۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۹:۲۱
کد خبر: 83254376
T T
۰ نفر
مقبره 'سرداران مكري' در بوكان پذيراي گردشگران نوروزي است

مهاباد - ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بوكان گفت: مقبره سرداران مكري يكي از آثار تاريخي مهم اين شهرستان متعلق به دوران قاجار به شمار مي رود كه در ايام نوروزي پذيراي گردشگران و مسافران است.

اسماعيل رحيمي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين اثر تاريخي به مناسبت سال جديد و با همكاري شهرداري آماده شده تا در اين ايام مورد بازديد مسافران و گردشگران نوروزي قرار گيرد.
وي با بيان اينكه راهنمايان گردشگري اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز در اين مكان تاريخي مستقر شده اند، اظهار داشت: بازديدكنندگان مي توانند ضمن بازديد از اين محوطه تاريخي با نحوه شكل گيري و تاسيس اين بنا و تاريخ آن نيز آشنا شوند.
وي اضافه كرد: اين مكان تاريخي در ايام نوروز از ساعت 9 صبح تا 19 براي مراجعه و بازديد مسافران و گردشگران باز است.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بوكان ادامه داد: روستاهاي تاريخي قلايچي، حماميان، مقبره شيخ احمد كور و اماكن گردشگري مقبره حسن زيرك، پل سلطان، حوض گه وره و بوستان هاي مختلف سطح شهر، نمايشگاه مردم شناسي و نمايشگاه فروش بهاره اين شهرستان در اين ايام آماده ميزباني از مسافران نوروزي است.
به گزارش ايرنا، مقبره سردار از جمله آثار ارزشمند و تاريخي باقي مانده از دوره قاجار در شهر بوكان است كه در بوستان ملت اين شهر قرار دارد.
اين بناي تاريخي در زيربناي به وسعت 198 مترمربع، داراي يك گنبد مركزي، ايوان و 2 دهليز در طرفين است كه مصالح به كار رفته در اين بنا در قسمت پي از سنگ لاشه به ‌صورت تفليسي و ديوار‌ها، گنبد و طاق‌هايش از آجر چهارگوش است؛ ضلع جنوبي كه ورودي اين بناي خشتي را تشكيل مي‌دهد، داراي ايواني با 2ستون سنگي است كه زيبايي خاصي به اين مجموعه بخشيده است.
اين مقبره محل دفن خانواده «عزيز خان مكري» داماد اميركبير و فرمانده كل قشون ناصرالدين شاه است؛ مقبره اصلي سردار عزيزخان مكري در رواق پايين پا مقبره سيد حمزه در پارك مقبرة الشعرا تبريز قرار دارد.
آرامستان خانواده سردار به عنوان يكي از مكان‌هاي مهم تاريخي شهر بوكان در سال 1382 توسط ميراث فرهنگي كشور ثبت شده است.
بوكان در جنوب آذربايجان غربي واقع شده است.
7510/6185/2093

سرخط اخبار استان‌ها