عزم جدی برای مدیریت طیف فركانسی نسل پنجم تلفن‌های همراه

تهران- ایرنا- مقررات‌گذاری و مدیریت طیف فركانسی نسل پنجم تلفن‌های همراه و جبران عقب‌ماندگی موجود در این حوزه، از اصلی‌ترین مواردی است كه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی كشور برای سال آینده در دستور كار خود قرار داده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و مقررات رادیویی روز دوشنبه در تشریح برنامه‌های سال 98 این سازمان به خبرنگار علمی ایرنا گفت: از اواخر سال آینده كه به سال 2020 نزدیك خواهیم شد، بحث نسل پنجم شبكه تلفن همراه تجاری می شود و ما نیز باید آمادگی داشته باشیم تا در دو مقوله مدیریت طیف فركانسی و مقررات مربوط به آن فعالیت كنیم.
«حسین فلاح جوشقانی» افزود: البته سازمان مقررات با همكاری مركز تحقیقات، از قبل مطالعاتی را در این زمینه آغاز كرده است. علاوه بر آمادگی ورود به تجاری‌سازی نسل پنجم شبكه تلفن همراه، سال بعد كنفرانس جهانی رادیو را پیش رو داریم كه یكی از مهم‌ترین كنفرانس‌های بین‌المللی است و امیدواریم پس از آن بتوانیم حقوق فركانسی كشور را تصویب كنیم.
وی جبران عقب‌ماندگی در حوزه تلفن ثابت را از دیگر برنامه‌های كلیدی این سازمان برای سال آینده برشمرد و با اشاره به مشكلات موجود در این حوزه گفت: یكی از مشكلات ما تعدد بازیگران در حوزه تلفن ثابت است به طوریكه الان 17 شركت FCP (شركت‌های دارای پروانه ارتباطات ثابت) داریم ولی نمی‌توانیم شركت‌ها را به ادغام با یكدیگر ملزم كنیم. در جلساتی كه با این شركت‌ها برگزار شده، آن‌ها مشكلات خود را بیان كردند ما نیز سعی داریم با برخی مشوق‌ها به حل مشكلات آن‌ها كمك كنیم.
جوشقانی ادامه داد: باید به توانمندتر كردن شركت‌های‌مان فكر كنیم كه این كار نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد، باید شركت‌هایی را پیدا كنیم كه بتوانند در این زمینه سرمایه‌گذاری كنند و البته ممكن است موانعی از سوی اپراتورها غالب باشد كه برطرف كردن آن‌ها جزو وظایف ماست.
معاون وزیر ارتباطات یادآور شد: سال گذشته شركت‌های FCP در دزفول، اطراف تهران و چند شهر دیگر كشورمان، سرویس VDSL (سرویس اینترنت پر سرعت) را پایه‌گذاری كردند، اگر در این حوزه به درستی فكر و مطالعه نشود و قدم‌های خوبی برنداریم، قطعا با مشكل روبه‌رو خواهیم شد.

** برنامه‌ریزی برای هم‌گرایی و ادغام شركت‌های موبایل و تلفن ثابت
وی افزود: مبحث دیگری كه در سال جدید آن را پیگیری خواهیم كرد، هم‌گرایی بین شركت‌های موبایل و ثابت است و ما در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف هستیم تا ادغامی در این بین شكل بگیرد.
جوشقانی خاطرنشان كرد: این ترندی است كه تمام دنیا آن را دنبال می‌كنند و ما نیز لاجرم باید در خصوص بحث‌های توسعه‌ای، سرعت، كیفیت، مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های زیادی كه نیاز است برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام بدهیم.
وی تاكید كرد: باید شرایطی فراهم شود تا بتوان از كیفیت و ظرفیت شبكه موبایل و تلفن ثابت به صورت هم‌زمان استفاده كرد و در آخر نیز بالا بردن كیفیت خدمات، تكمیل پوشش جاده‌ها، به حداقل رساندن نقاط كور، نظارت بهتر نیز به صورت مستمر در دستور كار ما قرار خواهد گرفت.
رئیس سازمان تنظیم مقررات درباره شیفت‌های نوروزی سازمان تنظیم مقررات نیز گفت: از دو هفته قبل به همه استان‌ها اعلام كردیم، كمیته‌ای تحت مدیریت مدیركل ارتباطات فناوری استان و با عضویت نمایندگان اپراتورها و نماینده سازمان تنظیم مقررات، تشكیل شده كه فعالیت در ایام نوروز را برعهده دارد.
او افزود: تمامی عوامل و افرادی كه نوروز امسال باید پاسخگوی سوالات و مشكل مردم باشند، به واسطه همین كمیته آماده ارتباط هستند و سعی ما بر این است كه در این ایام شیفت‌هایی به صورت آنلاین و حضوری داشته باشیم.
شیفت‌های نوروزی سازمان تنظیم مقررات توسط اپراتورها مشخص و فهرست آنها به وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده‌ است. سامانه 195 هر روز و به صورت 24ساعته پاسخگوی نیاز مشتریان هستند. فعالیت بخش‌های نگهداری اپراتورها هم 24 ساعته است و پاسخگویی به صورت حضوری و آنلاین انجام خواهد شد.
علمی** 9207** 1055

سرخط اخبار اقتصاد