۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 83246485
T T
۰ نفر

مازندران آماده میزبانی از مسافران نوروزی

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 83246485
مازندران آماده میزبانی از مسافران نوروزی

ساری – ایرنا – شهرستانهای توریستی سوادكوه شمالی و قائمشهر با جاذبه های دیدنی گردشگری ، طبیعی و تاریخی اماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیرگاه مركز شهرستان سوادكوه شمالی در استان مازندران است كه از جنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید ، از شمال به شهرستان قائمشهر از سمت راست به شهرستان ساری و از سمت غرب به شهرستان بابل راه دارد . این شهرستان بیش از 40 هزار نفر جمعیت دارد.
یكی از جاده ‌های ارتباطی تهران - شمال معروف به جاده فیروزكوه و راه آهن تهران- شمال كه بخشی از راه ‌آهن سراسری ایران است از این شهر می‌گذرد. شیرگاه از همه جهت جز شمال به‌ وسیله رشته كوههای البرز مركزی احاطه گشته چرا كه از غرب توسط كوه تِرز، از شرق به‌ وسیله كوه وِرزك واز جنوب با كوههای ساره سر و شاه كوه محاصره شده ‌است.
از جاذبه های مهم گردشگری این شهرستان می توان به پل های تاریخی اعم از پل شاپور ، پل دختر ( چالی ) ، پل تاریخی شاه عباسی آبدنگسر اشاره كرد . پل شاه عباسی مربوط به دوران سلطنت پادشاهان صفوی و پل شاهپور هم مربوط به دوران قاجار است كه بر روی رودخانه اوتجون در اراضی چای باغ واقع شده است.
آبشار شیرگاه در نزدیكی تونل بین جادهٔ زیراب- شیرگاه ، جنگل اندرگلی و رودخانه كسلاین در نارنج بُن هم دیگر جاذبه های دیدنی این شهرستان است .
چای‌باغ یكی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان سوادكوه شمالی است كه در فاصله 10كیلومتری قائمشهر و 3 كیلومتری شهر شیرگاه قرار دارد. این منطقه سرسبز و جنگلی كه به دلیل چشم‌اندازهای طبیعی از جاذبه توریستی خوبی برخوردار است و در ایام سال به ویژه در روزهای تعطیل پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران است.
چای‌باغ از شمال به روستای بشل، ازجنوب به روستای «تپه‌سر»، از شرق به روستای «آهنگركلا» و از غرب به روستای «اندرگلی» محدود می‌شود. طبق گفته بزرگان این روستا در دوران پهلوی اول به «ملفه» معروف بود كه به علت كشت چای و توتون به تدریج به چای‌باغ تغییر نام یافت.
آبشار پلنگ دره واقع در شیرگاه هم یكی دیگر از زیباترین و جذاب ترین مسیر های طبیعت گردی استان مازندران است. این آبشار كه در شمال شرقی شهر شیرگاه قرار دارد یكی از زیباترین مكان های دیدنی این شهر به حساب می آید كه دارای یك رودخانه زلال و زیبا با آبشار 8 متری و ریزش آب به حوضچه سنگی است.
سد خاكی سنبل رود با هسته رسی در 8 كیلومتری جاده شیرگاه بین سوادكوه و بابل‌كنار هم از دیگر جاذبه های این شهرستان است. اطراف سد سنبل رود با داشتن آب و جنگل نظر هربیننده‌ای را به خود جلب می‌كند. مساحت منطقه‌ ی جنگلی كه سد سنبل رود در آن قرار گرفته است 40 هكتار برآورد گردیده است. از این مساحت جنگلی 15 هكتار آن در زیر آب و 5 هكتار آن تحت پوشش آلاچیق‌ها و مابقی به پارك جنگلی اختصاص دارد.
امام زادگانی به نام های ملاحسینا در روستای زیولا پنك و امام زاده آل كیا سلطان لفور ، آقا سید مهدی ، آقا سید میرزا شاهی از بقاع متبركه در این شهرستان است.
فرماندار شهرستان سوادكوه شمالی روز یك شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال، دستگاه های مختلف خدمات رسان در حال آماده سازی این شهرستان برای استقبال از مسافران نوروزی هستند.
سید محمد انصار الحسینی گفت: 2 مدرسه با حدود 20 كلاس درس در سطح شهرستان سوادكوه شمالی برای اسكان مسافران نوروزی آماده شده است.
وی این مدارس را مدرسه شبانه روزی امام رضا (ع ) و مدرسه زینبیه اعلام كرد كه هر كدام در گروه الف و ب قرار دارد .
فرماندار سوادكوه شمالی با اعلام اینكه متل 2 ستاره در چای باغ هم میزبان مسافران نوروزی خواهد بود، گفت : حدود بیش از 80 خانه مسافر و یك دفتر مقابل درب تامین اجتماعی كارهای مسافران نوروزی را انجام خواهند داد.
انصارالحسینی با بیان اینكه در ورودی این شهرستان یك پایگاه هلال احمر مستقر است، افزود: در این پایگاه بیش از 20 نفر در جهت كمك به مسافران خدمت ارائه می دهند .
وی با اعلام اینكه در بقاع متبركه شاه كلای لفور اسكان مسافران صورت می گیرد، ادامه داد : مسافران در محوطه بیرونی و اتاقك های مستقر در این بقاع اسكان می یابند.
فرماندار شهرستان سوادكوه شمالی همچنین با اعلام اینكه سال گذشته پارك الغدیر به عنوان مكانی برای برپایی چادر مسافران نوروزی برپا شده بود، گفت: امسال به دلیل ممنوع بودن برپایی چادر در مكان های تفریحی ، بنابراین مسافران را به سمت خانه مسافر هدایت خواهیم كرد.
انصارالحسینی گفت: همچنین یك داروخانه شبانه روزی ، بیمارستان 10 تختخوابی شیرگاه ، اورژانس و 2 دستگاه آمبولانس در این شهرستان به حالت اماده باش برای مسافران نوروزی قرار گرفته اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، قائمشهر دیگرشهرستان گردشگری در مازندران در 20 كیلومتری غرب ساری ، مركز استان واقع است. این شهرستان در مسیر 2جاده ترانزیتی و مواصلاتی استان به تهران و دیگر استان های كشور یعنی جاده های فیروزكوه و هراز قرار دارد.
قائمشهر از جنوب با سوادكوه ، از شرق با ساری ، از شمال با جویبار و بابلسر و از غرب با بابل همسایه است.
این شهرستان با بیش از 309 هزار نفر جمعیت و با مساحتی در حدود 425.5 كیلومتر مربع و با داشتن جاذبه های تاریخی ، زیارتی از گردشگری مناسبی برخوردار است.
از جاذبه های گردشگری قائمشهر می توان به سد زمزم (سد برنجستانك) اشاره كرد كه در 8 كیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانك قرار دارد و فضای جنگلی و قرار گرفتن سد در كنار آن ، فضای زیبایی را برای گردشگران فراهم كرده تا ساعتی از دود و ترافیك شهری دور باشند و از هوای پاك لذت ببرند .
پارك تلار یكی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قائمشهر است كه در انتهای مسیر جاده نظامی در ورودی غربی قائمشهر در انتهای جاده بابل و قبل از پل ارتباطی قائمشهر به بابل واقع شده است.
در طی مسیر این جنگل مناظر طبیعی زیبائی وجود دارد كه مهمترین آن یك دریاچه زیبا در حاشیه جاده است و به دلیل وسعت زیاد درختان جنگلی فضایی آرام و مفرح را برای گردشگران ایجاد كرده است.
همچنین وجود 2 رودخانه تلار و سیاه رود با داشتن فضای تفریحی و آلاچیق در این مكان ها از دو سوی شهر قائمشهر و عبور خط راه آهن سراسری كشور از مركز شهر و قرار گرفتن در میانه جاده مواصلاتی پایتخت با شمال و شرق بر اهمیت این شهر افزوده است.
تپه باستانی گردكوه در روستای جمنان از جمله مناطق تاریخی این شهرستان است كه در منطقه جنوب شرقی قائمشهر واقع است كه 13 سال پیش به عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .در این تپه گورستانی كشف شده است كه متعلق به 3 هزار سال پیش از ظهور اسلام است .
وجود مقابر امام زادگانی چون سید زرین نوا، سید ابوصالح، سید زكریا، امام زاده محمد، امام زاده یوسف رضا در مركز شهر و بقاع متبركه ای چون درویش داود، موسی بن احمد و قرار داشتن آرامگاه عالم جلیل القدر شیخ طبرسی به این شهرستان جاذبه مضاعف بخشیده است.
آرامگاه شیخ طبرسی از علمای بزرگ شیعه و مولف كتاب 'الاحتجاج ' كه در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری قمری می زیست در روستای شیخ گلی قائمشهر واقع شده و پذیرای علاقه مندان و مشتاقان به علم و ادب است.
** بسترهای لازم برای استقبال از مسافران نوروزی
مدیر آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر روز یك شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از 6 مدرسه برای اسكان مسافران نوروزی در این شهرستان خبر داد و گفت: این تعداد مدرسه از لحاظ امكاناتی در شرایط الف قرار دارند .
وی شرایط پذیرش مسافران را به صورت حضوری اعلام كرد و گفت : ثبت نام در مركز آموزش و پرورش این شهرستان انجام می شود و كروكی های مدارس هم در اختیار مسافران قرار می گیرد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان قائمشهر زمان اجرای طرح های نوروزی این نهاد را 27 اسفندماه سال جاری تا 14 فروردین ماه سال 98 اعلام كرد .
امسال جمعیت هلال احمر شهرستان قائمشهر در راستای اجرای طرح ملی امداد و نجات 2 پایگاه امداد و نجات اعم از یك پایگاه ثابت و یك پایگاه موقت و سه پست ایمنی و سلامت برای مسافران نوروزی برپا می كند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان قائمشهر تعداد امدادگران ، نجات گران و داوطلبان این جمعیت را 250 نفر اعلام كرد كه برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی آماده می شوند.
رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برنامه تورگردی در ایام تعطیلات نوروز اشاره كرد .
رضا دانش زاده زمان تور گردی را سوم ، پنجم ، هفتم ، نهم و یازدهم فروردین ماه سال آینده اعلام كرد و ادامه داد : در این روزها متقاضیان می توانند از مناطق زیبای شهرستان قائمشهر اعم از مرداب قادیكلا ، منزل باستانی آیت الله میثاقی ، امام زاده سید ابوصالح ، موزه مردم شناسی ، سوخته كلا ، پارك جنگلی ، زرین نوا و روستای ریكنده بازدید به عمل آورند .
رئیس میراث فرهنگی شهرستان قائمشهر به تهیه 10 هزار بروشور از مناطق گردشگری این شهرستان توسط شهرداری و شورای شهر خبر داد و گفت كه این تعداد بروشورها با یك هزار و 300 كتابچه راهنمایی در بین مسافران نوروزی توزیع خواهد شد .
7334/1899

سرخط اخبار فرهنگ