۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 83277397
T T
۰ نفر

سرانجام جاده ملي پاتاوه - دهدشت چه مي شود؟

۲۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۲
کد خبر: 83277397
سرانجام جاده ملي پاتاوه - دهدشت چه مي شود؟

ياسوج - ايرنا - 24 سال از آغاز ساخت جاده ملي و ترانزيتي پاتاوه به دهدشت در كهگيلويه و بويراحمد مي گذرد ،چهار دولت دراين زمان طولاني از مردم راي گرفته و هر كدام تلاش كرده اين جاده را به پايان برساند اما اين جاده همچون كلافي سردرگم از اين دولت به دولت بعد پاس داده مي شود.

به گزارش ايرنا، ساخت جاده ملي پاتاوه به دهدشت در سفر سال 1373رهبر معظم انقلاب به كهگيلويه و بويراحمد مصوب شد يك سال بعد عمليات اجرايي اين جاده در سال 74 آغاز شد .
همگان انتظار داشتند احداث اين جاده مهم كمتر از 10سال طول بكشد اما گذشت 24سال از شروع عمليات ساخت آن داد مردم را هم درآورده است.
مسير اصلي پاتاوه - دهدشت به طول 137 كيلومتر در ادامه محور اصلي شهرضا - ياسوج ،بخشي از كريدور اتصال مركز كشور به جنوب و در واقع اتصال بخشي از مركز كشور از استان اصفهان به بنادر جنوبي در زمان كمتري است.
با بهره برداري از اين جاده با در نظر گرفتن ميانگين 60 كيلومتر در ساعت براي عبور وسايط نقليه ، بيش از چهار ساعت كاهش زماني در مسير جديد پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد كه نقش چشمگيري در كاهش سوخت و استهلاك وسايط نقليه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.
ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملي و محلي در پي خواهد داشت بطوري كه با اتمام ساخت اين مسير ، فاصله بندر امام خميني (ره) تا اصفهان 270 كيلومتر و زمان عبور از مسير نيز چهار ساعت كاهش خواهد يافت.
اين مسير علاوه بر كاركرد ملي آن ، شش بخش مهم و پرجمعيت استان كهگيلويه و بويراحمد شامل بخش كبگيان در شهرستان دنا ، بخش هاي مارگون و لوداب در شهرستان بويراحمد و بخش هاي چاروسا و ديشموك دركهگيلويه و بخشي از شهرستان لنده را از بن بست جاده اي و محروميت خارج مي كند.
جاده ملي پاتاوه به دهدشت با توجه به عبور از دامنه هاي كوهستاني زاگرس مياني فاقد هرگونه معارض اجتماعي است و كمترين خسارت را به بخش كشاورزي نيز وارد مي كند.
اين جاده علاوه بر خارج نمودن شهرستان كهگيلويه به صورت كلي از بن بست ، ارتباط 2 بخش ديشموك ، چاروسا و شهرستان لنده را به صورت مستقيم با ياسوج مركز استان متصل مي كند .
به گونه اي كه فاصله كنوني 300 كيلومتري بخش ديشموك و فاصله 280 كيلومتري بخش چاروسا و فاصله 240 كيلومتري شهرستان لنده با شهر ياسوج مركز استان را به ترتيب به 190 ، 170 و 140 كيلومتر كاهش مي دهد.
از سوي ديگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز هاي زيباي طبيعي در شهرستان هاي دنا و بويراحمد و سپس كهگيلويه به بهبهان در استان خوزستان وصل مي شود كه از مزيت هاي مهم آن در حمل و نقل كالا ، مسافر و گردشگري است .
عبور اين مسير از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه هاي آن به طول 75 كيلومتر يكي ديگر از چشم اندازهاي زيبا و مهم اين مسير محسوب مي شود كه در آينده از قطب هاي گردشگري استان به شمار خواهد رفت.
اين مسير طوري طراحي شده است كه در عبور از استان تعداد زيادي از روستاهاي شهرستان هاي بويراحمد و كهگيلويه را پوشش مي دهد و از محروميت خارج مي كند.
با تكميل شدن جاده پاتاوه - دهدشت ،400 روستا با 100 هزار نفر جمعيت از جاده دسترسي مناسب برخوردار شده و خدمت رساني دولت به ساكنان آنها به سهولت صورت مي گيرد.
عمليات اجرايي اين جاده ملي در سال 74 شروع شد و براي سهولت كار به چهار قطعه تقسيم شد كه طول قطعه هاي اول و سوم آن به ترتيب 26 و 20 كيلومتر و قطعه هاي دوم و چهارم نيز به ترتيب 28 و 63 كيلومتر است.
13 تونل به طول هشت هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ بالاي دهانه 16 متري در اين جاده طراحي شده است.
قطعه نخست اين جاده از روستاي گندي خوري تا منطقه سر چنار در سال 87 نيز به بهره برداري اوليه رسيد.
قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مركز شهرستان كهگيلويه و قطعه چهارم نيز از كمربندي شهر دهدشت تا دهدشت غربي است.
قطعه سوم جاده ملي پاتاوه - دهدشت 63 كيلومتر طول دارد و داراي 11 دهنه پل به طول سه هزار و 160 متر است .
قطعه دوم اين جاده به طول 28 كيلومتر ارديبهشت سال 97 به بهره برداري رسيد.
24 سال است هر ساله تعداد زيادي از مسئولان استاني و ملي از مراحل ساخت اين جاده ملي بازديد مي كنند و از سال 92 تاكنون مسئولان استاني و كشوري بارها از بهره برداري آن خبر داده اند ولي همچنان روند لاك پشتي ساخت آن مردم حاشيه اين جاده را آزار مي دهد.
مسئولان قرار گاه خاتم، وزيران دولت در ادوار مختلف، نمايندگان مجلس و تعداد زيادي مسئولان كشوري و استاني و در آخرين بازديد وزير راه و شهرسازي هفته پيش از اين جاده بازديد و هر كدام قولي براي بهره برداري هر چه سريع تر آن داده اند.
در نشست هفته گذشته شوراي مديريت بحران استانداري كهگيلويه و بويراحمد كه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار شد سخنان نماينده مردم كهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي حكايت از بي توجهي مسئولان به اين طرح داشت.
عدل هاشمي پور كه بهره برداري از اين جاده براي او به يك دغدغه تبديل شده است ،گفت: شرم آور است كه بعد از سالها در مورد اين طرح صحبت شود.
وي با كنايه به وزير راه گفت كه چرا جاده‌ ملي پاتاوه - دهدشت سالي 6 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و كدام طرح راه سازي در كشور بهره برداري از آن مانند اين جاده اين قدر طولاني شده است.
هاشمي پور تاكيد كرد كه وزير راه و شهرسازي تعهد كند اين جاده ملي در زمان مسئوليت خودش به بهره برداري برسد.
وزير راه و شهرسازي نيز طرح ملي پاتاوه - دهدشت را يكي از جاده هاي داراي اولويت دولت دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازي تلاش مي كند اين طرح در دوران مسئوليت وي به بهره برداري برسد.
وي به نمايندگان و مسئولان استان تاكيد كرد كه روند اجرايي ساخت اين جاده نبايد متوقف شود و با همكاري مسئولان قرارگاه خاتم يك مجري مجرب براي تسريع در روند اجرايي آن انتخاب خواهد شد.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد هم در بازديد از اين جاده گفت: جاده پاتاوه -دهدشت مشكلي در زمينه اعتبار ندارد و در صورت شتاب بخشي از سوي پيمانكار، تا شهريور امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
علي محمد احمدي اظهار داشت: دفتر مقام معظم رهبري سال گذشته افزون بر يك هزار و 100 ميليارد ريال اعتبار به طرح ملي جاده پاتاوه- دهدشت ابلاغ كرد كرد ولي با اين وجود و تامين اعتبار لازم، مجري و پيمانكار همچنان در انجام تعهدات خود نسبت به اجراي طرح كوتاهي مي كنند.
وي عنوان كرد: برغم پيگيري ها، مكاتبات فراوان و نشست حضوري با مسئولان قرارگاه خاتم الانبيا به عنوان مجري طرح ملي پاتاوه - دهدشت و قول مساعد براي شتاب بخشي، اما همچنان روند اجراي آن در قطعه سوم كند و ناراضي كننده است.
مجموع پيشرفت فيزيكي قطعه سوم به طول 63 كيلومتر به عنوان سخت ترين قطعه اين جاده بالاي 78درصد است كه همچنان 33 كيلومتر آن باقي مانده است.
احمدي تصريح كرد: مسئولان قرارگاه و پيمانكار طرح بهانه كمبود اعتبار را در سال گذشته دليل روند كند اجراي طرح اعلام كردند كه دفتر مقام معظم رهبري مبلغ يكهزار و 100 ميليارد ريال در دو مرحله به اين طرح ملي اختصاص داد.
افزون بر 2 هزار ميليارد ريال از محل سفر رئيس جمهوري و هيات دولت به استان در مرداد سال 1396 و يكهزار و 110 ميليارد ريال نيز در سال گذشته نيز توسط دفتر رهبر معظم انقلاب براي شتاب بخشي در ساخت و تكميل جاده ملي پاتاوه - دهدشت اختصاص يافت.
استاندار كهگيلويه و بويراحمد گفت: ميزان اعتبار مورد نياز براي تكميل و بهره برداري جاده ملي در حال ساخت پاتاوه - دهدشت افزون بر 2 هزار و 500 ميليارد ريال برآورد شده كه تاكنون همين مبلغ براي آن هزينه شده است.
احمدي حجم خاكبرداري و خاكريزي در اين جاده را به ترتيب افزون بر 16 و چهار ميليون متر مكعب دانست و گفت كه بيش از 407 دستگاه پل بزرگ و كوچك در اين جاده ملي اجرايي و عملياتي شده است.
طرح ملي جاده پاتاوه - دهدشت يكي از مهمترين و بزرگترين طرح هاي راهسازي در كهگيلويه و بويراحمد و از جاده هاي شرياني در كشور محسوب مي شود كه اكنون طولاني شدن روند اجراي آن به ويژه قطعه سوم آن موجب حيرت تعجب مردم منطقه و كارشناسان شده است.
آيا قول مسئولان براي بهره برداري از اين طرح ملي در سال جاري عملي مي شود؟ 11ماه ديگر از امسال مانده است .
7531/1662