۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83250579
T T
۰ نفر
بزرگترين تكيه ميناتوري جهان در انتظار مسافران نوروزي

كرمانشاه - ايرنا - تكيه معاون الملك به عنوان يكي از قديمي ترين تكاياي كشور كه از آن به عنوان بزرگترين تكيه مينياتوري جهان ياد مي شود و به لحاظ معماري و كاشي كاري فوق العاده آن همواره مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تكيه معاون الملك كرمانشاه حدود 115 سال پيش و در دوران قاجار ساخته شده است، اين تكيه كه در خيابان قديمي آبشوران واقع است، از چند بخش حسينيه، عباسيه و زينبيه تشكيل شده است.
بخش حسينيه اين تكيه در سال 1281 هجري شمسي ساخته شد تا در آن مراسم تعزيه و سوگواري شهادت امام حسين (ع) برگزار شود و بعد از ساخته شدن يك سال بعد مورد استفاده قرار گرفت.
در سال 1282، مشروطه خواهان اين تكيه را به توپ بستند كه پس از چندسال اين بنا مورد مرمت قرار گرفت و سپس بخش هاي ديگري مثل زينبيه و عباسيه هم به آن اضافه شد.
يكي از اصيل ترين دلايل شهرت تكيه معان الملك كاشيكاري منحصر بفرد آن است كه از نظر رنگ و تصاويري كه در آن به كار رفته و اندازه و ابعادي كه دارد واقعا منحصر بفرد است، حتي بسياري از افراد دليل اصلي به نام شدن اين تكيه را فقط كاشي هاي آن مي دانند در صورتي كه چنين نيست و بعد تاريخي و فرهنگي و معماري تحسين برانگيز آن را هم بايد در نظر گرفت.
همان طور كه در بالا گفته شد، روي اين كاشي ها از نقش و نگارها و رنگ هاي خاصي استفاده شده است كه به دسته اي از اين كاشي ها، كاشي هاي برجسته و به بقيه آن ها كاشي هاي هفت رنگي مي گويند و نقش هايي از داستان هاي ملي، حماسي و ادبيات مذهبي وجود دارد.
بعد از اينكه از پل هاي ورودي پايين مي رويد وارد صحن تكيه معاون الملك مي شويد كه در سمت راست آن سقاخانه وجود دارد، اين سقاخانه به شكل پنج ضلعي ساخته شده است و صحنه هايي از آب طلبيدن حضرت سكينه را به تصوير كشيده است، بعد از گذر از سقاخانه به زير دالاني مي رسيم كه مدتي راه ورود كوچه ها به هم بوده است.
حسينيه اين تكيه حياطي كوچك و دلنشين با ديوارهاي بلند دارد كه دور تا دور اين صحن را حجره هاي 2 طبقه احاطه كرده است، حسينيه همان طور كه گفته شد محلي براي برگزاري مراسم تعزيه و سوگواري بوده است كه البته محل عزاداري آقايان بوده است و خانم ها در جاي ديگري عزاداري مي كرده اند.
بخش ديگر اين بنا، زينبيه آن است كه به حسينيه تكيه از طريق راهروي كوچكي وصل شده است، زينبيه جايي براي سوگواري خانم ها بوده است و در آن طوري طراحي شده است كه اصلا با بخش حسينيه آقايان تداخلي ندارد، در اين بخش مي توان تابلوهايي كه بيانگر واقعه عاشورا و صحنه هايي از جنگ هستند را ديد.
در مورد بخش عباسيه هم بايد گفت كه بعد از رد شدن از راهرويي از بخش زينبيه به بخش عباسيه مي رسيد بنايي كه ستون هاي بلندش با تركيبي از آجر و كاشي جلوه و نماي خاصي به آن داده است. در ضلع جنوبي اين قسمت موزه پوشاك و زيور آلات كرمانشاه قرار دارد.
تكيه معاون الملك كه در سال 1354 به ثبت آثار ملي رسيده يكي از آثار پر ارزش دوران قاجار است كه بايد در حفظ آن به عنوان يك اثر تاريخي، هنري، فرهنگي و بالاخر گردشگري تلاش كرد.
استان كرمانشاه بيش از چهار هزار اثر تاريخي دارد كه 2 هزار و 200 مورد آن در ليست آثار ملي به ثبت رسيده است.
7458/3033

سرخط اخبار استان‌ها