۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کد خبر 83268294
۰ نفر
سرعت و شفافیت امدادرسانی در بحران؛ ارمغان استارتاپها

تهران- ایرنا- استفاده از ظرفیت استارتاپها و اكوسیستم نوآوری در شرایط بحران و پسا بحران، تاثیر شگرفی در سرعت بخشیدن به فرآیند امدادرسانی، نجات و پیشگیری و همچنین شفافیت در این عرصه ایفا می كند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زمانی‌كه سیل كمی در استان‌های مختلف كشور آرام گرفت، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران به فعالان استارتاپی پیشنهاد داد در زمینه بحران و پسا بحران نیز فعالیت كنند. به همین واسطه با یكی از افراد فعال در این حوزه صحبت كردیم و در نهایت متوجه شدیم آن‌ها از یك سال قبل به شكل دیگری این كار را آغاز كرده‌اند. مسئله اصلی كه الان مطرح شده، چگونگی اجرایی شدن این ایده‌هاست.
امیر ناظمی اواخر هفته گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: «حالا كه بحران كمتر شده است، از اكوسیستم نوآوری درخواست می‌كنم ایده‌های‌شان را در بازسازی و كمك به جوامع محلی پس از بحران به ‌اشتراك بگذارند.»
این ایده در حالی مطرح شد كه حمیده حبیبی و چند فعال استارتاپی دیگر از یك سال قبل در تمام استان‌های كشور، برنامه مشابهی را آغاز كردند.
این فعال استارتاپی در حوزه فین‌تك روز یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: حدود یك سال قبل با اعلام دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران در طرح كاشف برای تمام داوطلبان هلال‌احمر در استان‌های مختلف با بیش از50 درصد ایده‌های امدادی در سراسر كشور و منطقه‌ای كلاس‌های آموزشی استارتاپی برگزار كردیم.
این گروه به عنوان مربی تخصصی، پس از برگزاری دوره اول برای جوانان هلال‌احمر 32 استان ایران، دوره دوم آموزش‌هایشان را برای 10 استان دیگر از بهمن‌ماه سال قبل آغاز كردند.
در واقع این گروه قبل از این‌كه چنین طرحی از سوی سازمان فناوری ارائه شود، كارشان را آغاز كرده بودند. حبیبی در خصوص كلاس‌های آموزشی‌شان گفت: افرادی كه در این كلاس‌های آموزشی با آن‌ها رو به رو شدیم، همگی در حوزه هلال احمر فعالیت می‌كردند و بیش از هر فرد دیگری با بحران‌ها آشنا بودند و بیشترین ایده‌ای كه به ذهن‌شان می‌رسید حول و حوش امداد، حوادث و فضای بحرانی شهرشان بود وهمین مسئله توجه ما را جلب كرد.

** لایو لوكیشن
آن‌ها از طراحی استارتاپ‌هایی می‌گفتند كه اكنون نمونه‌‎های آن در كشورهای خارجی پیشرفته در حال انجام است. به طور مثال مسیج‌های «لایو لوكیشن»- ارسال لوكیشن حادثه- این ایده‌ای بود كه سال گذشته یكی از بچه‎های سمنان در كلاس‌های آموزشی آن را مطرح كرد.
اجرایی شدن این طرح می‌تواند در مواقع بحرانی، نقش حیاتی ایفا كند. خصوصا این كه در زمان بحران حتی ثانیه‌ها نیز اهمیت دارند. زمانی كه فرد درگیر بحران یا حادثه با مراكز امدادی تماس می‌گیرد و شخص پشت تلفن از او آدرس می‌خواهد، در 90درصد مواقع نمی‌داند كجاست یا نمی‌تواند نشانی درستی بدهد. اگر امكانی فراهم شود تا فرد بتواند از طریق گوشی همراه خود لوكیشن حادثه را ارسال كند، تا پلیس و امدادگران به سرعت خودشان را به محل مورد نظر برسانند.
او در ادامه گفت: قبل از عید و شروع آغاز بارش‌های سیل‌آسا به هلال‌احمر پیشنهاد دادیم كه چطور از این ایده‌ها استفاده كنیم و آن‌ها را به مرحله اجرایی شدن در بیاوریم. زمانی كه آقای ناظمی توئیت استقبال از ایده‌ها را منتشر كرد، من برایشان نوشتم كه در گذشته چنین كاری را انجام داده‌ایم و ارجح‌ترین افرادی كه می‌توانند برای این چنین مواقعی از خودشان ایده‌ بدهند، جوانان هلال احمر هستند.
حبیبی برای این گفته، دلایل خودش را نیز دارد: این افراد هم از نزدیك به مشكل آشنا هستند، هم به شكل واقعی و غیر فانتزی به شرایط بحرانی اِشراف دارند و می‌دانند دقیقا چه اتفاقی قرار است رخ دهد.
به همین واسطه می‌توانند به میزان نیازمندی‌هایی كه در آن شرایط وجود دارد، ایده‌ای را برای راه‌اندازی اپلیكیشن یا استارتاپ پیشنهاد دهند. ایده باید به واقعیت نزدیك باشد تا مردم برای نصب آن ترغیب شوند و از قبل با آن آشنایی داشته باشند و بدانند چطور باید از آن استفاده كنند.

** توجه به زیرساخت‌ها
او در ادامه به مبحث دیگری اشاره كرد كه قطعا سازندگان اپلیكیشن‌ برای مواقع بحرانی باید به آن توجه كنند: برای اجرایی شدن ایده‌هایی نو در زمینه بحران، باید به زیرساخت‌ها نیز توجه كرد. باید چیزی طراحی كرد كه روی زیرساخت‌هایی كه در دسترس مردم است، پیاده‌سازی شود و بستر آن در تمام روستاها و شهرها وجود داشته باشد.
سیم كارت و گوشی موبایل دو وسیله ارتباطی هستند كه در دسترس همه قرار دارند بنابراین سرویس‌ها و اپلیكیشن‌ها باید طوری طراحی شوند كه با همین دو وسیله قابل دسترسی باشد.
حبیبی توضیح داد: ایده‌هایی با این رویكرد، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یكی ایده‌ها و استارتاپ‌هایی كه روی زیرساخت‌های فعلی توسعه داده می‌شوند كه معمولا این دست كارها باید در سطح كلان و ملی طراحی شوند چرا كه برای اجرایی شدن آن‌ها باید مانند اپراتورها به زیرساخت‌ها دسترسی داشت. این دست از ایده‌ها معمولا با كمك وزرات ارتباطات و هلال‌احمر، بهتر به مرحله اجرایی در خواهد آمد.

**طراحی سیستم برای بازیگران اصلی بحران
دسته دوم، استارتاپ‌هایی كه می‌توانند به بازیگران این جریان بحران، امداد و نجات یا پیشگیری از بحران كمك كنند. مثلا هلال‌احمر، كمیته امداد، بهزیستی، خیرین و مردم عادی هر كدام به زغم خودشان شروع می‌كنند به تامین آذوقه، لباس، وسایل خواب و دیگر ملزومات مورد نیاز.
در این بین هیچ مرجعی وجود ندارد تا به ما این اطلاعات را بدهد كه چه میزان پتو وارد منطقه مورد نظر شده است؟ آیا نیاز به پتوی بیشتری وجود دارد؟ آیا كمك‌رسانی باید متوقف شود؟ یا مثلا چه میزان پول جمع‌آوری شده، در چه راهی خرج شده، چقدر از آن باقی مانده است؟ جای خالی چنین اپلیكیشنی واقعا احساس می‌شود.
یا مثلا سیستمی طراحی شود برای كمك رسانی. زمانی كه بحران هایی مانند سیل و زلزله رخ می‌دهد، خیلی از افراد به صورت خودجوش به محلهای درگیر بحران می روند و كار امداد و نجات را با مشكل رو به رو می كنند. در حالی كه اگر تمام این‌ها توسط یك اپلیكیشن مدیریت شود كار ساده‌تر پیش خواهد رفت.
به طور مثال بهتر است در مواقع بحرانی اپلیكیشنی وجود داشته باشد كه هلال احمر در آن اعلام كند برای یك منطقه به 10نیروی كار متخصص و برای یك منطقه دیگر به 5 زن كه تجربه پرستاری دارند نیاز است. به این شكل حتی كمك های داوطلبانه نیز به خوبی مدیریت می‌شوند.

** سازمان‌ها باید درخواست بدهند
حبیبی اعتقاد دارد نباید همیشه مشاركت نهادها و فعالان استارتاپی به این شكل باشد كه فعالان پیشنهاد بدهند و آن‌ها قبول كنند. گاهی نیاز است نهادها و سازمان‌ها دغدغه‌‎های خود را با فعالان استارتاپی در میان بگذارند.
او در این خصوص گفت: گاهی اوقات سازمان‌هایی مانند بهزیستی، كمیته امداد و ستاد مدیریت بحران كه متولی امداد، نجات، پیگیری و پیشگیری هستند اگر نیازمندی‌های‌ فضای كاری‌شان را با فعالان اكوسیستم نوآوری در میان بگذارند و امكانات مورد نیاز زیرساختی را در اختیار استارتاپ‌ها قرار بدهند، قطعا تیم‌هایی برای اجرایی كردن ایده‌هایشان تشكیل خواهد شد.
تیم‌هایی كه می‌توانند برای نیازهای آن‌ها با استفاده از تكنولوژی و فناوری اطلاعات، سرویس تعریف كنند. فراگیر شدن استفاده از فناوری‌ اطلاعات، مستلزم ایجاد فضای تعامل بین سازمان‌های متولی و فعالان استارتاپی است.

** خدمات استارتاپی در راستای مسئولیت اجتماعی
حبیبی در این گفت و گو اعلام كرد قصد دارد در راستای مسئولیت اجتماعی گروه‌شان به هر كدام از سازمان‌هایی كه به اپلیكیشن «تامین مالی جمعی رانگو» كه آن‌ها طراحی‌اش كرده‌اند نیاز دارد، یك نسخه ارائه بدهد و با آن‌ها مشاركت كند. كاری كه این برنامه انجام می‌دهد جمع‌آوری كمكهای خُرد مالی است.
حبیبی در خصوص تفاوت این اپلیكیشن با موارد مشابه‌اش گفت: در نسخه «تامین مالی جمعی» كه ما آن را طراحی كرده ایم این امكان وجود دارد كه مشخصات افراد، مبلغی كه اهدا كرده‌اند و گزارش خرج كرد را دقیق ببینید. فردی كه با كدهای USSD (ارسال پیام از طریق كد دستوری) كمكی اهدا می‌كند، نمی‌تواند ببیند كه این كمك به چه سمتی رفته و برای چه چیزی خرج شده است.
او از یك كار دیگر نیز خبر داد و گفت: قصد داریم مسئولیت فنی یك ایده برای مواقع بحران را هم به صورت رایگان برعهده بگیریم، هر كدام از بازیگران اصلی بحران‌ها مانند هلال احمر و تیم‌های امداد و نجات ایده‌ای داشته باشند، برایشان پیاده‌سازی می‌كنیم.
او در پایان گفت: سازمان‌های ما باید بپذیرند در تمامی مواقع و به ویژه مواقع بحرانی می‌توان با انواع تكنولوژی از جمله فناوری اطلاعات و امكانات اینترنت به بهترین شكل ممكن همه چیز را مدیریت كرد، استقبال از ایده‌های نو در این زمینه، نوید این را می‌دهد كه مسئولان میزان نیاز به تكنولوژی را بیشتر از گذشته درك كرده‌اند.
علمی **9207** 1055