به گزارش سهشنبه خبرنگار علمی ایرنا، دقیقا دو هفته دیگر، یعنی دوم آوریل 2019 گوگل رسما گوگل پلاس؛ شبكه اجتماعی معروف اما كمطرفدار خود را غیرفعال خواهد كرد. شبكه اجتماعی كه وقتی در سال 2011 راه اندازی شد گوگل امیدهای فراوانی به آینده آن داشت. با این حال قمار گوگل در بازار شبكههای اجتماعی نگرفت و گوگل پلاس به سرعت بازی را به فیسبوك و توییتر باخت.
گوگل پلاس در واقع چندین سال است كه در دنیای شبكههای اجتماعی سرویسی كمطرفدار و شكست خورده شمرده میشود. سرویسی كه فقط در كنار انبوه سرویسهای پرطرفدار گوگل وجود دارد اما در آن هیچ خبری نیست. گوگل تا مدتها بر شرایط این بیابان برهوت چشم پوشیده بود تا اینكه سال پیش، افشای وجود چند نقص ایمنی جدی كه میتوانست به درز اطلاعات كاربران منتهی شود آخرین میخ را بر تابوت گوگل پلاس كوبید. پس از این ماجرا بود كه گوگل رسما اعلام كرد تا آگوست 2019 گوگل پلاس برای همیشه تعطیل خواهد شد. این تاریخ البته چندی بعد با پیدا شدن نقص امنیتی دوم چهار ماه عقب كشیده شده و سرانجام تاریخ پایان گوگل پلاس را به دوم آوریل امسال گره زد.
** گذشته ناكام
گوگل پلاس تجربه نپختهای بود كه پس از چندین و چند شكست پیاپی این بار با سرمایهگذاری بیشتر در سال 2011 برای ایجاد جای پایی برای گوگل در رقابت با فیسبوك در دنیای شبكههای اجتماعی ایجاد شد. تا پیش از گوگل پلاس، گوگل تجربیات ناموفق فراوانی را در حوزه شبكههای اجتماعی تجربه كرده بود. شبكههایی مثل Google Buzz كه سال 2010 تاسیس و یك سال بعد تعطیل شد. یاGoogle Friend Connect كه فقط در فاصله سالهای 2008 تا 2012 فعال بود. از همه معروفتر هم Orkut بود كه پس از ده سال فعالیت (تاسیس 2004) در سال 2014 بسته شد. به این ترتیب میشود گفت كه گوگل پلاس آخرین تجربه شكست خورده گوگل در میدان شبكههای اجتماعی است. تجربهای كه احتمالا پایان داستان نخواهد بود. با این حال چرا بزرگترین غول دنیای موتورهای جستجو و سرویسهای آنلاین پس از سالها سرمایهگذاری همچنان در رقابت دنیای شبكههای مجازی شكست خورد؟
** چرا شكست خورد؟
با وجودی كه مشكلاتی امنیتی سرانجام به داستان گوگل پلاس خاتمه داد اما دلیل اصلی شكست آن لزوما امنیت نبود. شكست گوگل پلاس دلایل متعددی داشت از مدیریت، رابط كاربری، اهداف مورد نظر و حتی شیوه معرفی آن همگی با مشكل مواجه بودند. «سرگئی برین» یكی از دو بنیانگذار گوگل در جریان یك سخنرانی در سال 2014 گفته بود كه او احتمالا شخص مناسبی برای اداره یك شبكه اجتماعی نیست چون اساسا شخصیت چندان اجتماعی به شمار نمیرود. این شاید بهترین توصیف از مشكلی باشد كه گوگل پلاس با آن مواجه بود. در مقایسه با فیسبوك، گوگل پلاس بسیار شتابزده و بدون هیچ برنامه راه و هدف روشن و متفاوتی ایجاد شد. در واقع هدف اصلی گوگل از ایجاد این شبكه اجتماعی بیش از آنكه جلب رضایت كاربران باشد مقابله با فیسبوك بود. از نظر رابط كاربری هم گوگل پلاس از رقیبان خود عقبتر بود. به نوعی میشود گفت همه چیز در گوگل پلاس رسمی و خشك طراحی شده بودند و گویی كاربر پسند بودن كار چندان مورد نظر طراحان آن نبود. گوگل پلاس بیش از هر چیزی بیشتر سرویسی بود نظیر دیگر سرویسهای گوگل، وسیلهای كه در درجه اول، كاربر را درون دریایی از سرویسهای رنگ و وارنگ رها میكرد. این شبكه اجتماعی اگرچه نقطه اتصالی برای سرویسهای گوگل فراهم میكرد اما نقطه اتصال خوبی برای كاربران نبود. در واقع از همان ابتدا ارتباط میان كاربران در سطح وبلاگی پیچیده و سخت با شباهتهای زیادی به سرویسهای قدیمی یاهو باقی ماند.
** پایان سخت
در نهایت گوگل پلاس اگرچه به زودی رسما تعطیل خواهد شد اما بخش قابل توجهی از اطلاعات عمومی موجود روی آن همچنان در دسترس قرار خواهد داشت. بنیاد بایگانی اینترنت این روزها در تلاش است كه كپی كاملی از بخش عمده اطلاعات عمومی موجود در این شبكه اجتماعی را تهیه كنند. این نسخه آرشیوی شامل ویدیوهای بلند و اطلاعاتی كه به صورت عمومی به نمایش گذاشته نشده یا از روی این شبكه اجتماعی پاك شدهاند نخواهد بود. پایان گوگل پلاس حداقل فعلا میتواند نشانه عقبنشینی گوگل از بخشی از تلاشهایش برای باز كردن جای پایی در دنیای شبكههای مجازی تلقی شود با این حال این قطعا پایان داستان حضور گوگل در شبكههای مجازی نخواهد بود.
گزارش: محمدحسین جهان پناه
علمی**9224** 1055

تهران- ایرنا- بنیاد بایگانی اینترنت میگوید در تلاش است تا بخش قابل توجهی از اطلاعات گوگل پلاس را تا پیش از تعطیلی آن ذخیره كند. شبكه اجتماعی كه سرانجام پس از حاشیههای فراوان دوم آوریل (13 فروردین) آینده تعطیل خواهد شد. اما چرا یكی از بزرگترین شبكههای اجتماعی دنیا اینچنین شكست خورد؟