مصرف زیاد آجیل در نوروز منجر به اضافه وزن و چاقی می شود

تهران- ایرنا- مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینكه در ایام نوروز و حتی در طول سفرهای نوروزی مصرف شیرینی، شكلات و آجیل بسیار متداول است، گفت: رعایت نكردن تعادل در مصرف آنها مقدار زیادی كالری وارد بدن می كند كه نتیجه آن چاقی و اضافه وزن خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، زهرا عبداللهی در خصوص توصیه های تغذیه ای در ایام عید نوروز، اظهار داشت: ایام نوروز باستانی فرصتی برای بها دادن به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعا رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممكن است بر وعده ‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی دریافتی افراد اثر قابل ملاحظه ‌ای داشته باشد.
وی افزود: در این ایام برخی عزم سفر می كنند تا از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان بهره برند. در سفر به ناچار تغییراتی در رفتارهای غذایی رخ می دهد. نداشتن توجه كافی به نوع، كیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می تواند به سلامت افراد لطمه بزند.
وی توضیح داد: آجیل های سنتی نظیر گندم بوداده و شاهدانه، كنجد، عدس و ماش بو داده، برنجك، نخودچی و كشمش، انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادام زمینی و انواع تخمه ها، ضمن اینكه دارای ارزش غذایی هستند، مقدار زیادی چربی نیز به همراه دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیر اشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: در سفرها كه معمولا خوردن آجیل رایج است، از انواع كم نمك و بدون نمك و به مقدار كم آن، استفاده شود. به جای مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفك نیز از انواع میوه ها استفاده شود.
عبداللهی با بیان اینكه در ایام نوروز، مصرف سبزی ها نباید فراموش شود، تصریح كرد: معمولا در ایام نوروز و در هنگام سفرهای نوروزی، مصرف سبزی كه از گروه های غذای اصلی هستند، كمتر مورد توجه قرار می گیرند، از این رو باید مردم نسبت به مصرف این گروه غذایی مهم بیش از پیش اهمیت دهند.
وی اضافه كرد: سبزی ها به علت داشتن ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اكسیدان ها و فیبرها نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، سكته مغزی، پوكی استخوان، دیابت نوع 2 و چاقی دارند. همچنین به دلیل دارا بودن فیبر، باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حركات روده می شوند و بدین ترتیب از یبوست جلوگیری می كنند. علاوه بر آن، فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث كاهش مصرف غذا شده و به كاهش وزن كمك می كنند.
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در ایام نوروز معمولا غذاهای چرب و سرخ شده در میهمانی ها مصرف می شوند كه با مصرف سبزی ها و سالاد می توان میزان جذب چربی غذا را كاهش داد.
عبداللهی خاطرنشان كرد: در صورتی كه در طول سفر امكان استفاده از سبزی های تازه وجود ندارد، از سبزی های پخته همراه با غذا استفاده شود. همچنین، در طول سفرهای نوروزی كه ممكن است، سبزی و سالاد سالم در دسترس نباشد، می توان از گوجه فرنگی و خیار در كنار غذاها استفاده كرد.
وی اظهار داشت: در طول سفر از شیرهای استریل شده كه ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود؛ چراكه این نوع از شیرها، قبل از باز شدن درب آنها، نیازی به یخچال ندارند، اما پس از باز شدن حتما باید در محیط خنك (مثلا فلاسك اسفنجی حاوی یخ) نگهداری شده و سریعا هم، مصرف شوند.
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: مردم باید از مصرف شیر محلی كه پاستوریزه نشده است، خودداری كنند. مصرف شیر پاستوریزه نشده، خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت های غذایی را افزایش می دهد. در صورت استفاده از پنیرهای تازه نیز باید دقت كنند كه این پنیرها حداقل 2 ماه در آب نمك نگهداری شده باشند. به طور كلی، بهتر است همیشه و در طول سفر از پنیرهای پاستوریزه و بسته بندی شده استفاده شود.
عبداللهی با بیان اینكه بهتر است در سفرهای نوروزی همراه با وعده های غذایی، از ماست پاستوریزه كم چرب استفاده شود، ادامه داد: با مصرف ماست، هم كلسیم بدن تامین شده و هم اینكه خطر عفونت های روده ای در اثر مصرف غذای آلوده، كمتر می شود.
وی افزود: در میهمانی های نوروزی و در طول سفر به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های سالم تر مانند دوغ بدون گاز و كم نمك و به خصوص آب استفاده شود. با آشامیدن یك لیوان نوشابه گازدار در حدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن می شود كه ادامه این عادت در طولانی مدت اضافه وزن و چاقی و البته پوكی استخوان را به دنبال دارد.
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینكه مصرف آب كافی اهمیت زیادی دارد، گفت: معمولا در ایام نوروز به علت آنكه افراد بیشتر اوقات خود را به سفر می ‌گذرانند و یا صرف دید و بازدید دوستان و اعضای فامیل می ‌كنند، به طور معمول كمتر آب مصرف می كنند، كمبود مصرف آب می تواند اختلالات زیادی در سلامت انسان بر جای گذارد؛ از جمله آنكه موجب بروز یبوست و ناراحتی‌ های گوارشی ناشی از آن شود. مصرف كافی آب و مایعات در طول سفر از كم آبی بدن و خشكی پوست جلوگیری می كند.

* استفاده از آب سالم از مهمترین عوامل سلامت در سفرهای نوروزی است
مدیركل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح كرد: استفاده از آب سالم از مهمترین عوامل سلامت در سفرهای نوروزی است. از آب چشمه ها و چاه های محلی كه معمولا بهداشتی نیستند، نباید استفاده كرد.
به گفته وی، می توان در طول سفر از آب معدنی هایی كه دارای پروانه ساخت و مجوزهای بهداشتی هستند نیز استفاده كرد و یا می توان قبل از حركت از منزل آب لوله كشی را در یك بطری تمیز ریخته و در طول سفر از آن استفاده كرد. همچنین، در مناطقی كه دسترسی به آب سالم وجود ندارد، حتما از آب جوشیده شده استفاده شود زیرا آلودگی آب می تواند موجب عفونت های گوارشی و بیماری های اسهالی شود.
عبداللهی اظهار داشت: مصرف چای و قهوه جای آب را نمی گیرد. چای به دلیل خاصیت ادرار آوری می تواند موجب كاهش آب بدن شود، بنابراین مصرف 3 تا 4 فنجان چای در روز كافی است. باید سعی شود، روزانه 6 تا 8 لیوان آب سالم مصرف شود.
اجتمام**7029*2025

سرخط اخبار جامعه