۲۵ فروردین ۱۳۹۸،‏ ۱۲:۴۹
کد خبر: 83277458
T T
۰ نفر
سرانجام جاده ملی پاتاوه - دهدشت چه می شود؟

یاسوج - ایرنا - 24 سال از آغاز ساخت جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت در كهگیلویه و بویراحمد می گذرد، چهار دولت در این مدت طولانی تلاش كرده اند این جاده را به پایان برسانند اما همچنان روند لاك پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.

به گزارش ایرنا، ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال 1373رهبر معظم انقلاب به كهگیلویه و بویراحمد مصوب و یك سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.
همگان انتظار داشتند احداث این جاده مهم كمتر از 10سال طول بكشد اما گذشت 24سال از شروع عملیات ساخت آن، داد مردم را هم درآورده است.
مسیر اصلی پاتاوه - دهدشت به طول 137 كیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - یاسوج، بخشی از كریدور اتصال مركز كشور به جنوب و در واقع اتصال بخشی از مركز كشور از استان اصفهان به بنادر جنوبی در زمان كمتری است.
با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین 60 كیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه ، بیش از چهار ساعت كاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد كه نقش چشمگیری در كاهش سوخت و استهلاك وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری كه با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان 270 كیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز چهار ساعت كاهش خواهد یافت.
این مسیر علاوه بر كاركرد ملی آن، شش بخش مهم و پرجمعیت استان كهگیلویه و بویراحمد شامل بخش كبگیان در شهرستان دنا، بخش های مارگون و لوداب در شهرستان بویراحمد و بخش های چاروسا و دیشموك در كهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می كند.
جاده ملی پاتاوه به دهدشت با توجه به عبور از دامنه های كوهستانی زاگرس میانی فاقد هرگونه معارض اجتماعی است و كمترین خسارت را به بخش كشاورزی نیز وارد می كند.
این جاده علاوه بر خارج نمودن شهرستان كهگیلویه به صورت كلی از بن بست ، ارتباط دو بخش دیشموك، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقیم با یاسوج مركز استان متصل می كند به گونه ای كه فاصله كنونی 300 كیلومتری بخش دیشموك و فاصله 280 كیلومتری بخش چاروسا و فاصله 240 كیلومتری شهرستان لنده با شهر یاسوج مركز استان را به ترتیب به 190 ، 170 و 140 كیلومتر كاهش می دهد.
از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم اندازهای زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس كهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود كه از مزیت های مهم آن در حمل و نقل كالا، مسافر و گردشگری است.
عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه های آن به طول 75 كیلومتر یكی دیگر از چشم اندازهای زیبا و مهم این مسیر محسوب می شود كه در آینده از قطب های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.
این مسیر طوری طراحی شده است كه در عبور از استان تعداد زیادی از روستاهای شهرستان های بویراحمد و كهگیلویه را پوشش می دهد و از محرومیت خارج می كند.
با تكمیل شدن جاده پاتاوه - دهدشت ،400 روستا با 100 هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساكنان آنها به سهولت صورت می گیرد.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال 74 شروع شد و برای سهولت كار به چهار قطعه تقسیم شد كه طول قطعه های اول و سوم آن به ترتیب 26 و 20 كیلومتر و قطعه های دوم و چهارم نیز به ترتیب 28 و 63 كیلومتر است.
13 تونل به طول هشت هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ بالای دهانه 16 متری در این جاده طراحی شده است.
قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سر چنار در سال 87 نیز به بهره برداری اولیه رسید.
قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مركز شهرستان كهگیلویه و قطعه چهارم نیز از كمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.
قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت 63 كیلومتر طول دارد و دارای 11 دهنه پل به طول سه هزار و 160 متر است .
قطعه دوم این جاده به طول 28 كیلومتر اردیبهشت سال 97 به بهره برداری رسید.
24 سال است هر ساله تعداد زیادی از مسئولان استانی و ملی از مراحل ساخت این جاده ملی بازدید می كنند و از سال 92 تاكنون بارها از بهره برداری آن خبر داده اند ولی همچنان روند لاك پشتی ساخت آن مردم حاشیه این جاده را آزار می دهد.
مسئولان قرار گاه خاتم، وزیران دولت در ادوار مختلف، نمایندگان مجلس و تعداد زیادی مسئولان كشوری و استانی و در آخرین بازدید وزیر راه و شهرسازی هفته پیش از این جاده بازدید و هر كدام قولی برای بهره برداری هر چه سریع تر آن داده اند.
در نشست هفته گذشته شورای مدیریت بحران استانداری كهگیلویه و بویراحمد كه با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد سخنان نماینده مردم كهگیلویه در مجلس شورای اسلامی حكایت از بی توجهی مسئولان به این طرح داشت.
عدل هاشمی پور كه بهره برداری از این جاده برای او به یك دغدغه تبدیل شده است، گفت: شرم آور است كه بعد از سالها در مورد این طرح صحبت شود.
وی با كنایه به وزیر راه گفت كه چرا جاده‌ ملی پاتاوه - دهدشت سالی 6 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و كدام طرح راه سازی در كشور بهره برداری از آن مانند این جاده این قدر طولانی شده است.
هاشمی پور تاكید كرد كه وزیر راه و شهرسازی تعهد كند این جاده ملی در زمان مسئولیت خودش به بهره برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی نیز طرح ملی پاتاوه - دهدشت را یكی از جاده های دارای اولویت دولت دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش می كند این طرح در دوران مسئولیت وی به بهره برداری برسد.
وی به نمایندگان و مسئولان استان تاكید كرد كه روند اجرایی ساخت این جاده نباید متوقف شود و با همكاری مسئولان قرارگاه خاتم یك مجری مجرب برای تسریع در روند اجرایی آن انتخاب خواهد شد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد هم در بازدید از این جاده گفت: جاده پاتاوه -دهدشت مشكلی در زمینه اعتبار ندارد و در صورت شتاب بخشی از سوی پیمانكار، تا شهریور امسال به بهره برداری خواهد رسید.
علی محمد احمدی اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبری سال گذشته افزون بر یك هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار به طرح ملی جاده پاتاوه- دهدشت ابلاغ كرد كرد ولی با این وجود و تامین اعتبار لازم، مجری و پیمانكار همچنان در انجام تعهدات خود نسبت به اجرای طرح كوتاهی می كنند.
وی عنوان كرد: برغم پیگیری ها، مكاتبات فراوان و نشست حضوری با مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری طرح ملی پاتاوه - دهدشت و قول مساعد برای شتاب بخشی، اما همچنان روند اجرای آن در قطعه سوم كند و ناراضی كننده است.
مجموع پیشرفت فیزیكی قطعه سوم به طول 63 كیلومتر به عنوان سخت ترین قطعه این جاده بالای 78درصد است كه همچنان 33 كیلومتر آن باقی مانده است.
احمدی تصریح كرد: مسئولان قرارگاه و پیمانكار طرح بهانه كمبود اعتبار را در سال گذشته دلیل روند كند اجرای طرح اعلام كردند كه دفتر مقام معظم رهبری مبلغ یكهزار و 100 میلیارد ریال در دو مرحله به این طرح ملی اختصاص داد.
افزون بر 2 هزار میلیارد ریال از محل سفر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان در مرداد سال 1396 و یكهزار و 110 میلیارد ریال نیز در سال گذشته نیز توسط دفتر رهبر معظم انقلاب برای شتاب بخشی در ساخت و تكمیل جاده ملی پاتاوه - دهدشت اختصاص یافت.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تكمیل و بهره برداری جاده ملی در حال ساخت پاتاوه - دهدشت افزون بر 2 هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شده كه تاكنون همین مبلغ برای آن هزینه شده است.
احمدی حجم خاكبرداری و خاكریزی در این جاده را به ترتیب افزون بر 16 و چهار میلیون متر مكعب دانست و گفت كه بیش از 407 دستگاه پل بزرگ و كوچك در این جاده ملی اجرایی و عملیاتی شده است.
طرح ملی جاده پاتاوه - دهدشت یكی از مهمترین و بزرگترین طرح های راهسازی در كهگیلویه و بویراحمد و از جاده های شریانی در كشور محسوب می شود كه اكنون طولانی شدن روند اجرای آن به ویژه قطعه سوم آن موجب حیرت تعجب مردم منطقه و كارشناسان شده است.
آیا قول مسئولان برای بهره برداری از این طرح ملی در سال جاری عملی می شود؟ 11ماه دیگر از امسال مانده است.
7531/1662

سرخط اخبار اقتصاد