۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۳۶
کد خبر: 83263291
T T
۰ نفر
آمانو: انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران مشاهده نشده است

نیویورك- ایرنا- مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر اجرای تعهدات ایران تحت برجام را تایید كرد و گفت از سال 2009 به بعد هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوكیا آمانو روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد كه به پیشنهاد آلمان درباره
پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (ان پی تی) برگزار شد، این مطلب را مطرح كرد.
وی افزود: فعالیت های هسته ای ایران و كره شمالی همچنان به عنوان اولویت برنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 2002 تا كنون بر فعالیت های اتمی ایران تمركز دارد.
مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: در دسامبر 2015، گزارشی از فعالیت های اتمی گذشته ایران به شورای حكام آژانس ارائه و تاكید كردم كه ایران تماس هایی برای طیفی از فعالیت های خود، مرتبط با توسعه تجهیزات انفجاری اتمی پیش از پایان سال 2003 داشته است.
آمانو اضافه كرد: با این حال، این فعالیت ها فراتر از امكان سنجی، مطالعات و كسب برخی توانایی های فنی و قابلیت های مربوطه نرفته است. همچنین تاكید كردم هیچ نشانه تایید شدنی از فعالیت های ایران به منظور توسعه تجهیزات انفجاری اتمی خود پس از 2009 وجود نداشته است.
وی خاطرنشان كرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی از ژانویه 2016 نظارت تایید شدنی بر اجرای تعهدات مربوط به هسته ای ایران تحت برجام داشته است كه در گزارش های من به شورای حكام، تاكید كرده ام كه ایران در حال اجرای این تعهدات خود است.
مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاكید بر اینكه بازرسان آنها به همه سایت ها و مكان های مورد نیاز در ایران دسترسی داشتند، اظهار كرد: ضروری است ایران همچنان تعهدات خود را به طور كامل اجرا كند.
آمانو تصریح كرد: آژانس همچنان به بررسی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده توسط ایران تحت موافقتنامه پادمان ادامه می دهد. ارزیابی های مربوط به عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های غیرقانونی در ایران همچنان ادامه دارد.
وی یادآور شد: پیاده سازی توافقنامه جامع پادمان در ایران ، پروتكل الحاقی و اقدامات شفاف اضافی تحت برجام، قوی ترین سیستم نظارتی موجود در هر كشور دیگری در جهان است.

**كره شمالی
مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره كره شمالی هم گفت: بیش از 10 سال است كه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته شد تا كره شمالی را ترك كنند اما آژانس همچنان به نظارت بر آن ادامه می دهد.
آمانو افزود: برنامه هسته ای كره شمالی و همه موارد مرتبط با آن از طریق اطلاعات منابع آشكار و تصاویر ماهواره ای بر اساس مقررات پادمانی ارزیابی می شود.
وی با اشاره به فعالیت های اتمی این كشور و روند مذاكرات سیاسی آن با آمریكا اظهار امیدواری كرد كه این فرایند به یك توافق و اجرای خلع سلاح واقعی شود.
مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان كرد: آژانس نقش مهمی در مذاكرات سیاسی میان كشورهای مرتبط ندارد. با این حال، مهم است كه هر گونه توافق در مورد خلع سلاح اتمی با یك مكانیسم تایید شدنی موثر و پایدار همراه باشد.
اروپام*1429

سرخط اخبار جهان