۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۳
کد خبر: 83269470
T T
۰ نفر
نقش آمریكا و گروههای تروریستی در تولید مواد مخدر درافغانستان

تهران- ایرنا- به رغم برخی تلاشها برای كاهش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، به گفته منابع خبری رسمی، این كشور همچنان قطب تولید مواد مخدر جهان است و تحلیلگران بر این باورند كه فساد، فقر و حضور آمریكا و گروه های تروریستی مانع از توقف تولید مواد در افغانستان خواهد شد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه فارن افرز، توافق صلح با طالبان ممكن است قریب الوقوع باشد اما افغانستان هنوز هم یكی از بزرگترین تولیدكنندگان مواد مخدر در جهان است و با وقوع احتمالی صلح ، مشكل تولید مواد مخدر در افغانستان به زودی حل نخواهد شد.

**تولید مواد مخدر در افغانستان
افغانستان از سال 1992 به عنوان بزرگترین تولید كننده تریاك (گیاه خشخاش) در جهان شناخته می‌شود. میزان كشت و تولید فصلی خشخاش در بین سال‌های 2004 تا 2007 (سال‌های حضور نیروهای آمریكایی و ناتو) به بیشترین میزان خودش در مقایسه با سال های حكومت طالبان رسید. در سال 2007 زمین‌هایی كه برای تولید خشخاش در افغانستان به كار می ‌رفت از میزان زمین‌هایی كه برای پرورش كوكائین در آمریكای جنوبی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بیشتر بود. تولید مواد مخدر در این كشور، از زمان جنگ افغانستان رو به افزایش گذاشته ‌است و امروز در بالاترین سطح خود در طول تاریخ این كشور است.
به نوشته «متیو رید» تحلیلگر نشریه فارن افرز، سال گذشته میلادی تولیدات مواد مخدر افغانستان با رشد 87 درصدی به بیش از 9 هزار تن رسید كه در مقایسه با سال 2016 و 2017 افزایش چشم گیری داشته است.
گزارش ها حاكی از این است كه این صنعت نیمی از تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشكیل می دهد و تقریبا 85 درصد از تریاك جهان را تامین می كند. كاشت تریاك بیشتر در شهرهای جنوبی افغانستان مانند هلمند و ننگرهار صورت می گیرد؛ این تجارت میلیارد دلاری، افغانستان را به قطب تولید تریاك جهان تبدیل كرده است.

**دلایل تبدیل افغانستان به قطب تولید تریاك
به هر حال وقوع سال‌ها جنگ و درگیری در افغانستان، ناامنی، نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و عدم بازسازی و توسعه اقتصادی جامعه افغانستان، سبب شده‌است تا افغانستان در ردیف بزرگترین كشورهای تولیدكننده تریاك در جهان قرار گیرد.
علاوه بر این، نظرسنجی ها نشان می‌دهد كه بی‌ثباتی سیاسی، فساد اداری، بیكاری، نبود امكانات آموزشی كافی برای اشتغال به فعالیت های بهتر، كمبود خدمات مالی و فروش كشاورزان افغان از دلایل اجتماعی و اقتصادی افزایش مواد مخدر در این كشور است.
از جمله دلایل مهم افزایش تولیدات مواد مخدر در افغانستان، پولساز بودن این صنعت برای آمریكا و گروه های تروریستی نظیر طالبان است؛ سود حاصل از تجارت مواد مخدر 65 درصد از درآمد طالبان و دیگر گروه های تروریستی افغانستان را تامین می كند.
روابط القاعده با زمین های كشت خشخاش تحت مالكیت طالبان كاملا مبتنی بر مستندات است. شبكه حقانی (گروه شبه‌نظامی در مناطق مرزی افغانستان و پاكستان) كه یكی از تهدیدات بزرگ ناتو در افغانستان محسوب می شود نیز بودجه خود را از طریق مالیات های تجارت تریاك تامین می كند.
دیگر بازیگران منطقه ای نظیر حزب 'تحریك- طالبان' پاكستان نیز توسط صدور اجازه عبور محموله های مواد مخدر از قلمرو آنها، میلیاردها دلار درآمد كسب می كنند.

**افشای نقش آمریكا در تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان
روزنامه انگلیسی دیلی استار در گزارشی خبری افشاء كرد كه تمام مراحل تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان طی دهه 1980 میلادی زیر نظر سازمان اطلاعات خارجه آمریكا موسوم به سیا انجام می شد.
به گزارش ایرنا، به دنبال كشته شدن بسیاری از جوانان امریكایی به علت مصرف بیش از اندازه هروئین به تازگی تحقیقاتی توسط روزنامه دیلی استار صورت گرفته كه نشان می دهد سرچشمه تولید و توزیع بسیاری از مواد مخدر در كشور آمریكا به دست سازمان اطلاعات خارجی این كشور صورت می گیرد.
علاوه بر این به دنبال كشته شدن «كورت كابین» خواننده معروف آمریكایی، نویسنده «جان پوتاش» در مقاله ای عنوان كرد كه بسیاری از خوانندگان آمریكایی به علت تبلیغ ایدئولوژی های چپ گرای خود به شدت تحت نظارت سازمان سیا قرار داشتند.
«جان پوتاش» همچنین افشا می كند كه در دهه 1980 سازمان سیا آمریكا بعد از قاچاق مواد مخدر از افغانستان آن را به داخل كشور وارد كرده و سپس خود میان خوانندگان و چهره های مشهور توزیع می كرد.
«جان استاكول» نیروی سابق سازمان سیا نیز در گفت و گو با دیلی استار افشا می كند كه سازمان اطلاعات آمریكا بخش عمده مواد مخدر افغانستان را به بیرون قاچاق كرد و در حقیقت تجارت هروئین به دست نیروهای این سازمان هدایت می شود.
جان استاكول در ادامه می افزاید، در دهه 1980 تا اوایل دهه 1990 تمام هروئین مصرفی آمریكا توسط سازمان سیا در افغانستان تامین شده و سپس به امریكا منتقل می شدند.
جان استاكول همچنین می گوید، گلبدین حكمتیار رئیس سابق حزب اسلامی افغانستان برای مقابله با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمان ورود ارتش سرخ به افغانستان بیش از 600 میلیون دلار از امریكا پول دریافت كرده است.
به گفته استاكول، حكمتیار همچنین نقش عمده ای در روند تولید مواد مخدر در منطقه داشته است ، زیرا وی برای تامین هزینه عملیات جنگی خود در افغانستان نیازمند بودجه مالی بود كه با همكاری سازمان سیا از طریق قاچاق مواد مخدر این بودجه تامین می شده است.

**مواد مخدر پس از طالبان
به نوشته فارن افرز، پایان جنگ با طالبان به معنی حل معضل مواد مخدر در افغانستان نخواهد بود. ساده لوحانه است كه باور كنیم طالبان، با تحمل زیان های قابل توجه در میدان نبرد و حملات گسترده علیه فرماندهان ارشد این گروه كه باعث تضعیف طالبان شده است، بتواند دیگر گروه های تروریستی را از زمین های كشت خشخاش دور نگاه دارد و ضعف طالبان گروه های تروریستی جدیدی را به این مناطق خواهد كشاند.
علاوه بر گروه های تروریستی، فساد سیاسی در میان مقامات دولتی، جنگ سالاران و گروه های شورشی از دیگر عوامل تشدید تولیدات مواد مخدر حتی پس از صلح با طالبان خواهد بود.
اما موضوع این است كه مسئله تروریسم افغانستان را نمی توان تولیدات تریاك این كشور جدا دانست. یك توافقنامه صلح پایدار نمی تواند این مسئله را حل كند؛ هر گونه مذاكرات ایالات متحده با طالبان در آینده باید شامل یك راهكار چند جانبه برای مبارزه با مواد مخدر در دراز مدت باشد كه در مسائل سیاسی و اقتصادی افغانستان ریشه دوانده باشد.

**بایدها برای توقف تولید مواد مخدر
در زمینه های اقتصادی، سازمان های بین المللی باید برای كمك به مشاركت و ادغام افغانستان در بازار قانونی جهانی تلاش كنند، كاهش فقر و افزایش فروش دیگر محصولات كشاورزی باعث كاهش تولیدات مواد مخدر خواهد شد.
یك راهكار پایدار به تدریج تولیدات كشاورزی افغانستان را به محصولات تولیدی جایگزین با ارزش بالا مثل برنج و شیر تبدیل می كند.
همچنین باید از پروژه های زیربنایی بزرگی كه موقعیت جغرافیایی افغانستان را در ارتباط با مسیرهای تجاری جهانی بهبود می بخشد گسترش داد، مانند خط لوله تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند موسوم به 'تاپی' كه قرار است گاز تركمنستان را از طریق افغانستان و پاكستان به شبه قاره هند منتقل كند.
**آساق**9470**1663**