دستگاه های اجرایی در پنج سال 76 هزار تذكر معاملاتی گرفتند

تهران- ایرنا- رئیس سازمان بازرسی كل كشور گفت: در پنج سال گذشته ثبت بیش از 323 هزار معامله در سامانه نظارت بر معاملات این سازمان را شاهد بودیم كه 76 هزار مورد تذكر درباره رعایت شرایط مناقصه و مزایده یا الزامات قانونی، به دستگاه های اجرایی داده شد.

به گزارش ایرنا از تارنمای قوه قضاییه، ناصر سراج امروز (چهارشنبه) درباره عملكرد پنج ساله سازمان بازرسی كل كشور افزود: بازرسان سازمان در بیش از 192 هزار معامله اعم از مناقصه و مزایده حضور داشته و درخواست لغو یا تجدید بیش از 10 هزار معامله را به دستگاه‌های اجرایی اعلام كرده‌اند.
سراج افزود: این سازمان در پنج سال اخیر با تشكیل 40 هزار و 590 پرونده نظارت و بازرسی، 37 هزار و 127 گزارش اصلی و اختصاصی به مراجع ذیصلاح ارسال كرد كه تعداد پرونده‌های تشكیل شده در سال 1392 از 9 هزار و 916 پرونده به 6 هزار و 264 پرونده در ابتدای سال 1397 كاهش یافت.
وی افزود: گزارش‌های ارسالی از 6 هزار و 76 گزارش در سال 1392 به 10 هزار و 51 گزارش در ابتدای سال 1397 افزایش یافت و تعداد پنج هزار و 576 گزارش بایگانی در سال 1392 به 429 گزارش بایگانی شده در ابتدای سال 1397 رسید كه نشان از كیفیت گزارش‌های سازمان و اثربخشی هرچه بیشتر آنهاست.

* زمینه بروز تخلف در كجاست؟
رئیس سازمان بازرسی كل كشور گفت: نتایج به دست آمده از آسیب‌شناسی برنامه‌های نظارت و بازرسی، حكایت از آن دارد كه در بخشی دستگاه‌ها، فقدان وحدت رویه، نقص قوانین و مقررات و مشكل در فرآیند‌ها و دستورالعمل‌ها زمینه بروز تخلف و فساد را مهیا كرده است.
وی افزود: گزارش‌های سازمان، به «ایجاد»، «اصلاح» یا «حذف» رویه‌ها منجر شد و نتایج اجرای بازرسی‌ها به «وصول مطالبات و یا انتقال وجوه دولتی»، «استرداد وجوه و اموال»، «جلوگیری از تضییع اموال»، «جلوگیری از فرار مالیاتی»، «جلوگیری از قاچاق كالا و ارز»، «افزایش درآمد ملی»، «كاهش هزینه‌های جاری» یا «ابطال مصوبات، مقررات و احكام دیوان عدالت اداری» انجامید و متخلفان به «محكومیت كیفری» یا «محكومیت اداری- انتظامی» محكوم شده‌اند.

* ثبت 214 هزار شكایت در سازمان بازرسی كل كشور
وی افزود: مركز رسیدگی به شكایت مردمی سازمان بازرسی كل كشور با همكاری بیش از 10 هزار كاربر در دستگاه‌های اجرایی سراسر كشور، فرآیند نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شكایت مردمی را در دستگاه‌های اجرایی نظارت و پیگیری می‌كند.
به گفته وی، در پنج سال اخیر بیش از 214 هزار درخواست رسیدگی به شكایت به این سازمان رسید.
وی افزود: این سازمان به منظور تسهیل و ارائه خدمات الكترونیك به عموم مردم، «سامانه نرم‌افزاری رسیدگی به شكایات و اعلامات» را در بستر اینترنت و «سامانه 136 سازمان بازرسی كل كشور» را به طور تلفنی فعال كرده است و برای حل مشكلات افراد، نسبت به بررسی و تحلیل گزارش‌های مردمی اقدام و موارد را برای بررسی‌های تكمیلی، به صورت سیستمی به اداره های كل نظارت و بازرسی ارجاع می‌كند.

* امضای 11 یادداشت تفاهم همكاری بین المللی
سراج گفت: این سازمان در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی حضور پیدا می كند كه تمركز اصلی بر ایجاد زمینه‌های عملیاتی برای فراهم كردن زمینه همكاری‌های دوجانبه و چندجانبه بلندمدت و میان‌مدت با دیگر كشور‌ها در حوزه‌های مشترك بوده كه به امضای 11 یادداشت تفاهم همكاری در مدت پنج سال اخیر منجر شده است.
وی افزود: تدبیر مناسب و بكارگیری دیپلماسی ضد فسادی و آمبودزمانی مقتدر، سبب شد در «سازمان شفافیت بین‌الملل» به‌عنوان نهادی كه سالیانه رتبه و امتیاز كشور‌ها را بر مبنای «شاخص ادراك فساد» منتشر می‌كند، رتبه ایران 15 مرتبه رشد كند و امتیاز ایران بر اساس شاخص ادراك فساد طی سال‌های 2013 تا 2017 از 25 به 30 ارتقا یابد.
آمبودزمان به معنای نظارت و بازرسی است و یكی از مسائل مهم مربوط به حقوق عمومی به ویژه حقوق اداری است. چون با انجام بازرسی و نظارت اداری موثر از طریق نهادهای سالم و قانونی می توان نتایج با ارزشی را در نظام اداری مشاهده كرد.
رئیس سازمان بازرسی كل كشور افزود: همچنین این سازمان جایگاه اساسی و قدرتمندی را در 2 نهاد «انجمن آمبودزمان آسیایی» و «موسسه آمبودزمان بین‌المللی» دارد و با حضور در مجامع بین‌المللی چون «انجمن بین‌المللی مسئولان مبارزه با فساد» و «كنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد»، آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه‌های تخصصی كاری به جهانیان معرفی كرده است.
به گفته وی، با تاسیس «مركز آكادمی آمبودزمان آسیایی» در این سازمان زمینه آموزش و تربیت نیروی متخصص با رویكرد بین‌المللی فراهم شده است.
«استیلای حقوق شهروندی»، «جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال»، «تغییر، اصلاح و حذف رویه‌ها، فرآیند‌ها و ساختار‌های مفسده انگیز»، «میانجی گری در منازعات و دادخواهی در محاكم قضایی»، «آسیب‌شناسی و ارزیابی عملكرد دستگاه‌های اجرایی در مورد اجرای قوانین، شفاف‌سازی و پاسخگویی» و «تبیین نظرات و آرای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پیشگیری، نظارت و مبارزه با فساد در مجامع و نهاد‌های بین‌المللی» از دستاورد‌های این سازمان به شمار می رود.
سازمان بازرسی كل كشور براساس وظایف محوله قانونی مندرج در اصل 174 قانون اساسی به منظور «نظارت بر حسن جریان امور» و «اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری»، ماموریت خود را از طریق «بازرسی‌های برنامه‌ای، فوق‌العاده و موردی»، «رسیدگی به شكایت و اعلام های دریافتی» و «نظارت بر اجرای مزایده‌ها و مناقصات» محقق ساخته تا به هدف غایی خود یعنی «حاكمیت قانون و ارتقای سلامت نظام اداری» دست یابد.
این سازمان در قالب 17 بازرسی امور در مركز و 31 بازرسی‌كل در استان‌ها، عملكرد دستگاه‌های اجرایی كشور را از طریق هیات‌های بازرسی، سنجش و ارزیابی می كند و در صورتی كه نسبت به قوانین و مقررات یا ضوابط، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها تخطی صورت گرفته باشد، متخلفان را به مراجع ذیصلاح معرفی می كند.

اجتمام*1003*1961*