مصرف لبنيات به تنهايي سلامت استخوان ها را تضمين نمي كند

تهران- ايرنا- كارشناسان تغذيه معتقدند مصرف لبنيات كه حاوي كلسيم و ويتامين D است، به تنهايي سلامت استخوان و پيشگيري از ابتلا به پوكي استخوان را تضمين نمي كند بلكه مصرف پروتئين ها و سبزي ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در كنار مصرف كلسيم زنجيره غذايي حفظ استخوان ها را تشكيل مي دهند.

منصور والايي متخصص تغذيه روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ايرنا در اين خصوص اظهار داشت: بسياري از افراد تصور مي كنند براي داشتن استخوان هاي سالم، فقط بايد شير و ماست مصرف كنند، در حالي كه استفاده از كلسيم و ويتامين D به تنهايي نمي تواند سلامت استخوان ها را تضمين كند.

* تغذيه صحيح از دوران جنيني
وي اظهار داشت: براي حفظ استحكام استخوان ها بايد از دوران جنيني و در زمان بارداري مادر به فكر بود، تغذيه مادر در اين دوران نقش بسيار مهمي دارد.
والايي اضافه كرد: زنان باردار بايد از منابع پروتئيني و مواد غذايي حاوي كلسيم، منيزيم و ويتامين K به مقدار كافي استفاده كنند تا استخوان هاي جنين استحكام كافي داشته باشد.
وي تصريح كرد: پس از تولد نوزاد، تغذيه با شير مادر تا دو سال اول زندگي مي تواند نقش بسيار مهمي در سلامت استخوان هاي وي در بزرگسالي ايفا كند و توصيه مي شود هفته اي چهار تا پنج روز، شيرخوار را به مدت 15 تا 20 دقيقه به صورت برهنه يا نيمه برهنه در برابر نور خورشيد قرار داده تا ويتامين D مورد نيازش تامين شود.

* مصرف پروتئين را قطع نكنيد
به گفته اين متخصص تغذيه، در بزرگسالي نيز تغذيه صحيح مي تواند نقش موثري در سلامت استخوان ها داشته باشد و مصرف منابع پروتئين و املاح براي حفظ سلامت استخوان ها ضروري است.
والايي افزود: يكي از بهترين منابع دريافت پروتئين، سفيده تخم مرغ است و انواع گوشت، شير و ماست منابع خوب پروتئين هستند و بايد به مقدار كافي در رژيم غذايي روزانه گنجانده شوند.
وي اظهار داشت: مصرف سويا و حبوبات هم مي تواند پروتئين مورد نياز بدن را تامين كند و انواع مختلف كلم ها، كلسيم خوب و قابل جذبي دارند.
اين متخصص تغذيه يادآور شد: مصرف منابع امگا 3 مانند ماهي، سبزي خوردن و كاهو در صورتي كه همراه با آنها از مواد غذايي حاوي كلسيم به اندازه كافي استفاده شود، مي تواند در پيشگيري از بروز پوكي استخوان موثر باشد.
والايي تصريح كرد: يكي از عوامل ابتلا به پوكي استخوان، مصرف اسيدهاي چرب اشباع است؛ به اين معني كه احتمال بروز پوكي استخوان ميان افرادي كه روغن هاي جامد گياهي و حيواني به مقدار زياد مصرف مي كنند، افزايش مي يابد و غذاهاي شور و غذاهايي كه سديم آنها زياد است نيز به علت افزايش دفع كلسيم مي تواند باعث پوكي استخوان شود.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ،70 درصد زنان و 50 درصد مردان بالاي 50 سال كشور با بيماري پوكي استخوان روبرو هستند.
اجتمام*9022*1834