اصلاح میان‌گذر برای كاهش بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه ضروری است

تهران- ایرنا- برخی معتقدند میان‌گذر دریاچه ارومیه علت خشك شدن این اكوسیستم آبی است اما مطالعات علمی نشان می‌دهد كه این تنها عامل خشك شدن نیست اما اصلاح میان‌گذر از طریق بازشدگی‌های جدید برای كاهش بحران محیط‌ زیستی دریاچه ارومیه ضروری است.

به گزارش ایرنا از ستاد احیای دریاچه ارومیه، انجمن هیدرولیك ایران روز یكشنبه در بیانیه‌ای گفته است كه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه داخلی در شبكه آبی ایران و به عنوان تالاب بین‌المللی در كنوانسیون رامسر ثبت شده است و از مهم‌ترین میراث‌‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌‌رود.
متاسفانه در سال‌‌های گذشته سطح آب دریاچه ارومیه پایین آمده و خشكیدگی ناشی از آن می‌‌تواند باعث بحران محیط ‌زیستی در آینده شود.
بر اساس مطالعات علمی، مهم‌ترین عوامل اصلی كاهش آب دریاچه ارومیه، كاهش سهم آب‌های ورودی به دریاچه در اثر توسعه كشاورزی، برداشت‌‌های غیر مجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی، تغییرات اقلیمی و استمرار خشكسالی‌‌های نسبی در سال‌‌های اخیر است.
جاده میان‌گذر دریاچه ارومیه با طولی در حدود 15.5 كیلومتر، ساحل غربی و شرقی دریاچه را به هم متصل می‌‌كند، حدود 1250 متر جاده به صورت پل آب‌گذر و مابقی آن به شكل دیواره سنگریزه‌ای است، ساخت و بهره‌‌برداری از میان‌گذر مشكلات زیست ‌محیطی ایجاد كرده و برای رفع مشكل نیاز به اصلاح وضعیت موجود دارد.
جمع‌‌بندی نتایج اصلی و كاربردی مطالعات علاج‌بخشی میان‌گذر دریاچه ارومیه به شرح زیر است:
عامل اصلی خشك شدن دریاچه ارومیه كاهش منابع آب سطحی ورودی به این دریاچه از طریق تعدی به حقابه زیست‌ محیطی این دریاچه در كل سطح آبریز دریاچه ارومیه است.
جاده میان‌گذر به دلیل عدم تاثیر بر كاهش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه به عنوان عامل اصلی خشك شدن دریاچه ارومیه شناسایی نمی‌شود.
پل میان‌گذر كفایت لازم برای انتقال جریان بین دو ناحیه شمالی و جنوبی دریاچه را ندارد.
اصلاح میان‌گذر از طریق بازشدگی‌‌های جدید برای كاهش بحران محیط‌زیستی دریاچه ارومیه ضروری است.
احیای دریاچه ارومیه از طریق تامین و انتقال آب به دریاچه، یك ضرورت و اولویت ملی است.
دوره خشكیدگی دریاچه، فرصت مناسبی برای اجرای طرح اصلاح میان‌گذر دریاچه است.
برای عملیاتی شدن طرح اصلاح میان‌گذر نیاز است تا مردم كمك و مشاركت كنند.
به گزارش ایرنا، پل میان‌گذر دریاچه ارومیه شامل مطالعات مهندسی، مهندسی پایه، مهندسی تفصیلی، تهیه مواد و تجهیزات، اجرا و ساخت پل اصلی، پل آبگذر و اصلاح خاكریز است. پل اصلی شامل دو مسیر رفت و برگشت جداگانه سواره رو هر كدام به عرض مفید ۹٫۵ متر و یك مسیر راه آهن به عرض مفید ۵ متر است.
پل دارای ۳۳ دهانه بوده كه پل اصلی شامل یك دهانه ۱۰۰ متری، ۱۲ دهانه ۷۰ متری، ۶ دهانه ۵۵ متری و پل دسترسی شامل ۱۰ دهانه ۲۸ متری، ۲ دهانه ۲۶٫۸ متری و پل انتقالی شامل دو دهانه ۵۰ متری است.
پل میان‌گذر دریاچه ارومیه قسمتی از بزرگراه شهید كلانتری است كه دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در شمال غربی كشور را به هم متصل می‌كند. این پل هزار و 709 متر طول دارد كه هزار و 276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود ۳۸۵ متر آن در دو طرف پل‌های اتصال است. این پل در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.
علمی 9014** 1055