۲۰ فروردین ۱۳۹۸،‏ ۱۰:۳۰
کد خبر: 83270551
۰ نفر
مافیای كنكور و كسب و كار ترس فروشی

ساری- ایرنا- با فرارسیدن بهار و نزدیك شدن به ایام برگزاری ماراتن كنكور، مافیای این سیستم گزینشی خیزشی دوباره گرفته و موسسات آموزشی زیر چتر این تجارت پنهان به دانش آموزان اعتماد به نفس كاذب می فروشند و جیب والدین را خالی می كنند.

به گزارش ایرنا كارشناسان، كنكور یك چالش اجتماعی مهم مورد توجه والدین و وزارت آموزش و پرورش محسوب می شود كه نبود شناخت كافی از بازار كسب و كار ، رشد قارچ گونه موسسات آموزشی تنها با هدف كسب درآمد و سیاست های نادرست غیرعلمی، بخشی از دنباله های آن است.
طبق اعلام وزیر آموزش ‌و پرورش در كنكور 98 حدود 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی تكمیل می‌شود و بر این اساس داوطلبان متقاضی پذیرش رشته محل ‌ها بر اساس سوابق تحصیلی، نیازی به شركت در كنكور 98 ندارند ، اما این مطلب در مسیر كاهش تاخت و تازها موسساتی كه به نوعی كاسبان كنكور محسوب می شوند اثری ندارد چون بسیاری از رشته هایی كه در بین والدین و دانش آموزان متقاضی دارد در این طرح گنجانده نشده است.
عده زیادی از كارشناسان از نفوذ گسترده مافیای كنكور در سیستم آموزشی كشور حرف می زنند، گردش مالی كنكور را رسانه های فضای مجازی به نقل از كارشناسان این عرصه حدود 10 هزار میلیارد تومان برآورد می كنند براساس برخی آمارها بیش از صدها هزار نفر در آزمون های دوره ای موسسات آموزشی شركت می كنند كه سود بالایی به جیب این موسسات می رساند.
با نزدیك شدن به زمان برگزاری این شیوه گزینشی ورودی دانشگاه ها موسسات آموزشی بازارشان داغ تر شده و شنیده می شود برای یك ساعت مشاوره انتخاب رشته از 200 هزار تومان تا دو میلیون تومان دریافت می كنند.
** فقدان نظارت مهمترین عامل تاخت و تاز موسسات آموزشی
حسین كریمی كارشناس آموزشی در باره استمرار و افزایش فعالیت این موسسات گفت: هر مؤسسه‌ای كه برای آموزش و كنكور مجوز می‌گیرد، باید طبق قاعده و ضابطه فعالیت كند و از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های مسئول نیز باید بر عملكرد این آموزشگاه ها نظارت داشته باشند.
وی افزود: قابل پذیرش نیست كه برخی موسسات كنكور هر مطلبی را منتشر كنند و نظارتی بر آنها نباشد. نكته عجیب این است كه وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و همچنین سازمان سنجش كشور نظارت كافی بر این موسسات ندارند و در واقع این آموزشگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.
كریمی گفت: گاهی می‌بینیم برخی از این موسسات چند سی دی و جزوه را به قیمت چند میلیون تومان می‌فروشند و مردم فكر می‌كنند بر این موسسات نظارت لازم صورت می‌گیرد و به این انتشارات و تبلیغات اعتماد می كنند.
این كارشناس آموزشی اضافه كرد: برای مردم موفقیت فرزندانشان مهم است و به خیلی از مسائل جزیی و حاشیه‌ای توجه ندارند ، در حالی كه رویش قارچ گونه موسسات و آموزشگاه‌های فعال در این حوزه كه حتی برخی از آنان مجوز فعالیت هم ندارند و تبلیغاتشان نیز در صدا و سیما پخش می‌شود، جای تأمل و نگرانی دارد.
وی افزود: وقتی این مسائل به صدا و سیما اعلام می‌شود، آنان مساله كسب درآمد و انعقاد قرارداد و الزام به پخش این تبلیغات را مطرح می‌ كنند و زمانی كه به وزارت ارشاد اعلام می‌شود، می‌گویند این آموزشگاه‌ها 30 درصد حجم تألیفات را به خود اختصاص داده‌اند و باعث رونق بازار كتاب شده و مسائلی مانند اشتغال را پیش می‌كشند.
كریمی گفت: اگر مسئولان نمی‌توانند در شرایط كنونی كنكوررا حذف كنند حداقل می‌توانند بر بازار موسسات فرهنگی كه برای كنكور فعالیت می‌كنند، نظارت داشته باشند.
وی خواستار تعیین معیاری برای هزینه‌هایی شد كه این موسسات از مردم می‌گیرند و افزود: برای گرفتن پول از مردم باید ملاك و معیاری مشخص شود و نظارت موثر اعمال شود تا حقوق دولت و مردم تضییع نشود و این را هم در نظر بگیریم كه در فعالیت‌های فرهنگی فقط كسب درآمد ملاك نیست.
كریمی افزود: برخی از این موسسات برای برگزاری یك جلسه مشاوره و تعیین رشته بیش از 500 هزار تومان دریافت می‌كنند. البته مسئولان توصیه می‌كنند كه مردم از پرداختن چنین هزینه‌هایی خودداری كنند ولی همان طور كه می‌دانیم با توصیه مشكل حل نمی‌شود، ‌همان گونه كه موقع ثبت نام دانش آموزان در مدارس هم این تذكر را می‌دهند ولی عملاً مدارس پول‌هایی از اولیا می‌گیرند و اتفاقی هم نمی‌افتد.
** تمام هزینه های كنكور از جیب والدین
محمود حسینی دیگر كارشناس آموزشی و مشاور تحصیلی نیز با انتقاد از مافیای كنكور گفت: علاوه بر موسسات آموزشی ناشران كتاب‌های كنكوری هم كه خود از شركای این موسسات هستند یكی از عاملان كمبود كاغذ هستند ، این ناشران در این مافیا با سرمایه كلانش بخش عمده‌ای از كاغذ در بازار را میلیاردی می‌خرند و پولش را با افزایش قیمت كتاب‌هایش از خانواده‌ها می‌گیرند.
وی افزود: اگر چه كلاس های تقویتی و یا استفاده از وسایل كمك آموزشی و حتی معلم خصوصی در برخی موارد كه دانش آموز در درس یا دروسی دچار مشكل است توجیه منطقی دارد ، ولی افسارگسیختگی كنونی كنكور با هیچ معیاری قابل توجیه نیست .
حسینی گفت : متاسفانه شوهای تبلیغاتی گسترده در مورد كنكور كه با شگردهای روانی و جذب هدفمند مخاطب صورت می گیرد در ذهن خانواده ها و محصلان تاثیرگذاری زیادی دارد تا جایی كه محصل ناخودآگاه به خود تلقین می كند در صورت عدم استفاده از وسایل كمك آموزشی تبلیغی شانس موفقیت در كنكور را ندارد و حتما از هم رده های مشتری كالاهای تبلیغی عقب می ماند.
این كارشناس آموزشی بیان كرد : این مساله در كاهش اعتماد بنفس محصلان و ایجاد استرس تدریجی اثرگذار است و به این وسیله دامنه فعالیت های اقتصادی و سودهای سرشار بنگاههای اقتصادی كنكور روز به روز گسترده تر و جیب مردمان خالی تر می شود.
حسینی به گردش مالی كنكور اشاره كرد و گفت: خانواده ها متاسفانه به علت فرهنگ غلط ورود فرزندشان به دانشگاه به هر قیمت و یا تصوری كه از كنكور به عنوان یك غول دارند كه این هر دو البته با تبلیغات سودجویانه از كنكور در جامعه جا افتاده است ، برای برخی دروس غیرضروری و به قول دانش آموزان ' حفظی جات ' هم گاهی تا چند صد میلیون تومان هزینه می كنند.
این كارشناس تاكید كرد : متاسفانه برای اصلاح این فرهنگ غلط در جامعه و مبارزه با سودجویی مافیای اقتصادی كنكور ، در گام نخست صدا و سیما باید همكاری كند كه نه تنها این اتفاق تا به امروز نیفتاده است بلكه این نهاد نیز به ابزار تبلیغ برای تاجران كنكور تبدیل شده است.
** قوی شدن سیستم آموزشی رسمی راهكار مقابله با هجوم موسسات
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : قطعا یكی از دلایلی كه سبب شده تا كنكور در نظام آموزشی ماندگار شود یا بودنش بر نبودنش ترجیح دارد ، وجود مافیای آموزشی است كه می‌خواهند خود را در این بخش احیا كرده و به خواسته های خود برسند.
اسفندیار نظری افزود : باید به آموزش و پرورش این توان و اجازه داده شود كه در یك فضای آرام بحث جایگزینی كنكور را پیگیری كرده و به نتایج مطمئن برساند ، اما متأسفانه این فضا هنوز ایجاد نشده است.
وی تاكید كرد : تلاش وزارت علوم و آموزش و پرورش این است كه سدی به نام كنكور را در آموزش و پرورش برطرف كنند ، اما این مساله نیازمند راهكار است ، راهكاری كه بتواند عدالت را در بحث ورود دانش‌ آموزان به دانشگاهها و مراكز علمی در پی داشته باشد.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت : یكی از راهكارها این است كه مراكز علمی با كیفیت توسعه پیدا كنند و مساله دوم ورود دانش آموز است كه بر اساس سوابق تحصیلی و نتایج برگزاری امتحانات نهایی صورت بگیرد تا حق كسی ضایع نشود و بتواند به سمت عدالت آموزشی گام بردارد.
وی افزود : از این طریق می توان از بحث تبدیل شدن آزمونهای كنكور به صنعت سودجویی از سوی موسسات جلوگیری كرد در غیر این صورت فعلا با وضعیت حاضر موسسات در حال حاكمیت هستند و بسیاری از خانواده ها را دچار چالش می كنند.
نظری بیان كرد : آموزش ما باید تا حدی استاندارد باشد كه دانش آموز به راحتی بتواند همه نیازهای خود را در مدرسه بگیرد و این هم نیازمند استانداردسازی مدارس است كه آموزش و پرورش در حال انجام آن است.
وی ادامه داد : در حال حاضر یك ناعدالتی آموزشی در آموزش و پرورش ما وجود دارد و آن وجود مدارس خاص است . مدارس خاص بحث پرداختن به كیفیت مدارس دولتی را كمرنگ كرده و مشكلاتی را به وجود آورده است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران علت ایجاد مدارس خاص را در سلایق متفاوت مسئولان آموزش و پرورش در دوره های مختلف دانست و گفت : بدون داشتن یك برنامه و هدف منسجم و نداشتن چشم انداز قوی در آموزش و پرورش این معضل را ایجاد كردند كه اكنون سند تحول بنیادین را هم دچار چالش كرده است.
نظری افزود : حركت آموزش و پرورش به این سمت است كه دو نوع مدرسه شامل دولتی و غیر دولتی وجود داشته باشد و اگر دانش آموز ما نیازمند آموزش مجدد است باید در مدرسه این آموزش را فرابگیرد و مثل مدارس كشورهای پیشرفته همچون ژاپن ، معلم در داخل خود مدرسه نسبت به این امر اقدام كند.
معاون آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت : برای این امر باید به توانمندسازی معلمان بپردازیم . معلمان با علم روز آشنا بشوند و دوره های ضمن خدمت را پشت سر بگذارند.
نظری رسیدگی به معیشت و درآمد معلمان را نیز از دیگر نیازهای جلوگیری از حركت به سوی كلاس های خصوصی دانست و گفت : دولت و مجلس باید به این امر مهم بپردازد كه اگر پرداخته شود قطعا مشكلات آموزشی یكی پس از دیگری برطرف می‌شود.
وی اضافه كرد : آنچه كه در قانون اساسی ما مطرح شده مدارس و آموزش و پرورش باید بستر را به صورت رایگان ایجاد كنند كه همه از آموزش برخوردار شوند و تحصیلات عمومی را از ابتدایی تا پایان دبیرستان كسب كنند.
به هر صورت چه بخواهیم و چه نخواهیم ، كنكور امروز به یك جریان آموزشی تبدیل شده كه حلقه نفوذ اقتصادی آن از طرفی تا مدارس ابتدایی و حتی پیش دبستانی رسیده و با معیشت خانواده ها گره خورده است و از طرف دیگر در پوشه تصمیم گیری نهاد های متولی هم جا باز كرده است .
خانواده ها اگر چه مهم ترین منبع تغذیه این تجارت پرسود و ناعادلانه و در عین حال قربانیان آن هستند ، ولی قابل سرزنش نیستند زیرا آنان به دنبال راهكاری برای عاقبت بخیری فرزندانشان هستند و تنها راه چاره برای رفع این نگرانی را هم هزینه كردن برای كنكور می دانند
به اعتقاد كارشناسان آموزشی ، امروز تجارت كنكور با وجود از بین رفتن فلسفه وجودی آن ، به قدری فربه شده است كه حتی كسی قادر نیست به آن نهیبی بزند چه برسد كمر همت به حذف یا تغییر آن ببندد ، تجارتی كه نه مبنای علمی دارد و نه مشابه خارجی ، بلكه به نوعی از نظام آموزشی و همچنین ترس بی امان خانواده ها نسبت به سرنوشت مبهم فرزندشان انرژی می گیرد.
7335/1654