۲۹ اسفند ۱۳۹۷،‏ ۱۶:۳۰
کد خبر: 83249932
T T
۰ نفر
اعتكاف؛ سرآغاز حركت معنوی

تهران- ایرنا- ایام اعتكاف هر ساله در میانه ماه رجب به عنوان یكی از پربركت‌ترین ماه‌های قمری سرآغاز حركت معنوی شمار زیادی از مسلمانان خالص و صادق را رقم می‌زند.

كلمه اعتكاف از ریشه عكف در باب افتعال به معنای ملازمت همراه با احترام و گوشه نشینی و در معنای دوم منع و پیشگیری كردن است، همچنین یكجا و یك گوشه نشستن و خلوت گزیدن و یكجا جمع شدن نیز از آن استفاد می‌شود. مشتقات مختلفی از این ریشه و در جمع 9 بار از آن در قرآن مجید آمده است.
رسم اعتكاف در زمان های متفاوتی از ماه های قمری؛ به ویژه در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان با خلوت گزینی در مساجد یا اماكن مقدس برپا می‌شود.
یكی از مهم‌ترین زمان‌هایی كه در آن معتكفان به مساجد می روند، روزهای 13، 14 و 15 ماه رجب است كه از آنها به ایام البیض یاد می شود.
ایام جمع مكثر كلمه یوم به معنای روز و بیض جمع ابیض صفت افعل تفضیل به معنای سفیدترین و روشن ترین است.
معتكف در ایام اعتكاف باید در مسجد (مسجد اعظم یا مسجد جامع) باشد و فقط برای كار ضروری خارج شود، همچنین اعتكاف كمتر از سه روز ممكن نیست و فرد باید روزه دار باشد.
ایام اعتكاف ماه رجب سال 1440 هجری قمری از شامگاه امروز (چهارشنبه 29 اسفند/ 13 رجب 1440) و همزمان با نوروز 1398 خورشیدی آغاز می شود و معتكفان در جست وجوی وصال به خانه‌های خدا پناه می‌برند.
به گفته مدیر كل تشكل‌های دینی و مراكز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بیش از چهار هزار مسجد در 31 استان كشور برای برگزاری سنت اعتكاف آماده اند و پیش بینی می‌شود امسال 400 هزار معتكف در مساجد حضور یابند.
نایب ‌رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد رسم اعتكاف و قدمت آن اظهار داشت: رسم اعتكاف سیره پیامبر اعظم بوده است و حضرت رسول (ص) دهه آخر ماه مبارك رمضان را به اعتكاف و یك جا ماندن، تهجد (شب زنده داری) و نیایش می‌پرداخته اند.
حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال رضوی مهر ادامه داد: اعتكاف از جمله عبادات مستحبی است كه هم اهل بیت و هم متشرعان به آن رغبت نشان داده و اعمال خاصی در این ایام و با گوشه نشینی در مساجد انجام می‌داده‌اند.

**دلالت قرآنی بر اعتكاف
وی ادامه داد: همچنین آیه 125 از سوره مباركه بقره «وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّي ۖ وَعَهِدْنَا إِلَيٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاكِفِینَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ» ...خانه مرا براي طواف كنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكیزه كنید، به رسم اعتكاف اشاره و دلالت بر این دارد كه این عبادت در شریعت ابراهیمی وجود داشته است و اصل یكجا ماندن در ادیان الهی و از لابلای متون فقهی و معارف به دست می آید.
استاد حوزه علمیه قم افزود: غیر از سیره رسول الله (ص) در تاریخ اسلام نیز فتاوایی از علما مانند شهید اول و شهید ثانی در مورد حضور در مساجد مانند مسجد النبی و مسجد الحرام در دست است.
وی ادامه داد: اعتكاف با قصد قربت و با رسم و روشی كه از سنت پیامبر (ص) دریافت كرده اند انجام می شود، ضمن اینكه عده ای نیز برای رفع حوائج خود نذر می‌كنند و ادای آن بر ذمه آنهاست.
این استاد حوزه خاطرنشان كرد: ماه رجب از جمله ماه‌هایی است كه قبل از اسلام هم برای آن حرمت قائل بوده اند و جنگ و خونریزی در آن حرام شمره می شده است و اسلام هم بر حرمت جنگ در این ماه صحه گذاشت، بنابراین اعتكاف در این ماه با تاكید بیشتری انجام می‌شود.
وی با تاكید بر قصد قربت در به جا آوردن اعتكاف افزود: بسیاری از شهدا در این مكان‌های مقدس و در زمان اعتكاف باطن خود را ساختند و نیروی معنوی خود را تربیت كردند و معتكف شدن در ظواهر و عملكرد آنها تاثیر داشته است.

**اهمیت منحصربه فرد اعتكاف
حجت الاسلام و المسلمین رضوی مهر ادامه داد: اهمیت این زمان از جهت معنوی منحصر به فرد است و شبیه آن را می توان در صحرای عرفات و منا نزد حجاج یافت، در هیچ زمان دیگری این تلذذ معنوی را نمی‌توان شاهد بود.
وی با اشاره به اصل حضور در مساجد اظهار داشت: این امر با رویكرد تربیتی از وظایف هر مسلمانی است، در ماه رجب نیز كه تفضل الهی شامل همگان و پر از نعمت های معنوی همراه با میلاد امام علی (ع) و رحلت شهادت گونه حضرت زینب (س) موجب شده جو معنوی بیشتری بر این جلسات حاكم شود.
نایب ‌رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مورد روحیه معتكفان نیز گفت: سخنرانان معظم و شناخته شده معارف دین و مسائل شرعی را بیان می‌كنند، خواندن دل نوشته‌های معتكفان نشان می دهد سرمشق خوبی از این مكان برای یك عمر خود یافته و آن را مسیر میانه رو برای جبران خسارت‌های معنوی پیشین دانسته اند.
وی ادامه داد: طعام‌های بهشتی در عبادت نصیب ارواح انسان هایی می شود كه بندگی كنند و بندگی را ادامه دهند، اعتكاف سرآغاز حركت معنوی آمیخته ای از معرفت، محبت و برای اطاعت الهی و كسب برنامه ای مدون برای بندگی خالصانه است.
فراهنگ**9157** 9053

سرخط اخبار فرهنگ