در كنار آن برای والدین امكانی برای ایجاد محدودیت در دریافت محتوای نامناسب برای كودكان فراهم كند.
اما در خصوص رده‌بندی سنی محتوا برای كودكان و نوجوانان چالش‌های زیادی وجود دارد. امیرشریفی در این خصوص گفت: پیچیدگی‌های موجود در این حوزه، باعث می‌شود هزینه و زمان زیادی صرف آن شود، به همین واسطه نیاز است بخش‌های مختلف جامعه مانند خبرگان بخش محتوایی وزارت آموزش‌وپرورش كه هركدام به‌نوعی درگیر موضوع كودكان و نوجوانان هستند، با یكدیگر همفكری كنند.
او در پایان درباره نحوه تعاملی كه می‌تواند بین كافه بازار و آموزش‌وپرورش ایجاد شود، گفت: در این موضوع تولیدكنندگان محتوا جایگاه ویژه‌ای دارند، كافه بازار می‌تواند به‌عنوان بستر ارائه محتوا به كودك و نوجوان فعالیت كند، خصوصاً این‌كه به‌تازگی در كافه بازار بستر ویدیو فراهم‌شده و می‌توان از آن طریق نیز قدم‌های آموزشی بهتری برداشت.
علمی**9207** 1055