۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 83258713
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

دولتمردان آمریكا به قوانین بین المللی پایبند نیستند

اهواز - ایرنا - حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری كشورمان گفت: دولتمردان آمریكا كه اكنون بر سر كار هستند به قوانین بین المللی پایبند نیستند و هیچ كس شیوه كاری آنها را نمی پسندد.

به گزارش ایرنا وی روز جمعه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در سالن جلسات استانداری با اشاره به اینكه این افرادی كه امروز در آمریكا بر سر كار هستند جنگ طلبند افزود: قوانین بین المللی را زیر پا می گذارند كه از جمله آنها برجام و توافق آب و هوایی پاریس بوده است.
وی گفت: كشور ما اخیرا سه برگ برنده در جوامع بین المللی داشته است كه یكی از آنها در دادگاه لوكزامبورگ به مبلغ یك میلیارد و 780 میلیون دلار بوده است.
وی با بیان این كه آمریكا قوانین بین المللی مربوط به قدس و بلندی های جولان را هم اخیرا زیر پا گذاشت توضیح داد: زمانی كه آمریكا در برجام حضور داشت می گفتند چرا شركت های خارجی به ایران می آیند اما حالا كه این شركت ها به دلیل تحریم آمریكا از كشور خارج شدند می گویند چرا این شركت ها رفتند.
روحانی تصریح كرد: ایران در زمینه های مختلف بین المللی توانسته پیروزی های دیگری را كسب كنند كه از جمله آن نیز تاییدیه های آژانس بین المللی است.

*سال 97 مردم با فداكاری فشارها را تحمل كردند
رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینكه ما به عنوان ملت ایران باید كنار هم باشیم، افزود: سال گذشته مردم فشارهای اقتصادی را با ایثار و فداكاری تحمل كردند و این در سایه وحدت و همدلی به وجود آمد.
وی یادآور شد: برای كاهش فشارهای اقتصادی در سال جدید مقداری به حقوق كارگران و كارمندان اضافه شده است تا از این طریق بخشی از این مشكلات رفع شود.

*عمده مباحث مربوط به سفر عراق مربوط به خوزستان بود
روحانی همچنین به سفر دو روزه خود در پایان سال گذشته به كشور عراق اشاره كرد و گفت: بخش عمده ای از مباحث این سفر مربوط به مسائل استان خوزستان بوده است.
رئیس جمهوری تصریح كرد: لایروبی اروند رود و راه آهن شلمچه به بصره مواردی بود كه در دیدار با نخست وزیر عراق برای آن توافقات جدی صورت گرفت.
وی همچنین با اشاره به هماهنگی برای رایگان شدن ویزا برای مردم دو كشور گفت: رایگان شدن ویزا از روز 12 فروردین ماه اجرایی می شود.
رییس جمهوری در ادامه به موضوع رها سازی آب از سدهای استان پرداخت و گفت: ممكن است با سرازیر شدن آب به سوی هور العظیم بخشی از زمینهای هور در قسمت عراق نیز به زیر آب برود.

**دولت خسارات كشاورزان خوزستانی را پرداخت می كند
روحانی افزود: پایداری سدها و جان انسان ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش ها باید به سمتی باشد كه هشدارها و خسارات به حداقل ممكن برسد.
وی با تاكید بر اینكه دولت موظف به پرداخت خسارت كشاورزان و مردم است گفت: هر جا كه نیاز باشد سیلاب از زمین های كشاورزی عبور داده شوند برای حفظ جان مردم باید این كار را انجام داد و از كشاورزانی كه برای زندگی و جان مردم فداكاری می كنند ، تقدیر و تشكر می كنیم.
حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین در خصوص نحوه پرداخت خسارت ها به كشاورزان عنوان كرد: پرداخت این مطالبات برای زمین هایی كه بیمه دارند و یا ندارد متفاوت است.

اردكانیان نماینده تام الاختیار رئیس جمهوری در خوزستان
روحانی در بخش دیگری از جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با اشاره به برخی اختلافات در نحوه و میزان رهاسازی آب از سدهای استان، عنوان كرد: به همین منظور وزیر نیرو برای رسیدگی و تصمیم گیری نهایی در استان حضور خواهد داشت و دستگاه های اجرایی باید با وزیر نیرو در موضوع مدیریت سیلاب هماهنگ باشند.

خسارت ویژگی همیشگی سیل
روحانی همچنین در بخش دیگری از این نشست به وقوع سیل در سال 2018 در كشورهای ژاپن و آمریكا اشاره كرد و گفت: خسارتی كه سیل به این كشورها وارد كرد به ترتیب 10میلیون و سه میلیون دلار بوده است.
وی توضیح داد: اینكه سیل بیاید و هیچ خسارتی نداشته باشد ممكن نیست اما نیاز است كه تلاشها به سمت كاهش حداكثری خسارت ها متمركز شود.
رئیس جمهوری افزود: در این راستا لازم است رودخانه ها و سدها از آمادگی بیشتری برخوردار باشند.
روحانی به سیل اخیر در شمال كشور هم اشاره كرد و گفت: اینكه چرا آب در محدوده گرگان رود حركت نمی كرد و خالی نمی شد جای سوال داشت.
وی افزود: برای خالی كردن آب جمع شده حتی مسیر جاده ها و نیز راه آهن را هم شكافتند، اما اتفاق خاصی نیفتاد و تنها از یك طرف به طرف دیگر منتقل شد.

**می توانیم از مشكلات عبور كنیم
روحانی در ادامه نیز به مقاومت های همیشگی مردم استان خوزستان در مقاطع مختلف به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: مردم این استان همیشه در مقابل توطئه های دشمن مقاومت كرده اند.
وی افزود: این مشكلات گاهی در زمینه گرد و غبار، قطعی آب و برق و گاهی هم سیلاب است اما در همه این مقاطع با همكاری صورت گرفته از سوی مسئولان، این مشكلات رفع شده و از این به بعد هم می توان از این موانع عبور كرد.
رییس جمهوری روز جمعه در سفر به استان خوزستان ضمن بازدید از طرح 550 هزار هكتاری مقام معظم رهبری و افتتاح فاز اول این طرح در شورای هماهنگی بحران استان خوزستان شركت كرد.
در جریان این سفر وزیران كشور، اطلاعات، دادگستری، راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی و نیرو وی را همراهی كردند.
9931/6064
۰ نفر