۲۹ اسفند ۱۳۹۷،‏ ۸:۰۸
کد خبر: 83249466
۰ نفر
اعتكاف؛ درنگي به قصد قربت

خرم آباد - ايرنا - دنياي به ظاهر متمدن امروزي و زندگي پيچيده ماشيني، انسان را چنان سرگرم نموده كه فرصت تفكر وسير سلوك معنوي را از دست داده و روابط اجتماعي دچار تغيير و تحول شده تا جايي كه افراد كمتر يكديگر را حضوري ملاقات مي كنند.

در چنين شرايطي دين اسلام برنامه بازيابي معنوي به نام اعتكاف دارد كه در واقع مقدمه و زمينه اي براي گسستن فرد از سرگرمي هاي پوچ است.
بعبارتي؛ اعتكاف، فرصت بسيار مناسبي است تا انساني كه در پيچ و خم هاي مادي غرق شده، خود را باز يابد و به قصد بهره بردن از ارزش هاي معنوي از علايق مادي دست بكشد و خود را در اختيار پروردگار بگذارد و تقاضا كند كه او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به درياي بيكران انس و مهر خداوند متصل شود.
در اعتكاف مي توان خانه دل را از اغيار تهي كرد و نور محبت خدا را در آن جلوه گر ساخت و مي توان به خويشتن پرداخت و معايب و كاستي هاي خود را شناخت، مي توان به فكر تدارك و جبران فرصت هاي از دست رفته بود؛ مي توان به مرگ انديشيد و خود را براي حضور در پيشگاه خدا آماده كرد.
اعتكاف فرصتي براي بازگشت به خويشتن است كه زمينه دارا بودن يك زندگي اجتماعي سالم در جامعه را فراهم مي كند.

**اعتكاف؛ درنگي به قصد قربت
حجت الاسلام رمضان تيموري مدرس حوزه و دانشگاه در اين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: اعتكاف عملي مستحب است كه بر اساس آن فرد حداقل به مدت سه روز در مسجد مي‌ماند و روزه مي‌گيرد ؛ اعتكاف در شرع به معني التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است.
وي با اشاره به اينكه اعتكاف از جمله سنت‌هاي پيامبر (ص) است اظهار داشت: پيامبر (ص) براي اولين بار در شهر مدينه و در دهه اول ماه رمضان در مسجد اعتكاف كردند، سال بعد در دهه دوم و سال بعد از آن در دهه سوم اين اعتكاف پيامبر (ص) تكرار شد و پيامبر (ص) در اين مدت چادري را در مسجد براي خودشان برپا مي‌كردند.
حجت الاسلام تيموري مولف و نويسنده كتب ديني به سابقه اعتكاف در ايران اشاره كرد و گفت: درباره سابقه اعتكاف در ايران در دوران صفويه و در شهر‌هاي اصفهان و قزوين شيخ لطف‌الله ميسي چنين مي‌گويد كه در قزوين و اصفهان بر اجراي اعتكاف اهتمام ورزيده و هدف ارجاع مردم به نور حقايق و دعا و توسل براي دوام حكومت علوي موسوي بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه در شرايط امروزي برنامه هاي مناسب آموزشي در مساجد اجرا مي شود افزود: اساس اعمال اعتكاف بر روزه‌داري و اقامت در مسجد است و هيچ عبادت خاص ديگري براي آن تعيين نشده با اين حال افرادي كه معتكف مي‌شوند براي اين كه در اين مدت بيشترين بهره معنوي را ببرند تا جايي كه بتوانند اعمال عبادي انجام مي‌دهند.
اين پژوهشگر ديني به زمان اعتكاف اشاره كرد و گفت: براي اعتكاف زمان خاصي وجود ندارد، ولي بهترين زمان براي اعتكاف ماه رمضان و خصوصا دهه سوم آن است، در كشور ما اعتكاف در ايام البيض ماه رجب (يعني روز‌هاي 13 تا 15 ماه رجب) انجام مي‌شود.
حجت الاسلام تيموري در خصوص مدت اعتكاف نيز مي گويد: زمان اعتكاف نبايد كمتر ازسه روز باشد و اگر اعتكاف مستحب باشد (يعني بر اساس نذر نباشد) معتكف مي‌تواند آن را قطع كند، اما در پايان روز دوم ادامه اعتكاف واجب است و نمي‌توان آن را ترك كرد؛ منظور از 3 روز هم از آغاز طلوع فجر روز اول تا غروب آفتاب روز سوم است.
وي به مكان حضور معتكفين اشاره كرد و گفت:رواياتي وجود دارد كه اعتكاف را مختص مسجدالحرام، مسجدالنبي، مسجد كوفه و مسجد بصره دانسته‌اند، اما روايات ديگري هم هست كه اعتكاف در مسجد جامع يا هر مسجدي كه امامي عادل در آن نماز جمعه يا جماعت مي‌خواند را صحيح دانسته است.
استاد حوزه و دانشگاه به شرايط معتكفين اشاره كرد و اظهار داشت:شرط اصلي اعتكاف روزه‌دار بودن است؛ بنابراين كسي كه نمي‌تواند روزه بگيرد اعتكافش صحيح نيست؛ از ديگر شرايط اعتكاف خارج نشدن از مسجد مگر براي اموري خاص است.

** اعتكاف برنامه اي فردي با ابعاد اجتماعي است
آرزو فلاحي نيا مدرس حوزه و مشاور ديني دانشگاه در اين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: اعتكاف با اثرات تربيتي و اجتماعي كه دارد متشكل از عبادات واجب ومستحب، عملي شفابخش و سازنده براي فرد و جامعه است.
وي با اشاره به اينكه اعتكاف همچون عبادات ديگر بانيت و قصد قربت همراه است اظهار داشت: اعتكاف، مسجد ،خودسازي و شب زنده داري براي ساختن جامعه اي با دفاع مقتدرانه است.
فلاحي گفت:مي توان گفت اعتكاف نه تنها آثار فردي دارد بلكه ثمره اش جامعه اي پويا و در حال سير به سمت كشتي نجات بخش اهل بيت است و معتكف شدن تمريني براي موفقيت در تمام مراحل زندگي است.
به گفته وي ، اديان الهي با توجه به همين نياز روحي، با آن كه انسان را به حضور در جامعه و شركت در فعاليت هاي اجتماعي فرا مي خوانند، فرصت هايي را نيز براي خلوت نمودن او با خداوند فراهم شده كه يكي از اين فرصت ها اعتكاف است.

**آيين معنوي اعتكاف در 100 مسجد لرستان
معاون فرهنگي اداره تبليغات اسلامي لرستان مي گويد: آيين معنوي اعتكاف در بيش از 100مسجد استان با اولويت مساجد جامع هر شهر و مساجد محله‌ ها برگزار مي شود.
حجت ‌الاسلام احمدرضا غلامي در گفت و گو با ايرنا گفت: براي برگزاري آئين معنوي اعتكاف از 100 روحاني جهت اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي،مذهبي دعوت شده است كه اين آيين از ۲۹ اسفندماه سال 97 آغاز مي شود و تا دوم فروردين سال ۹۸ ادامه دارد.
1920/6060

سرخط اخبار استان‌ها