اجرای حقوق شهروندی، ضامن ارتقای سلامت اداری

قزوین - ایرنا - منشور حقوق شهروندی كه آذرماه سال 95 توسط رییس جمهوری تصویب و ابلاغ شد، نتایج مطلوب و موثری به دنبال دارد كه مهمترین آنها ارتقای سلامت اداری، مقابله با فساد، نفی تبعیض و افزایش سرمایه اجتماعی نظام است.

به گزارش ایرنا طی چهار دهه از عمر با بركت انقلاب اسلامی خدمات بی سابقه بسیار بزرگی از ناحیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب به مردم ارایه شده است و در واقع چهره ایران اسلامی بعد از انقلاب با پیش از آن اصلا قابل مقایسه نیست.
انقلاب اسلامی كه برای برقراری یك نظام عادلانه، سالم و عاری از تبعیض و فساد به وقوع پیوست در تمامی ابعاد دارای كارنامه درخشان و روشنی است اما وجود فساد در برخی بخش ها، عدم پاسخگویی وافی و شایسته دستگاه ها به مطالبات مردمی، ضعف در قوانین و مقررات، وجود قوانین معارض و موازی، خلاهای قانونی و قوانین مندرس و ناپاسخگو موجب شد تا دولت تدبیر و امید منشور حقوق شهروندی را برای ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در آذرماه 95تصویب و ابلاغ كند.
به دنبال آن دستگاه های اجرایی سراسر كشور و استان اجرای حقوق شهروندی را در دستور كار قرار دادند و با آموزش، فرهنگ سازی و برپایی میزهای خدمت الكترونیكی برای شناسایی و مقابله با گلوگاه های فساد و افزایش سرمایه اجتماعی دولت و نظام اقدام كردند.
در همین راستا مدیر كل دفتر مدیریت عملكرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین، معاون توسعه و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیر فناوری اطلاعات و شبكه دولت استانداری قزوین به عنوان مجری و ناظر اجرای مصوبات حقوق شهروندی و مدیران كل سازمان بهزیستی و تامین اجتماعی استان به عنوان دستگاه های برتر در اجرای این منشور در میزگرد ایرنا مركز قزوین حضور یافته و در خصوص عملكرد خود در این زمینه بحث و گفت و گو كردند.

***بازدید از 60 دستگاه اجرایی استان از منظر حقوق شهروندی در سال 97
مدیر كل دفتر مدیریت عملكرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری قزوین در این میزگرد گفت: در راستای نظارت بر اجرای حقوق شهروندی و میز خدمت در سال 97 وارد عمل شده و از 60 دستگاه، 6 فرمانداری و 20 شهرداری طی دو نوبت بازدید به عمل آمد.
معصومه مرادیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بررسی اجرای حقوق شهروندی در استان، گفت: در گام اول شاخص های اجرای حقوق شهروندی و معیارهای برپایی میز خدمت الكترونیكی و حضوری تهیه شد و در گام دوم با تشكیل تیم با حضور چهار نفر از كاركنان دفتر بازرسی از دستگاه های اجرایی، شهرداری ها و فرمانداری ها بازرسی صورت گرفت.
وی اضافه كرد: در مرحله بعد گزارش های تهیه شده برای اصلاح و اقدامات لازم به دستگاه های مربوط و فرمانداران و مسئولان ارسال شد تا برای راستی آزمایی و كنترل نقاط آسیب پذیر اقدام كنند.
این مسئول افزود: خوشبختانه قزوین جزو سه استان برگزیده در زمینه بررسی میزان اجرای منشور حقوق شهروندی و سلامت اداری در سطح كشور است ولی برخی مشكلات و كاستی ها نیز در زمینه اجرای این منشور در دستگاه های اجرایی استان مشاهده شد.
مرادیان با آسیب شناسی دلایل نارضایتی شهروندان در مبحث حقوق شهروندی، افزود:رسیدگی نكردن به موقع به شكایات در دستگاه های اجرایی،تبعیض میان مراجع كنندگان در انجام مقررات و اعمال سلیقه های شخصی توسط ادارات كل و شهرستان ها، شفاف سازی نكردن از خدمات قابل ارایه در كلیه دستگاه ها،نامناسب بودن روش های اجرایی و فرایندهای كاری در ارایه خدمات، نقص، اشكالات یا خلاهای موجود در قوانین،بداخلاقی و برخورد ناشایست با ارباب رجوع و نا توانایی یا سوء مدیریت در دستگاه ها از جمله این عوامل هستند كه باید برای رفع آنها و افزایش رضایتمندی در میان مراجعه كنندگان به دستگاه های اجرایی تلاش شود.
مدیركل بازرسی، نظارت بر عملكرد و امور حقوقی استانداری قزوین در ادامه با تاكید بر خودارزیابی مدیران پیش از ورود ناظران این اداره، گفت: مدیران باید برای بهبود عملكرد خود و مجموعه مدیریتی متبوع، خود ارزیابی را جدی بگیرند و از نظارت و پیگیری مداوم و مستمر در این زمینه غافل نشوند.
مرادیان اضافه كرد: خودارزیابی موجب ارتقای عملكرد دستگاه های اجرایی می شود و این مهم در نهایت رضایتمندی بیشتر شهروندان را از دستگاه های خدمات رسان به همراه خواهد داشت.
مدیركل بازرسی، نظارت بر عملكرد و امور حقوقی استانداری قزوین همچنین بر صیانت از حقوق شهروندی در دستگاه های اجرایی تاكید كرد و گفت: در سال جدید نیز نظارت بر اجرای حقوق شهروندی با جدیت دنبال خواهد شد و در خصوص میزان موفقیت دستگاه های اجرایی در این زمینه مستند سازی و شفاف سازی صورت خواهد گرفت.

*** 23 درصد از دستگاه های اجرایی استان میز خدمت حضوری ندارند
معاون توسعه و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: در طرح بررسی دستگاه ها از منظر رعایت حقوق شهروندی طی پنج هفته از 85 دستگاه و 496 ساختمان بازدید شد و یك تیم سه نفره متشكل از سازمان های مردم نهاد، سازمان مدیریت و استانداری در این بازدیدها حضور داشتند.
حمید حبیبی افزود: در مجموع 49 نفر بازرس شامل 15 نفر از استانداری، 18 نفر از فرمانداری، 10 نفر از سازمان های مردم نهاد و 6 نفر از مابقی دستگاه های اجرایی در این طرح مشاركت داشتند.
این مسئول گفت: در این طرح رعایت حقوق شهروندی در دستگاه های مختلف با 40 مصداق در ستادها و مكان های عمومی ارایه خدمات از مهد كودكها، پیشخوان های خدمات، مجتمع ادارات، مطب ها و داروخانه ها مورد بازدید قرار گرفتند.
حبیبی اضافه كرد: برای هماهنگی در این فرایند و ایجاد یك دیدگاه واحد میان تیم های بازدید كننده هر هفته یك جلسه در طول فرایند ممیزی تشكیل می شد و ملاك عمل چك لیست سازمان امور اداری و استخدامی بود.
معاون توسعه و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: فقدان برنامه مشخص عملیاتی سالانه با توجه به 11 مصداق تعریف شده در زمینه اجرای تصویب نامه حقوق شهروندی از ضعف های دستگاه های اجرایی است كه باید در سال جدید برای رفع آن اقدام شود.
این مسئول گفت: باید با یك كار منظم برنامه مشخص عملیاتی را برای سال جدید تهیه كرد تا طبق آن دستگاه ها مورد پایش قرار گیرند.
حبیبی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته، در مجموع 23 درصد از دستگاه های اجرایی استان میز خدمت حضوری نداشته و در ارایه میز خدمت در برخی از دستگاه ها ضعف اساسی وجود دارد.
حبیبی اضافه كرد:همچنین حدود نیمی از متولیان میز خدمت ویژگی ها و شرایط لازم را برای حضور در میز خدمات نداشته اند كه موجب نارضایتی بیشتر شهروندان می شود.
وی افزود: 49 دستگاه اجرایی استان دارای میز خدمت الكترونیكی و 29 دستگاه اجرایی فاقد آن هستند و برای پایش و بررسی عملكردهای آنها 10 مهندس به كار گرفته شد.
این مسئول ادامه داد: 35 درصد دستگاه های استان میز خدمت الكترونیكی ندارند چون به دلیل برخی مقررات ملی دست آنها بسته است و باید برای حل این معضل اقدام شود.
حبیبی اضافه كرد: در نهایت می توان اذعان كرد با توجه به بازدیدهای صورت گرفته در سال 97، میزان اجرای مصوبه حقوق شهروندی در دستگاه های قزوین 51.7 دهم درصد برآورد و اندازه گیری شده است.

***پیاده سازی دولت الكترونیك در راستای اجرای حقوق شهروندی
مدیر فناوری اطلاعات و شبكه دولت استانداری قزوین نیز در این میزگرد گفت: پیاده سازی دولت الكترونیك و افزایش شفافیت اداری از تاكیدات دولت تدبیر و امید و نماینده عالی دولت در استان است و در همین راستا چندین طرح جامع و كامل در حال اجرا یا طراحی در استان هستند.
حامد فتوحی افزود:تهیه درگاه واحد برای میز خدمت الكترونیكی دستگاه های اجرایی از جمله طرح هایی بوده كه طی جلسات مشترك با سازمان برنامه و بودجه استان در حال تكمیل و نهایی شدن است.
وی اضافه كرد:همچنین تهیه یك سامانه برای شهرداری های استان در دستور كار قرار دارد كه تا اواسط اردیبهشت ماه نهایی می شود و نقش موثری در كاهش مراجعات مردمی به شهرداری ها و تسریع در ارایه خدمات خواهد شد.
فتوحی اضافه كرد:همچنین برای اولین بار در كشور یك سامانه در استان در حال نهایی شدن است كه استاندار و معاونان وی می توانند به صورت برخط میزان مراجعات مردمی به دستگاه های دولتی و رضایت مردم از آن دستگاه را مشاهده و بررسی كنند.
این مسئول خاطر نشان كرد:اجرای این طرح ها براساس مصوبات حقوق شهروندی است و قطعا مقابله با فساد اداری، رعایت حقوق شهروندی و تكریم ارباب رجوع را به دنبال خواهد داشت.

*** اجرای میز خدمت حضوری،عامل افزایش رضایت مراجعه كنندگان
مدیر كل تامین اجتماعی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت:در سالهای گذشته میز خدمت در تامین اجتماعی استان وجود نداشت اما در سال های اخیر با تغییر رویكرد برای اجرای میزهای خدمت و تكریم ارباب رجوع در راستای مصوبات حقوق شهروندی اقدام شد.
سیروس نصیری افزود: هم اكنون در بسیاری از شعب تامین اجتماعی استان میز خدمت حضوری برپا شده و از دستگاه های پیشرو در اجرای مصوبات حقوق شهروندی هستیم.
وی اضافه كرد:امیدواریم در سال جدید نیز با رفع اشكالات میز خدمت حضوری بتوانیم گام های بلندی را برای اجرای میزهای خدمت حضوری و الكترونیكی برداریم.

*** دولت الكترونیك، موثر در اجرای حقوق شهروندی
مدیر كل سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: سازمان بهزیستی از دستگاه هایی است كه همه جا و همه نوع خدمت را قبل از تولد تا بعد از فوت به جامعه هدف خود ارایه می كند و در همین راستا اجرای دولت الكترونیك، برپایی میزهای خدمت حضوری و الكترونیكی را برای اجرای حقوق شهروندی در دستور كار قرار دارد.
علیرضا وارثی افزود:این دستگاه سال گذشته در برپایی میزهای خدمت حضوری كه از مصوبات حقوق شهروندی است جزو دستگاه های برتر استان شناخته شد و در سال جدید نیز با رفع اشكلات سال گذشته گام های بلندتری را در این زمینه برخواهد داشت.
وی گفت: میز خدمت در تكریم ارباب رجوع، كاهش هزینه و زمان شهروندان،تسریع در رسیدگی به درخواست ها و مقابله با فساد اداری نقش موثری دارد و باید دیگر دستگاه های خدمات رسان نیز به اجرایی كردن آن اهتمام بیشتری داشته باشند.
6101