بهسازي و روكش آسفالت جاده مراغه - هشترود سرعت مي گيرد

مراغه - ايرنا - نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي از تخصيص اعتبار براي بهسازي و روكش آسفالت جاده مراغه - هشترود و تسريع در اجراي اين طرح خبرداد.

علي جليلي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: باتوجه به حادثه ساز بودن اين جاده و وارد آمدن خسارات بسيار مالي و جاني به مردم منطقه، بهسازي اين مسير مطالبه اساسي مردم است.
وي ادامه داد: از مجموع 55 كيلومتر جاده مراغه - هشترود كه در حوزه استحفاظي راه و شهرسازي مراغه قرار دارد، 35 كيلومتر به بازسازي و روكش آسفالت نياز دارد.
جليلي اضافه كرد: براي اين منظور و با رايزني هاي انجام شده، تاكنون هشت ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات داخلي وزارت راه و شهرسازي براي روكش آسفالت اين محور تخصيص يافته است.
وي گفت: با تخصيص اين اعتبار، پيمانكار طرح نيز انتخاب و تجهيز كارگاه انجام شده و با مساعد شدن وضعيت جوي، عمليات اجرايي روكش آسفالت اين محور انجام مي شود.
وي با تاكيد بر عدم كافي بودن اعتبار تخصيصي براي روكش آسفالت جاده مراغه - هشترود افزود: براي تخصيص اعتبار كافي و لازم براي روكش كامل و بهسازي آسفالت اين جاده حادثه ساز، رايزني با وزارت راه و شهرسازي در حال انجام است.
نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به وضعيت فعلي طرح ملي آزادراه مراغه - هشترود گفت: با صدور مجوز اداري مشاركت بانك سپه در اجراي اين طرح در سال گذشته، بخش مهمي از مشكلات پيش روي اين طرح بزرگ منطقه اي برداشته شده است.
جليلي افزود: براساس تفاهم انجام شده و تعهد بانك سپه مبني بر تخصيص 50 ميليارد تومان براي اين طرح به عنوان مشاركت در آن، 25 ميليارد تومان از آن تاكنون براي تسريع در عمليات اجرايي در قطعات مختلف تزريق شده و بقيه آن نيز به زودي تخصيص مي يابد.
وي ادامه داد: قطعه سوم اين آزادراه به طول 19 كيلومتر با 52 درصد پيشرفت فيزيكي در حال انجام بوده و براساس پيش بيني هاي انجام شده پيشرفت اين قطعه تا پايان سال به بيش از 70 درصد خواهد رسيد.
وي اضافه كرد: هم اكنون تمامي اراضي اين قطعه تملك شده و طي روزهاي آينده و تا پايان سال نيز 10 كيلومتر از اين قطعه آسفالت ريزي مي شود.
جليلي گفت: قطعه دوم اين طرح نيز به طول 26 كيلومتر و با 47 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجرا بوده كه تاكنون چهار كيلومتر از آن نيز آسفالت ريزي شده و با مساعد شدن وضعيت جوي، 9 كيلومتر ديگر از اين قطعه آسفالت ريزي خواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد: با آسفالت ريزي بخشي از قطعات اين آزادراه، تردد در اين مسير جريان يافته و بخش مهمي از مشكلات ترافيكي در اين مسير حادثه ساز مرتفع خواهد شد.
وي اضافه كرد: بخش الف قطعه اول با 15 درصد پيشرفت فيزيكي در حال اجراست اما بخش ب قطعه اول با 10 درصد، قطعه چهار با 12 و قطعه پنجم با 12 درصد پيشرفت راكد مانده است.
وي افزود: با تزريق و تخصيص اعتبارات مورد نياز براي اجراي اين طرح، روند اجرايي آزادراه تسريع شده و از ركود فعلي خارج خواهد شد.
آزاد راه مراغه - هشترود با 92 كيلومتر، 32 دهنه پل بزرگتر از هشت متر و 104 دهنه پل كوچكتر از هشت متر با چهار خط عبوري به عرض 28.6 متر، سرعت رفت و آمد متوسط 120 كيلومتر در ساعت در دست ساخت است.
عمليات اين طرح شامل 14 ميليون و 600 هزار ميليون متر مكعب خاكبرداري، 6 ميليون و 700 هزار مترمكعب عمليات خاكريزي، 750 متر مكعب زيرساخت و 750 هزار تن آسفالت ريزي است.
با اجراي آزاد راه مراغه - هشترود، مسافت 101 كيلومتري بين دو شهر 9 كيلومتر كوتاه تر مي شود و در طول بهره برداري 20 ساله اين آزاد راه، حدود 123 ميليون ليتر بنزين و 294 ميليون ليتر گازوييل و در هر بار طي مسافت 50 دقيقه در وقت مسافران اين آزاد راه به صورت ميانگين صرفه جويي مي شود.
جاده فعلي مراغه – هشترود به طول 101 كيلومتر بوده كه با پيچ هاي خطرناك از دو شهر خداجو و نظركهريزي مي گذرد، با آنكه بيشتر ترانزيت شهرهاي جنوب استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و شمال كردستان از اين مسير است، اين جاده از غير استانداردترين جاده هاي كشور محسوب مي شود.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
3077/7487